Egyszer hop(p), másszor kopp

A világ nagyvárosaiban a turisztikai kínálat meghatározó programja a buszos városnézés, a „hop on, hop off” szolgáltatás. Budapesten idén tavasztól akár meg is szűnhet ez a fontos turisztikai termék.

Budapesten jelenleg  négy cég – a Citytour Hop on Hop off Kft., a Program Centrum Utazásszervező Kft., a tavalyelőtt megjelent, brit tulajdonú Big Bus Tours és a sötétkék buszairól felismerhető Queenybus kínál hop on, hop off típusú buszos városnézést.

Budapesten lesz csak igazán „hop on hop off”

Ott kezdődött, hogy a hatóság emberei közül többeknek szemet szúrhatott, hogy ez a turisztikai termék sosem tartozott a közlekedésfelügyelet köteléke alá, magyarán úgy gondolták, a buszos városnézést ideje lenne valamiféle szabályozás, felügyelet (szép idegen szóval: koncesszió) alá vonni.

Tévedés ne essék: ezek a buszok addig sem szabadon grasszálhattak a fővárosban, hiszen például épp a buszmegállók használata miatt a Budapesti Közlekedési Vállalattól (BKV) kellett engedélyt kapniuk – e nélkül nem is állhattak volna forgalomba.

Azonban a BKV jogutódjaként színre lépő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) átvizsgálta ezeket a korábbi engedélyeket, és 2012. december 31-i hatállyal jóval kevesebb időre engedélyezte ezen megállók használatát: 2013. április 30-ban állapítva meg egységesen az engedélyek érvényességét. Vagyis a most hatályban lévő rendelet értelmében épp a turistainvázió nyitányakor lehetnek ugyan majd elvétve városnéző buszok Budapest utcáin, csak éppen nem állhatnak meg a korábban kijelölt állomáshelyeken, azaz turista legyen a talpán, aki tud majd akkorát ugrani, hogy menet közben vetődjön le vagy fel a városnéző járgányra…

Kell a koncesszió!

A hatóság úgy magyarázza ezt a lépést, hogy koncessziós szerződés alá akarják vonni a városnéző buszok felügyeletét. Ami rendben is lenne abban az esetben, ha ezek a közlekedési eszközök nem egy speciális igényt elégítenének ki, hiszen céljuk egyáltalán nem az, hogy a városban élőket szállítják a-ból b-be, hanem egy valós turisztikai termékről van szó esetükben, amely jelentős idegenforgalmi bevételt generál az éppen e cégeket támadó polgármesteri hivatalnak is.

„Amikor meghallottuk ezt a koncesszió-tervezetet - mondja dr. Toldi Annamária, a 16 darab busszal már régebben, azaz 2008 óta ezen a piacon jelen lévő cég, az IBUSZ e szolgáltatásának jogutódaként működő Program Centrum Utazásszervező Kft vezetője -, azonnal érdekképviseleti szervünkhöz, a NiT Hungary-hez (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozók Ipartestülete) fordultunk segítségért. Hiszen mi nemcsak hogy turisztikai terméket árulunk, hanem még ráadásul olyan speciálisat, amelyet package formában – ebben kedvezményes hajójegy a Dunára, gulyásleves a Citadellán és sorolhatnám tovább – értékesítünk.

Az NiT hivatalos megkeresésérea felettes állami szerv, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) olyan állásfoglalást adott ki, hogy a városnéző buszosokat nem lehet koncesszió alá vonni. Minderről természetesen mind a BKK-t, mind a főpolgármesteri hivatalt értesítették. Mi pedig megnyugodtunk, majd újév köszöntő pezsgőbontásra érkezett az igazi meglepetés: a tavaly nyáron megkapott működési engedélyeinket mégis visszavonták, és méltányosságból nem azonnali hatállyal, hanem idén április 30-tól lesz érvényes a tiltó rendelkezés.”

Egyen-buszok, többmilliós befektetések – a semmiért

Egyébként nemcsak a buszmegállók használata szúrt szemet a városatyáknak, az sem tetszett többeknek, ahogy ezek a járművek kinéznek: egységes arculatot, stílust képzeltek el többen. „Ami önmagában nonszensz, véli egy másik érintett a buszos területről, az EUrama és Budatours utazási irodák városnéző buszos programjának egyesítésével indított Citytour egyik ügyvezető-tulajdonosa, Hertzka András, majd hozzáfűzi: azt az képtelen ötletet találták ki, hogy minden busz legyen egységes megjelenésű, a társaságok csak színükben térjenek el egymástól. Erre a világon sehol nincs példa.”

Szintén ő meséli, hogy eddig sem az egységes arculat gondolatnak, sem pedig annak a – szintén tavaly – felvetett rendelettervezetnek nem felel meg egyik cég sem, hogy ezentúl minden városnéző busz Euro-4-es kategóriájú motorral rendelkezzen. Egyébként a Levegő Munkacsoport is túlzásnak tartja a követelést, szerintük egy szűrő felrakása, amellyel Euro-4-es besorolásnál jobb környezetvédelmi szintet lehet elérni, elégséges.

Amikor tavaly májusban napvilágot látott ez a rendelettervezet, Hertzkáék rögvest számolni kezdtek: ha mind a 14 buszuk esetében csak a szűrőcserét végrehajtják, az darabonként 4 millió forintért, azaz közel 60 millió forintért valósulna meg. „És ha ezt a lépést tavaly megtettük volna – majd idén bezárják a céget, ekkora kárt ugyan ki térített volna meg? Kíváncsi vagyok egyébként, hogy a főváros vezetése még milyen újabb meglepetést húz majd elő a cilinderből?”- zárja keserűen mondandóját az egyik legnagyobb fővárosi buszos városnéző szolgáltató vezetője. 

Egy újabb ötletet, egy épp a napokban elővarázsolt „nyúllal” máris szolgálnak egyébként a leleményes városatyák a buszos szolgáltatók felé: megpróbálva korrigálni az e téren korábban valóban hibásan értelmezett liberalizációt, annak érdekében, hogy az egymás nyakán lévő értékesítő pultokat visszaszorítsák.

Tehát épp a mai naptól, azaz február 1-től vezették be azt a piaci szabályozást, hogy a közterületeken a városnéző buszos értékesítő pultokért nem napi 1.000 Ft/m2 ár fizetendő, hanem ezt az összeget felemelték 30.000 Ft/nm2-re.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.