Magyarország egyik gazdasági motorja a turizmus

Működő belföldi turizmus nélkül nincs vidéki foglalkoztatás - jelentette ki a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) turizmusért felelős helyettes államtitkára egy szakmai rendezvényen kedden Budapesten.

2013 - a trendfordító év

Horváth Viktória a Joint Venture Szövetség (JVSZ) Turizmus - Magyarország egyik gazdasági motorja című konferenciáján kiemelte: a válság által mélyen sújtott ágazatnak nagy szüksége volt a 2013-as trendfordító évre, a kedvező folyamatok az idei év első két hónapjában folytatódtak.

"Végre tényleg elhittük, hogy kint vagyunk a gödörből" - fogalmazott.

Hozzátette: a belföldi turizmus azért is fontos, mert ez biztosítja az ágazat stabilitását. A turizmusban-vendéglátásban dolgozó vállalkozások 80 százaléka vidéken található, a foglalkoztatottak boldogulása pedig attól függ, hogy miként működik a turizmus - emelte ki. Szavai szerint azért is volt trendfordító év a 2013-as, mert a bevételek nagyobb arányban nőttek, mint a vendégéjszakák száma, és ez a tendencia folytatódott január-februárban. A március az eddigi tapasztalatok szerint nem követi ezt a növekedést, de az érezhető, hogy a nyári foglalások erősebbek, mint tavaly ilyenkor - mondta.

Európában egyedülálló eredmény

Kitért arra is, hogy a SZÉP-kártyával a belföldi turizmusban tavaly elért közel 10 százalékos növekedés Európában is egyedülálló. A költések emelkedése azonban túlmutatott ezen, a belföldi szállodákban kívülről jövő pénz is megjelent, a növekményt nem csak a SZÉP-kártya költések emelkedése okozza. 

Két fő stratégiai cél 2024-ig

Kiemelte, hogy az ágazat fontos feladatok előtt áll, véglegesíteni kell a Nemzeti Turizmusfejlesztési Koncepciót (NTK), amelyhez több mint 40 szakmai szervezettől érkezett javaslat. Az új stratégiában célul tűzték ki, hogy a turizmus GDP-hez való hozzájárulását a jelenlegi 8,8 százalékról 10 százalékra növeljék. A másik célkitűzés az ágazatban foglalkoztatottak számának 50 százalékos növelése - mondta. Ez nem a turisztikai szolgáltatók számának növekedését, hanem a foglalkoztatottakról szóló statisztikák megújítását jelenti, mert véleménye szerint a jelenlegi adatok nem elég részletesek. Fontosnak nevezte, hogy idén elkészül az ágazat GDP-hez való hozzájárulását mutató turizmus szatellit számla. Hangsúlyozta: a piac szereplői nélkül nem lehet jól tervezni, ezért a szakmai szervezetek és a piaci szereplők tapasztalataira a jövőben is számítanak. 

Kedvezőek a magyar turizmus eredményei

Deák Imre, a Magyar Szállodaszövetség választmányi tagja, a Danubius Zrt. vezérigazgatója előadásában arról beszélt, hogy a magyar turizmusnak ki kell vennie a részét abból a fejlődési folyamatból, amely az ágazatot világszerte és különösen Európában jellemzi. Rámutatott: a leglátványosabb fejlődést Kelet-Közép-Európa tudhatja magáénak. Az ágazat nemzeti össztermékhez való közvetlen hozzájárulása globálisan 2,9 százalék, 2 millió 155 ezer milliárd dollár volt tavaly. Ez 2024-re 3,1 százalékra nőhet. A turizmus világgazdasághoz való hozzájárulása minden más meghatározó ágazatot - pénzügyi szolgáltatások, szállítás, termelés - megelőzött, összesen 101 millió munkahelyet teremtve. Ugyancsak kiemelte, hogy a globális összehasonlítás miatt fontos a szatellit számla, amely Magyarországon 2007-ben készült utoljára. Akkor az ágazat 5,9 százalékkal járult hozzá a magyar GDP-hez. A magyar turizmus tavalyi és idei eredményei véleménye szerint kedvezőek, pozitív a foglaltság és a vendégszám növekedése. Kifejtette: az átlagárak esetében nem ennyire bíztató a helyzet, a fővárosi magasabb kategóriás szálláshelyek elmaradnak a visegrádi vagy a közép-európai országokétól. Szerinte tudatos értékesítéssel meg kell állítani a lefelé mutató árspirált.

 

Forrás: MTI


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?