MUISZ: anomáliák a SZÉP Kártyával kapcsolatban

Levélben hívta fel Szatmáry Kristóf nemzetgazdasági miniszter figyelmét az utazási irodáknál a SZÉP Kártyával kapcsolatban felmerült problémákra a MUISZ.

Molnár Gabriella, MUISZ elnök levelében hangsúlyozta, a SZÉP kártya bevezetését az utazási szakma nagy örömmel fogadta, bízva abban, hogy egyszerűbb, gyorsabb, kedvezőbb fizetési forma lesz az utasok számára a korábbi üdülési csekkel szemben. A gyakorlat azonban mostanra, a turisztikai főszezonra azt mutatják, hogy a kártya alkalmazásával és felhasználásával kapcsolatban nagyon sok anomália van. 

Az 55/2011. Kormányrendelet értelmében a SZÉP kártyát magánszálláshelyre, belföldi szálláshelyre utazási iroda nem fogadhat el, csak közvetlenül a szolgáltatást nyújtó szálláshely. Egyik probléma, hogy ez a rendelkezés nagyon hátrányos mind az utazók, mind az utazási irodák részére. A magánszálláshelyet nyújtók nagy része ugyanis utazási irodával áll szerződésben, ami azt jelenti, hogy a vendégeket az utazási iroda szerzi, közvetíti, nála történik a szállásdíj kifizetése és a számlaadás.

Azon szállásadók, akik utazási irodával állnak szerződésben, ezen „kényelmi” előnyöket élvezik, ezáltal lényegesen több vendéget kapnak, mintha saját maguk egyedül próbálkoznának a vendégek akvirálásával. Sok iroda van, elsősorban a Balatonnál és a Velencei tónál, melyek több száz magánszállásadóval állnak ilyenfajta szerződéses kapcsolatban. Ezen szállásadók nagy valószínűséggel nem fognak mindhárom bankkal szerződést kötni, három terminált működtetni, annak költségét fizetni és az adminisztrációját végezni. Számunkra egyértelműen előnyösebb egyetlen utazási irodával szerződni. Sok utazási iroda magára vállalja a szálláshelyhez kapcsolódó, beszedett idegenforgalmi adó elszámolását és fizetését is az önkormányzatok felé, ez is egyszerűsíti a magánszállásadók életét.

Fentiek értelmében a Kormányrendelet nem csak az utazási irodákat és az utazási irodával szerződött magánszállásadókat zárja ki a SZÉP kártya körből, hanem azon állampolgárokat is, akik a kártyával alacsony árfekvésű, megbízható, legális szálláshelyet szeretnének igénybe venni legálisan működő, szálláskínálattal rendelkező, komplex szolgáltatásokat nyújtó és rendesen adót fizető utazási irodáktól.

További problémaként veti fel a MUISZ, hogy a SZÉP Kártya egyes zsebei között nincs átjárhatóság, tehát a vendég sok esetben nem tudja a szállászseb terhére a teljes költséget kiegyenlíteni, mert nem tehet át egyetlen fillért sem a másik két zsebből erre a célra. 

A Szövetség szerint a rendelet hiányosságait jelzi az is, hogy az érintett felek (bankok, utazási irodák, utasok) között vita van a rendelet értelmezésén, azaz a rendelet pontjai nem egyértelműek. Ezt a vitát július 5-én a Nemzetgazdasági Minisztérium szervezésében és a három érintett bank részvételével létrejött konzultáció sem oldotta fel. A bankok most próbálják értelmezni, hogy szerződött partnerük tulajdonképpen milyen szolgáltató és a SZÉP kártyával milyen tranzakciók minősülhetnek szabályosnak.

A MUISZ szerint problémát jelent az is, hogy a rendelet válogat a szolgáltatók között és bizonytalan hátterű szállodákat is előnyben részesít olyan magyar utazási irodákkal és azok magánszemélyként szerződő partnereivel szemben, akik semmivel sem kisebb jelentőségű szereplői a turizmusnak és gazdasági életnek, mint a szállodák.

Az utazási irodák érdekképviseleti szövetsége levelében kérte a nemzetgazdasági államtitkárt, haladéktalanul tegye meg a szükséges intézkedéseket a diszkriminatív rendelet módosítására az utazási irodák szempontjainak figyelembe vételével.


Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.