A vizsgálat – melyben Belgium, Csehország, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Írország, Magyarország, Németország, Olaszország és Svédország versenyhatóságai vesznek részt – egy, az adott országokban levő szállodák körében végrehajtott internetes megkérdezéssel kezdődik.
A kérdőívek megválaszolásának határideje országonként eltérő lehet, Magyarországon 2016. augusztus 26.
A kérdőív a szálláshelyek számára küldött e-mailben szereplő linkre kattintva az EU Survey honlapján keresztül érhető el. Az MSZÉSZ javasolja tagszállodáinak és minden más magyarországi szállodának a felmérésben való részvételt, amit ide kattintva tehetnek meg.
Amint az a HOTREC több EU-tagország szállodái körében 2016. második negyedévében végzett az online foglalási portálokra vonatkozó felméréséből is kiderült, 2013-15 között az OTA-k részesedése a szállodai foglalásokban jelentősen nőtt a szállodai közvetlen foglalások rovására. A szobafoglalási trendek szerint az online portálok egyre inkább átveszik a szállodák értékesítési csatornáinak kontrollját. Különösen igaz ez két meghatározó szereplőre, a booking.com-ra és az Expedia csoportra, amelyek piaci részesedése Európában 80%. A HOTREC felmérése azt is kimutatja, hogy az OTA-k piaca egyre inkább kétszereplőssé válik.
A booking.com és az Expedia 2015 nyarán bevezetett szűkített paritási klauzulával kapcsolatban a felmérés azt mutatja, hogy az nem növelte az online szobafoglalási portálok közötti versenyt. Ezt igazolja, hogy a tanulmány keretében elvégzett felmérésben résztvevő szállodáknak csupán 8,5%-a jelezte, hogy az elmúlt évben az OTA-k csökkentették jutalékaikat, a válaszadók többsége szerint erre nem került sor.
A 10 versenyhatóság által 2016 végéig az OTA-k európai piacára kiterjedő vizsgálatának célja annak megismerése, hogy a szállásközvetítő portálok által 2015-ben bevezetett szűkített paritás hogyan befolyásolta, változtatta meg a szállodák értékesítési tevékenységét, hogy az szabadabbá tette-e a szállodák ármegállapítását.
Szűkített paritás |
2015 nyarán a booking.com, majd azt követően az Expedia a szállodákkal kötött szerződéseiben a korábbi általános paritási klauzulák helyett áttért az ún. szűkített paritásra. Ez azt jelenti, hogy a korábbiaktól eltérően a szállodák a velük szerződésben levő OTA-knak ajánlott áraknál, szobafoglalási feltételeknél kedvezőbbet ajánlhatnak minden más online vagy offline partnerüknek. Egyedül a saját honlapukon nem hirdethetnek alacsonyabb árat, jobb kondíciókat. Európában a szállodák kedvezőbbnek tartják a szűkített paritást a korábbinál, de elégedettek csak akkor lennének, ha a paritási klauzulák teljesen megszűnnének, szabadon dönthetnének, hogy honlapjukon milyen árakat, feltételeket jelenítenek meg. |
Forrás: MSZÉSZ