Nőtt a szállásdíjbevétel februárban

Februárban is kedvezően alakult a hazai kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma, derül ki a Központi Statisztikai Hivatal gyorsjelentéséből. A forgalom közel 90%-át képviselő szállodák esetében a vendégéjszakák száma – a külföldi vendégeknek köszönhetően – továbbra is élénkült, melyben a négycsillagos házak szerepe volt meghatározó, miközben az öt- és kétcsillagos házak forgalma visszaesett. Összességében a kereskedelmi szálláshelyeken a szállásdíjbevétel 6,5%- kal nőtt.

A külföldi vendégek 451 ezer vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 9, az éjszakáké pedig 12%-kal nőtt 2011. februárjához képest. A legjelentősebb küldő országok közül – Ausztriából, Romániából – érkezett vendégek eltöltött éjszakáinak száma csökkent, míg a Németországból, Oroszországból, Olaszországból, Franciaországból, Csehországból, az Egyesült Államokból, valamint az Egyesült Királyságból érkezett vendégek éjszakáinak száma nőtt. Az orosz piac bővülése és térnyerése különösen az orosz vendégek által eltöltött vendégéjszakák számában jelentkezik, ahol a negyedik helyet foglalják el a külföldiek között.

A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül – a két- és ötcsillagos egységek kivételével – minden kategóriában növekedés volt. Az ötcsillagos szállodák esetében – a kedvező januári adatok után – a külföldi vendégek száma februárban 9, a vendégéjszakák száma pedig 4%-kal visszaesett, melyet a MALÉV februári leállása is befolyásolt.

A külföldi vendégek száma – Észak-Alföld és Balaton kivételével, ahol stagnált a számuk – mindegyik turisztikai régióban emelkedett.

Stagnáló belföldi vendégéjszakák, kevesebb vendég

Az év második hónapjában a belföldi vendégek 480 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken. Számuk 2%-kal mérséklődött, míg az éjszakáké stagnált az előző év azonos időszakához képest. A vendégforgalom visszaesése kilenc turisztikai régióból hármat érintett. A belföldivendég-forgalom 82%-át fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma szintén stagnált. 

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 34%-os volt, ezen belül az ötcsillagosok 44, a négycsillagosok 40%-os foglaltságot értek el. A gyógyszállodák szobáinak igénybevétele is átlagon felüli: 45% volt. A szállodai kihasználtság összességében 1,7 százalékponttal elmaradt az egy évvel korábbi szinttől. 

Alacsonyabb RevPAR 

Februárban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára stagnált (13 118 forint), az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 4%-kal (4516 forint) visszaesett 2011 azonos időszakához viszonyítva. Budapesten a vendégforgalom döntő részét fogadó három–öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára februárban 8300 és 30 400, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 2400 és 13 700 forint között alakult.

A kereskedelmi szálláshelyek összes árbevétele folyó áron 4%-kal emelkedett a vizsgált időszakban, összesen 14 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a  szállásdíjbevétel 6,9 milliárd forint volt.


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?