Szállodaipar: dinamikus növekedés a kelet–európai régióban

Kiadta a nemzetközi és hazai szállodaipar 2012 január–februári teljesítményéről készült trendriportját a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége.

Az STR riport adatai szerint a világ szállodaiparában 2012 első két hónapjában az elmúlt évhez hasonlóan, a gazdaság fejlődésével összhangban a legnagyobb növekedést, a legjobb teljesítményt továbbra is Ausztrália & Óceánia, Délkelet Ázsia, Közel – Kelet és Dél-Amerika szállodái mutatják. Európa szállodái a téli időszak ellenére továbbra is jobban teljesítnek a 2011-es évhez képest.

Az európai régiók között minden szállodai mutatószám tekintetében a Kelet – Európai régióban érték el a legdinamikusabb növekedést. A Közép-Kelet európai régióban vizsgált 5 ország között a magyarországi szállodák REVPAR mutatójának növekedése Ausztria és Csehország szállodáinak növekedését nem érte el, de meghaladta a szlovák és a lengyel szállodák teljesítményének javulását.

A nehézségek ellenére nőtt a budapesti kapacitás

Az STR riportban vizsgált 31 európai város között Budapest szállodái szobafoglaltságban a 30., nettó átlag szobaárban és nettó REVPAR-ban egyaránt a 29. helyen voltak 2012 január – februárban.

Érdekes, hogy a hazai szállodai kapacitás 2011 februárjában közel 8 %-kal volt nagyobb, mint egy évvel korábban annak ellenére, hogy a szállodák üzletmenete, jövedelmezősége a 2008-2010 közötti gazdasági, pénzügyi válság miatt drasztikusan romlott.

A KSH adatai szerint kiugróan nőtt a múlt évhez képest a gyógyszállodai kapacitás. Ennek magyarázata, hogy a KSH részére adatokat szolgáltató szállodáknak 2012. január 1-től lehetőségük van megadni a szálloda típusát, amivel több, nem „klasszikus gyógyszolgáltatást nyújtó” hotel úgy élt, hogy gyógyszállodának jelölte magát.

Nagyobb külföldi forgalom, alig emelkedő átlagárak

Az idei év első két hónapjában a hazai szállodák iránt különösen a külföldi kereslet fejlődött dinamikusan. A januárban a múlt évhez képest még javuló belföldi érdeklődés februárban stagnált.

A főleg élénk külföldi keresletnek köszönhetően a hazai szállodák szobafoglaltsága javult, de annak ellenére, hogy a 2012 január – februári EURO/ HUF 299 Ft átlagos árfolyam 9,4 %-kal gyengébb volt a bázisnál, a szállodai szobaárak csak kis mértékben, 1,9 % -kal emelkedtek.

Az országos szállodai teljesítményeket a fővárosi, illetve a vidéki gyógy szállodák eredményeinek javulása határozta meg.

2012 január – februárban a hazai szállodák összes bruttó szoba árbevétele 13.584 millió Ft volt, a bázisnál 11,8 %-kal több volt, ami 16,8 %-kal meghaladta 2011 hasonló időszakát, s az országos összes szoba árbevételnek 49,5 %-át tette ki.

A vizsgált időszakban a szállodák bruttó szoba árbevétele a balatoni régióban 1.483 millió Ft volt 3,6 %-kal magasabb a múlt évinél.

{kapcsolodo_fajlok||align=left|width=208}

Dinamikus növekedés az orosz piacról

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk mindegyikéről – az osztrákot kivéve – növekedés mutatkozott. Közülük kiemelkedő az orosz piac fejlődése, ahonnan a szállodai vendégéjszakák száma 58,8 %-kal nőtt 2012 első két hónapjában. Az orosz vendégek elsősorban vidéki gyógy szállodáinkat veszik igénybe.

Újra jön föl a Dél-Dunántúl

2012 január – februárban a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma Dél – Dunántúlon 24,3 %-kal, Dél – Alföldön 22,8 %-kal, a budapesti régióban 15,7 %-kal, Észak – Magyarországon 3,9 %-kal, a Tisza tónál 2 %-kal, Észak – Alföldön 0,1 %-kal nőtt, a Balatonon 1,9 %-kal, Nyugat – Dunántúlon 1,8 %-kal, Közép – Dunántúlon 0,4 %-kal csökkent.

Feltűnő, hogy míg 2011-ben a Dél – Dunántúli régióban a volt a legnagyobb mértékű visszaesés, addig itt idén az év első két hónapjában a legnagyobb mértékű növekedés, fejlődés mutatkozik.

A KSH adatai szerint 2012 január – februárban a kereskedelmi szálláshelyek iránti belföldi keresletben nagy szerepet játszó üdülési csekkekből a szállodákban 766,4 millió Ft értékben váltottak be, míg a bevezetés elején tartó SZÉP kártyákkal 71,5 millió Ft értékben fizettek a hazai szállodákban. Az SZÉP kártyák szállodákban jelentkező forgalma az üdülési csekkekének 9,3 %-át tette ki.

Az üdülési csekk és a SZÉP kártya együttes forgalma 837,9 millió Ft volt az év első két hónapjában, azaz a szállodákban jelentkező belföldi vendégek által generált 4.766 millió Ft forgalomnak 17,6 %-át fizették a vendégek ezekkel az eszközökkel.

Figyelemre méltó, hogy az üdülési csekk és a SZÉP kártya együttes 837,9 millió Ft összegéből 636,9 millió Ft-ot , azaz annak 76 %-át gyógy és wellness szállodákban használtak fel. A gyógy és wellness szállodákban felhasznált 636.9 millió Ft értékű üdülési csekk és SZÉP kártya a gyógy és wellness szállodák hazai vendégei által generált összes forgalomnak 22,1 %-át tette ki 2012 január – február hónapokban.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.