Csodás hír: vasárnaptól újra rendesen jár a körúti villamos

2015. május 24-étől (vasárnaptól) újra a teljes vonalon jár a 4-es és a 6-os villamos, mert befejeződik a márciusban kezdődött felújítás a vonalon - tájékoztatott a BKK.

A nagykörúti villamosok ettől a naptól a dél-budai végállomásuktól ismét a Széll Kálmán tér M-ig, a felújítás alatt álló tér Vérmező út menti oldalán kialakított ideiglenes végállomásig közlekednek.

Ezt megelőzően azonban május 22-én (pénteken) és 23-án (szombaton) elbontják az Oktogonnál kialakított ideiglenes végállomást, ezért ezen a két napon a Combinók dél-budai végállomásuktól csak a Blaha Lujza tér M-ig viszik az utasokat, ahonnan a Széll Kálmán tér M felé a 4-6-os pótlóbusszal lehet továbbutazni.

A péntekről szombatra virradó éjszaka 0 és 4 óra között a teljes villamosvonalon pótlóbusz jár. A két hónapig tartó felújítás eredményeként jelentősen javult a villamospálya állapota, ezáltal a villamosok menetideje is csökken. Ezért május 24-étől újra csak Combino villamosok viszik az utasokat a vonalon.

Május 22-étől a Margit körút Keleti Károly utcai csomópontjában, majd május 23-ától a Rómer Flóris utcában, a Margit utca–Mecset utca szerpentinen, valamint a Margit körút–Fekete Sas utca csomópontban is visszaáll az eredeti forgalmi rend.

A nagykörúti villamospálya-felújítás befejezésével május 24-étől a közúti forgalmat érintő, korábban bevezetett korlátozások a Szent István körúton és a Teréz körúton is megszűnnek.

Ugyanakkor a Széll Kálmán tér felújítása, valamint a budai fonódó villamoshálózat építése miatt továbbra is kell forgalomkorlátozásokra számítani. A BKK köszönetét fejezi ki a budapestieknek a megértésükért és együttműködésükért, amellyel a felújítási munkákhoz viszonyultak és viszonyulnak, valamint azért, hogy a megváltozott forgalmi helyzetnek megfelelően közlekednek.

A 4-es és a 6-os villamos vonalán 2015 márciusában kezdődtek komplex, a Széll Kálmán tér felújításával, a budai fonódó villamoshálózat kiépítésével, valamint a Margit hídi dilatáció – azaz a hőtágulás miatti mozgásokat kiegyenlítő szerkezeti elemeinek – garanciális cseréjével összehangolt felújítási és karbantartási munkák. A Margit híd budai hídfőjénél, a Keleti Károly utca, valamint a Széna tér környékén és a Széll Kálmán téren a budai fonódó villamoshálózat vágányépítése zajlott, a BKV pedig halaszhatatlan pályafelújítást végzett az Aradi utca és a Tátra utca között, ahol a 90-es években épült pályaszerkezet cseréjével megszűntek a sebességkorlátozások ezen a vonalszakaszon.

Azzal, hogy a kényelmetlenségekkel járó építkezéseket egy időben végezték, illetve végzik, nemcsak az Európai Unió által meghatározott határidők tarthatóak, de az egymáshoz közel eső területeket sem kell több különböző időpontban lezárni, ezzel pedig jelentős időt és pénzt sikerült megtakarítani a fővárosban közlekedők számára. Amennyiben egymás után, több részletben végeznék el – az önmagukban is jelentős – részmunkákat, úgy a forgalomkorlátozások jóval több ideig tennék nehezebbé a közlekedést, s okoznának ezzel kellemetlenséget a főváros lakosságának.

Az Aradi utca és a Tátra utca közötti vonalszakasz – ahol az elmúlt két hónapban a BKV komplett pályafelújítást végzett – utoljára 1994-ben, illetve 1997-ben, azaz 18-21 éve épült át. Az azóta eltelt időben a néhány óra alatt elvégezhető pályafenntartási és hibaelhárítási munkákon kívül csak néhány kisebb szakaszon javították vagy cserélték az elhasználódott pályaelemeket, ezért mostanra időszerűvé vált a teljes felújítás.

Az Aradi utca és a Tátra utca között a 2355 méter hosszon korszerű, úgynevezett sínkörülöntéses technológiával épült át a villamospálya; a Nagykörúton hosszabb, egybefüggő szakaszon első alkalommal épült ilyen rendszerű, merev kapcsolószert nem tartalmazó vágány, amely az eddiginél jobban csillapítja a zajt és a rezgést. A kivitelezési idő és a költségek csökkentése érdekében a sínkörülöntéses technológiát a korábbi felépítmény alaplemezének meghagyásával alkalmazták; ennek a technikának a további előnye, hogy a későbbiekben burkolatbontás nélkül, azaz gyorsabban és hatékonyabban lehet síncserét végezni. A pályafelújítás részeként kicserélték az Aradi utcai elhasználódott vágánykapcsolatot is.

