Közel 10%-kal emelkedett a szállodák júliusi árbevétele

Júliusban a külföldivendég-éjszakák számának növekedését (+8,9%) a belföldiek csökkenése (-1,1%) mérsékelte a hazai keresedelmi szálláshelyeken. A szállodákban kedvezően alakult a vendégforgalom (8,2%-os volt az élénkülés), melyben a négycsillagos házak szerepe volt meghatározó. A kereskedelmi szálláshelyek árbevétele folyó áron 9,6%-kal nőtt, derül ki a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adataiból.

A külföldi vendégek 1458 ezer vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 8,6, az éjszakáké pedig 8,9%-kal nőtt 2011 júliusához viszonyítva. A vendégéjszakákban mért vendégforgalom 46%-a, a szállásdíjbevétel közel 57%-a származott a külföldiektől. A legjelentősebb küldő országokból érkező vendégek éjszakáinak száma – Csehország kivételével – mindegyik esetében nőtt (Németország, Ausztria, Oroszország, Olaszország, Egyesült Királyság, Amerikai Egyesült Államok,
Lengyelország, Románia).

A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül az egy- és kétcsillagos egységekben visszaesést, a többi kategóriában növekedést regisztráltak. A külföldi vendégek száma a turisztikai régiók többségében emelkedett.

Júliusban a belföldi vendégek 1693 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken,
ez a teljes vendégforgalom 54%-a. Számuk 2,4, az éjszakáké 1,1%-kal csökkent az egy évvel ezelőttihez képest. A vendégforgalom visszaesése kilenc turisztikai régióból hatot érintett. A belföldivendég-forgalom több mint felét fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 4,0%-kal javult.

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 57,5%-os volt, ezen belül az ötcsillagosok 74,5, a négycsillagosok 67%-os foglaltságot értek el.

Az időszakban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 7,7%-kal (14 898 forint), az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 15%-kal (8568 forint) emelkedett 2011 azonos időszakához viszonyítva. Budapesten a vendégforgalom jelentős részét fogadó három–öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára júniusban 10 400 és 32 600, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 5700 és 26 400 forint között alakult, ami 36–114, illetve 20–92 eurónak felelt meg.

A kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó árbevétele folyó áron 9,6%-kal emelkedett a vizsgált időszakban. A szálláshelyek 30,1 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 18,5 milliárd forint volt. A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás fogyasztóiár-indexe júliusban 5,1%. A forint/euró árfolyam 286 forint volt júliusban, 19 forinttal (7%-kal) gyengébb, mint egy évvel korábban.

A működő kereskedelmi szálláshelyek közül 2012 júliusában még 2265 egység fogadott el fizetőeszközként üdülési csekket és 1855 egység Széchenyi Pihenőkártyát, a belföldi vendégek több mint 2 milliárd forint értékben fizettek ezen fizetőeszközökkel a szálláshely- és kapcsolódó szolgáltatásokért, melyből az üdülési csekkek aránya 12% volt.

Budapesten a vendégforgalom összességében 17%-kal emelkedett, leginkább a külföldivendég-forgalom dinamikus növekedésének eredményeképpen, miközben a belföldivendég-éjszakák száma mindösszesen 1,3%-kal nőtt. A Balatoni üdülőkörzetben a külföldivendég-éjszakák száma stagnált, a belföldiek esetében ez az érték 3,2%-kal visszaesett.

A szálláshely-szolgáltatást nyújtó – több, különböző ágazatban működő – vállalkozások a szálláshelyeken júliusban közvetlenül mintegy 32 ezer főt foglalkoztattak, ez 3,2%-kal kevesebb, mint 2011 azonos időszakában. A részmunkaidős foglalkoztatás aránya a szállodákban kategóriánként változó, kölcsönzött munkaerőt lényegében csak a négy-, illetve az ötcsillagos egységek foglalkoztattak, minimális arányban.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?