Romlott a bécsi és prágai szállodák teljesítménye

Kiadta a hazai és nemzetközi szállodaipar 2013. január-májusi teljesítményét elemző legfrissebb trendriportját a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége.

Az időszakban nemzetközi viszonylatban a legjobb teljesítményt a tavayli évhez hasonlóan Közel-Kelet, Ausztrália & Óceánia és Délkelet–Ázsia szállodái érték el.

Az év első négy hónapjában Európában elsősorban a szobafoglaltság terén elért javulásnak köszönhetően – amely a szállodai árak csökkenésével párosult - a szállodai REVPAR mutató átlagosan 0,9%-kal javult. Bár a szállodai foglaltság Kelet–Európában is javult, de ebben a régióban a szobaárak nagyobb mértékben romlottak, így itt a REVPAR 0,9%-kal csökkent.

A magyarországi szállodák teljesítménye Közép–Kelet Európában – a vizsgált 5 ország között - 2013 január-április hónapokban változatlanul a leggyengébb volt.

Idén január–április hónapokban az STR riportban szereplő 31 város között Budapest szállodái szobafoglaltságban a 27. (Athént, Pozsonyt, Tallint és Vilniust megelőzve), nettó átlag szobaárban a 30. (Vilniust megelőzve), nettó REVPAR-ban ugyancsak a 30. (Vilniust megelőzve) helyen végeztek.

Figyelemre méltó, hogy 2013 január–áprilisi időszakban Bécsben és Prágában romlott a szállodai REVPAR mutató, ezzel szemben Budapesten javult. Ennek ellenére a budapesti teljesítményt (31,1 €) a prágai 17%-kal, a bécsi 79%-kal felülmúlja.

2013 áprilisában a magyarországi szállodai kapacitás, a szobák száma – 54.259 - országos szinten 3,4%-kal nagyobb volt a múlt évhez képest. Budapesten 4,1%-os, a Balatoni régióban 1,5%-os növekedés mutatkozott.

A KSH adatai szerint Magyarországon idén január–április között a hazai szállodák átlagos foglaltsága 40,5% (a bázisnál 1,2 százalékponttal magasabb), a bruttó átlag szobaár 14.236 Ft (bázis i. 101,6%), a bruttó REVPAR 5.771 Ft (bázis i. 104,7%) volt.

A 2013 I. negyedévében megmutatkozó javuló tendencia áprilisban megtorpant. A szállodai keresletben – a vendégéjszakák számában jelentkező múlt évhez képest tapasztalt visszaesés következtében – ebben a hónapban a szobafoglaltság és a REVPAR mutató is elmaradt a bázistól.

Idén áprilisban Budapesten kis mértékben – 1,2%-kal - a külföldi, a Balaton térségében jelentős mértékben – 14,4%-kal – a belföldi kereslet mérséklődött a 2013 áprilisához képest.

A kereslet megtorpanásában, mérséklődésében jelentős szerepe volt a kedvezőtlen időjárásnak, valamint annak, hogy a múlt évben a húsvéti ünnepek áprilisra, idén márciusra estek, ami negatívan érintette a szállodák ezév április üzletmenetét. 

Fentiek mellett Budapesten tovább folytatódott a Malév 2012 februári csődje következtében kialakult tendencia, ami a vendégösszetételben bekövetkezett változás – a szabadidős, kevesebbet költő turisták részarányának növekedése – következtében az alacsonyabb kategóriájú szállodák iránti kereslet erősödésével, a felső kategóriás szállodák iránti kereslet csökkenésével jár.

Ezt igazolja, hogy a fővárosban a 3* szállodák szobafoglaltsága 2013 áprilisában kiugróan javult a múlt évhez képest. Ez ebben a hónapban országos szinten 45,6%, Budapesten 62,2% lett, a bázist 6,1, illetve 14,1 százalékponttal múlta felül. Emellett a REVPAR mutató a 3* szállodáknál 2013 áprilisában országos szinten 16,8%-kal, Budapesten 22,4%-kal volt magasabb a múlt évinél.

2013 január–április hónapokban a magyarországi szállodák összes bruttó szoba árbevétele 33,3 milliárd Ft volt, ami 10,7%-kal nagyobb a 2012 évinél, s 5,7%-kal múlja felül az 5 évvel korábbi, 2008 évi bevételeket. Meg kell jegyezni, hogy 2008 és 2013 között a szállodai szobaszám kb. 15%-kal nőtt, s az infláció meghaladta a 20%-ot.

Budapesten 2013 az idei év első négy hónapjában a szállodák összes szoba árbevétele 18,6 milliárd Ft volt. Ez a bázist 6,6%-kal múlja felül, s a 2008 évi bevételnél csupán 0,3%-kal magasabb.

A Balatoni régióban idén január–április hónapokban a szállodák bruttó szoba árbevétele 3.752 millió Ft volt, a tavalyinál 2,8%-kal, a 2008 évinél 3,8%-kal magasabb.

A belföldi kereslet szempontjából nagyon fontos SZÉP kártya forgalom a hazai szállodákban. 2013 január–áprilisában összesen 2.603 ezer millió Ft-ot tett ki, ami a 2012 azonos időszakában elért 353 millió Ft–nál kb.7,5–szer nagyobb.

2013 első négy hónapjában a hazai szállodákban lakó magyar vendégek összesen 11.572 millió Ft-ot fordítottak szállásdíjra. Ennek 22,5%-át egyenlítették ki SZÉP kártyával.

Ha figyelembe vesszük, hogy 2012 első négy hónapjában az ÜCS forgalom a szállodákban 1.484 millió, a SZÉP kártya forgalom 353 millió, a kettő együtt 1.837 millió Ft–ot tett ki, akkor az látható, hogy a 2013-as 2.603 millió Ft-os SZÉP kártya forgalom a 2012 január–április havi ÜCS+SZÉP kártya forgalmat 41,7%-kal haladta meg.

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk közül Nagy Britannia, Oroszország, Franciaország, Olaszország, Csehország, az Egyesült Államok esetében növekedés, míg Ausztria, Németország, Románia és Spanyolország esetében csökkenés történt idén január–április között.

2013 január–április hónapokban a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma Budapesten 9,2%-kal, a Észak–Magyarországon 8,4%-kal, a Balatonon 0,3%-kal nőtt. Ezzel szemben Dél–Alföldön 6,3%-os, a Tisza tónál 12%-os, a Közép–Dunántúlon 14,1%-os, Dél–Dunántúlon 4,5%-os, Nyugat–Magyarországon 5%-os, Észak–Alföldön 1,5%-os visszaesés volt tapasztalható a múlt évhez képest.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.