Étkezési utalvány: ha nem lenne, hiányozna

A nettó bércsökkenés kompenzációjának lehetősége felértékeli az utalványok szerepét: a laposodó pénztárca problémájára mindenki számára kedvező megoldást nyújtanak az étkezési utalványok. A KutatóCentrum azt vizsgálta, mire és hogyan szeretik elkölteni az étkezési utalványokat, és mit gondolnak a fogyasztók a kis papír csekkek használatáról - tájékoztatta a Turizmus Online-t a KutatóCentrum.

Egyre gyakoribbá válhat, hogy az éttermekben, kifőzdékben vagy az ételfutárnál étkezési utalvánnyal fizetik ki a rendelést. A nettó bérek idén megkezdődött csökkenése ugyanis még várhatóan két évig folytatódik, a munkaadók pedig bérben nehezen vagy nem tudják ellensúlyozni ezt, azonban az étkezési utalvány a kedvezményes adózása miatt valós megoldást ad mindkét fél kezébe - vázolja fel a helyzetet a KutatóCentrum.

A kutatást 2011 júniusában végezték el ezer fő megkérdezésével, hogy feltérképezze a lakosság véleményét az étkezési utalványok használatáról, továbbá megvizsgálja, mi a felhasználók véleménye az étkezési utalványokról, illetve hol, mikor és mire költik el ezt a cafeteria juttatást. A megkérdezett 18 és 64 év közöttiek jelentős többsége, 72 százalék, legalább egyszer fizetett étkezési utalvánnyal az elmúlt 1 évben.

A felmérésből kiderül: a felhasználók körében nagyfokú az egyetértés abban, hogy az utalványokat célzottan élelmiszerre, étkezésre tudják fordítani, és hogy az ily módon történő fizetés egyszerű. Továbbá több mint háromnegyedük úgy látja, sok elfogadóhelyen tudnak fizetni a papír csekkekkel, és 56%-uk szerint pedig így gyakrabban adódik lehetőségük arra, hogy éttermekbe, kifőzdékbe járjanak, vagy ételt rendeljenek.

Melegételért utalvánnyal fizetnek inkább

 

Amikor a felhasználók melegételt vásárolnak, egyértelműen az étkezési utalványt részesítik előnyben: a kutatásban megkérdezett összes válaszadó több mint fele (52%) ezt veszi ki tárcájából, ezután jön a készpénzes fizetési mód 28, majd a bankkártyás 15 százalékkal.  A magyar felhasználók fontosnak tartják, hogy tisztában legyenek a náluk lévő összeg nagyságával: úgy gondolják, az utalvány esetében – csakúgy, mint a készpénznél – mindig látható, mekkora összeggel gazdálkodhatnak. A többség úgy véli, utalvánnyal fizetni nem csupán egyszerű, de elfogadott, és nem kellemetlen elővenni a pénztárnál vagy a pincér kezébe adni.

Hideg szendvics helyett iskolai meleg ebéd

A megkérdezettek közel 60%-a a családtagoknak, barátoknak is ad utalványaiból, elsősorban szüleikkel, gyermekeikkel (61%), illetve élettársukkal, házastársukkal (42%) osztják meg a csekkeket. Egyre több helyen az iskolai menza díját is befizethetik a szülők étkezési utalvánnyal, így azzal a megnyugtató gondolattal engedhetik iskolába gyermeküket, hogy ebédidőben meleg étel kerül a tányérra.

Megérzi a családi költségvetés, ha nincs

A jelenleg utalványt használók kétharmada állítja, ha a továbbiakban nem kapnának étkezési utalványt, akkor jelentős jövedelemtől esnének így el. Sőt, minden második felhasználó szerint az utalványok hiánya anyagi biztonságérzetük csökkenésével is együtt járna, és kevesebbet étkeznének étteremben vagy kifőzdében. Azok körében, akik nem használtak az elmúlt 1 évben utalványt – mert vagy nem kapnak az idei évtől, vagy egyáltalán nem is kaptak a munkahelyen –  53 százalék azoknak az aránya, akik örülnének, ha kapnának, hiszen ez által jelentős jövedelemhez jutnának. Harmaduk úgy gondolja, hogy ennek hatására a mostaninál többször étkeznének étteremben vagy kifőzdében, illetve hogy könnyebben tudnák megtervezni havi költéseiket.

A munkavállalók szeretik, de a munkáltatók még nem használják ki a keretet

Jelenleg havonta 18.000 Ft értékben adható étkezési utalvány a munkavállalóknak kedvezményesen. A megkérdezettek válaszai azonban arra mutatnak rá, a döntő többség nem használja ki, vagy nem tudja kihasználni a törvény által biztosított keretet: a többség, 56% havonta átlagosan 3.000 és 12.000 Ft közötti értékben használt fel étkezési utalványt, 3.000 Ft alatti összeget 23%, 12.000 Ft feletti összeget pedig 17% százalék jelölt meg. A keret nagysága a munkáltatók számára lehetőséget ad a nettó jövedelmek csökkenésének utalványban való hatékony kompenzálására, így várhatóan többen, nagyobb értékben kaphatnak étkezési utalványt a bérük csökkenésének ellensúlyozására.

Mindenki jól jár

A munkavállalók tisztában vannak azzal is, hogy nem csupán ők költhetnek többet. A megkérdezettek 56 százaléka szerint az étkezési utalványok egyik legfőbb előnye, hogy ezzel a megoldással mindenki jól jár: munkavállaló, munkáltató, utalvány-elfogadó, és összességében a magyar gazdaság is. A másik két jelentős előny, hogy az étkezési utalvány megosztható családtagokkal, barátokkal (53%) és többet lehet költeni így élelmiszerre, étkezésre (38%). A megkérdezettek 60%-a gondolja úgy, hogy az érkezési utalványok használatával a magyar vendéglátóipart támogatja.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?