A turistának meg az anyja kínját!

ITB, Berlin, 2015. A béke iparágának intézményi képviselői nyüzsgő pavilonok pódiumain az érkezések sosem volt számáról szőnek reálisnak tűnő álmokat. A turizmus sok mindent megold, miközben problémákat is szül; a műfajnak vannak korlátai. Ez nem újdonság; egy ideje erről szól a fenntartható turizmus névre hallgató, változó sikerrel megvalósított projekt. Dr. Albert Postma professzor, a European Tourism Futures Institute munkatársa és Lars Bernhard Jørgensen Wonderful Copenhagen-ügyvezető ITB-n elhangzott előadásában azonban a fenntartható turizmus egy hanyagoltabb aspektusára igyekezett rávilágítani.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Overuse of City Destinations, Limits and Solutions című előadásuk felütésében egy kisfilmen nagyon sokemeletes hajó úszik el Velence házai fölé tornyosulva. Egy hajós társaságnak zsánerkép, de a képkockákon szintén megjelent velenceieknek, akik a tömegturizmus ellen tiltakozva skandálják, hogy városuk nem eladó lakosaival együtt, egyre inkább rémkép. A folytatásban barcelonaiak kérik: „Elég volt a tömegturizmusból!” És ha már Berlin, Postma nem mulasztotta el felhívni a figyelmet az itteni kocsmatúrák - pub crawl - során lepisilt kirakatokra. Ez mifelénk szintén nem ritka állat; Budapesten egy vasárnap reggeli, Kazinczy utcai sétán egyéb végtermékeket is megcsodálhatunk.

Ha hosszú távon várja egy város turistáit, fenntarthatóvá kell válnia, ami a városban abból áll, hogy a turizmust gyártó szereplők elfogadják: a tervezésben a legfontosabb érdekelt fél a lakosság - hívta fel a figyelmet. Ők egy darabig elvannak, aztán a robban a bomba. Azért ez nem ilyen egyszerű, mivel egyénenként más és más a hozzáállásunk - nyugtatott Postma. Persze, amikor az életminőség rovására kezd menni a city brékelők száma és viselkedése, akkor annál is robbanhat a kukoricagránát, aki a Postma féle érzelmi és viselkedésbeli reakciókat besoroló „ám legyen!” kategóriába tartozik. Ha nem figyelünk oda, az elfogadás előbb-utóbb átmegy haragba, és kevésbé rossz esetben csupán a turista mamájának bajáról szólnak keresetlen szavakkal, ahogy például a budapesti Vásárcsarnok felső szintjén lévő talponállók törzsvendégei szokták lereagálni a szezon közepe fele egy-egy turistacsoport tanácstalan bóklászását. Rosszabb esetben átcsaphat idegengyűlöletbe, amitől mindkét szakember óvott. Ennek a tőlünk - vagyis helyiektől - különbözőekkel folytatott párbeszéd veheti elejét, melynek összehangolásában a turizmus irányítóinak is szerepet kell vállalnia - így Jørgensen.

Míg Postma tapasztalata szerint a turisták vs. helyiek dilemma az érett desztinációk sajátja, addig Jørgensen egészen odáig merészkedik, hogy az egész alapvetően luxusprobléma; túl sok a vevőnk, akiknek a kiszolgálását meg kell tudni oldani - teszi hozzá. A probléma előbb-utóbb több várost elér majd - fenyegetett. A megoldás azonban egyéni, minden városnak magának kell azt megtalálni - adta ki Jørgensen az általános utasítást. Hogy némi konkrétum is elhangozzék, javasolta, hogy ahol túlkínálat van kapatos turistákból, ott ne nyissanak több lokált. Vagy például a városok marketingstratégiáinak megalkotói ügyeljenek a megfelelő célközönség kiválasztására. Csak azért, mert külföldi és jól néz ki az általa itt töltött vendégéjszakák száma a statisztikákban, még nem biztos, hogy ide kell csábítani. Azaz a megfelelő embereket érdemes bevonzani, akik nem riaszthatnak el másokat. Postma megoldásként felvetette a turisták tér- és időbeli becsatornázását. Megfelelő időben a megfelelő helyre - a megfelelő turistát.

Bár két gondolatébresztő előadás hangzott el a majdnem annyi álló mint ülő hallgatósággal csordultig telt teremben, a kérdésekből úgy tűnt, konkrét példáknak legalább annyira örült volna a közönség, mint a számos jól megfogalmazott általánosságnak.


A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába

A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába 

A The Boring Phone elnevezésű, valóban nem sokat tudó készülék e héten, a Milano Design Weeken debütált.
Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell

Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell 

Három új kiállítás, ahol átélhetjük az osztrák életérzést.
Nem áprilisi tréfa: a gyerekek idén nyáron tényleg ingyen szállnak meg a dubaji szállodákban

Nem áprilisi tréfa: a gyerekek idén nyáron tényleg ingyen szállnak meg a dubaji szállodákban 

A tavaly meghirdetett és szuper sikeres Kids Go Free promóció idén is elindult és már 56 dubaji szálloda ad lehetőséget a 12 éves kor alatti gyerekkel utazóknak, hogy kedvezményes áron nyaraljanak idén.
Luxusóra, kerékpár és szemüveg - kávézaccból

Luxusóra, kerékpár és szemüveg - kávézaccból 

Topdesigner termékek készülnek újrahasznosított kávézaccból.
Ingyen bort kínál egy étterem a telefonjukat nem használó vendégeknek

Ingyen bort kínál egy étterem a telefonjukat nem használó vendégeknek 

A veronai Al Condominio étterem tulajdonosa azt mondja, hogy a kezdeményezés pozitív fogadtatásra talált.
Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést Szlovénia és Magyarország esetén

Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést Szlovénia és Magyarország esetén 

Május közepétől Ausztria további hat hónappal meghosszabbítja a belső határellenőrzést Szlovéniával és Magyarországgal.
Három kihagyhatatlan látnivaló Bázelben

Három kihagyhatatlan látnivaló Bázelben 

Svájc legrégebbi egyetemvárosa a magyarok körében olyannyira népszerű, hogy a Svájcba irányuló repülős forgalmat a Budapest-Bázel útvonal vezeti.
Rekordévet zárt az osztrák dizájner bevásárlóközpont

Rekordévet zárt az osztrák dizájner bevásárlóközpont 

A számok alapján 2024-re is új látogatói rekordra számítanak.
A világon először: a görög kormány kártalanítja az erdőtüzek által sújtott turistákat

A világon először: a görög kormány kártalanítja az erdőtüzek által sújtott turistákat 

Az ingyenes utalványok május 31-ig, illetve az őszi szezonban lesznek érvényesek.
Dubajba készül? Ezek a meglepetések és látnivalók várják...

Dubajba készül? Ezek a meglepetések és látnivalók várják... 

Idén nyáron 65 napon át tartó kedvezmény-fesztivállal várja Dubaj a magyar látogatókat.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.