A Nagykörút további villamosvonal-szakaszainak felújítási technikájáról a mostani építési, és a leendő üzemi tapasztalatok alapján döntenek majd. A nagykörúti villamosvonal Európa egyik legforgalmasabbja. A sűrű villamosközlekedés miatt a vágányhálózat az átlagosnál lényegesen nagyobb igénybevételnek van kitéve, ezáltal a sínek és a pálya egyéb elemei gyorsabban elhasználódnak. Különösen igaz ez a pálya kanyarodó szakaszaira, a közúti útkereszteződésekre, a helyenként beépített vágánykapcsolatokra, valamint a megállóhelyek fékezési és gyorsításai szakaszaira. A forgalmas útátjáróknál a keresztirányú gépjárműforgalom jelent extrém terhelést az útburkolatra, valamint a sínre az úttesttel való találkozásánál. A villamosvonal felújítása az elhasználódás és a rendelkezésre álló források függvényében kisebb-nagyobb szakaszokon történik meg.

Változások a közúti és a gyalogos forgalmi rendben

A nagykörúti villamospálya-felújítás befejezésével május 24-étől a közúti forgalmat érintő, korábban bevezetett korlátozások a Szent István körúton és a Teréz körúton megszűnnek, azonban a Margit körúton és a Széll Kálmán téren a budai fonódó villamoshálózat építése és a tér felújítása miatt további forgalmi változásokra kell számítani. Május 22-én (pénteken) reggeltől a Margit körút Keleti Károly utcai csomópontjában visszaáll az eredeti forgalmi rend: a Margit körút ismét irányonként két sávon lesz járható, továbbá a Keleti Károly utcából is két sávon lehet balra kanyarodni a Margit körút felé. Újra be lehet kanyarodni a Szász Károly utcába is. Május 23-án (szombaton) reggeltől a Rómer Flóris utcában, a Margit utca–Mecset utca szerpentinen, valamint a Margit körút–Fekete Sas utca csomópontban is visszaáll az eredeti forgalmi rend.

Ugyanakkor a Margit körút Török utca és Lipthay utca közötti szakaszán továbbra is csak a belső sáv lesz járható a Frankel Leó utca vonalában található gyalogos aluljáró födémszerkezetének bontása miatt. a Török utcában is csak egy sáv áll majd az autósok rendelkezésére villamosvágány- és útpályaépítés miatt. a Lipthay utca és a Margit körút csomópontjában (azaz a budai hídfőnél) a híd irányában közlekedőket irányító jelzőlámpát egyelőre nem kapcsolják vissza. A Lipthay utca felől érkezők változatlanul önálló forgalmi sávon tudnak felhajtani a hídra. Május 24-étől (vasárnaptól) megszűnik a Margit körúti ideiglenes autóbuszsáv.

A Széna téri torkolatban a sávelhúzások kis mértékben módosulnak, de a folyamatban lévő csatornafelújítás miatt továbbra is csak irányonként 1-1 sáv lesz járható. A Tölgyfa utcában szintén megszűnik a Fekete Sas utca és a Margit körút közötti buszsáv, helyére ideiglenesen parkolósávot jelölnek ki. A Margit körutat változatlanul egy sávon lehet majd megközelíteni, ezért torlódás esetén a BKK továbbra is a Fekete Sas utca–Lipthay utca terelőút igénybevételét ajánlja.

Pesten május 24-étől (vasárnaptól) egy sávon újra lehet balra kanyarodni a Bajcsy-Zsilinszky útról a Szent István körútra. Korábban erre azért nem volt lehetőség, mert a balra kanyarodó járművek a Szent István körút torlódása miatt sok esetben nem tudták elhagyni a csomópont területét, és ezzel akadályozták a villamosok továbbhaladását. A probléma megoldásaként bevonjuk a jelzőlámpás irányításba a Váci útról a Szent István körút felé jobbra kanyarodó járműveket is, így minden, a Nagykörútra tartó forgalom jelzőlámpával szabályozott lesz.

Az új forgalmi rend szerint a csomóponti keresztbeállásokat torlódásérzékelő detektor segítségével akadályozzák meg. A BKK új gyalogos jelzőlámpákat telepített a Margit körúton a Széna téri, a Mammut 2 bevásárlóközpontnál lévő, az Erőd utcai és a Keleti Károly utcai csomópontokban, továbbá a Szent István körút és a Honvéd utca kereszteződésnél, a Teréz körúton a Podmaniczky utca és a Szondi utcai csomópontokban, valamint az Oktogonon.

Az új jelzőlámpák kihelyezése forgalombiztonsági célokat szolgál: egyes csomópontokban korábban a több részre osztott átkelő egyes szakaszainak jelzői nem egy vonalban voltak, így előfordult, hogy a gyalogosok egy másik szakaszra vonatkozó lámpa szabad jelzésére indultak el egy olyan szakaszon, amelyre még a tilos jelzés vonatkozott.

A vakok és a gyengén látók közlekedésének biztonságát szolgálja, hogy május végéig a BKK távvezérelhető hangosítással látja el a Nagykörút Széna tér és Oktogon közötti szakaszán az összes gyalogos-átkelőhellyel rendelkező csomópontot.

Közlekedés a 4-es és a 6-os villamos vonalán május 22-étől 24-éig, majd 24-e után

2015. május 22-én (pénteken) 10 és 24 óra között, majd május 23-án (szombaton) 4 és 24 óra között a 4-es és a 6-os villamos dél-budai végállomásától (a 4-es az Újbuda-központ M, a 6-os a Móricz Zsigmond körtér M végállomástól) rövidített útvonalon csak a Blaha Lujza tér M megállóhelyig közlekedik.

A Blaha Lujza tér M és a Széll Kálmán tér M között 4-6 jelzéssel villamospótló busz viszi az utasokat.

Május 23-án 0 és 4 óra (péntekről szombatra virradóra) között a 6-os villamos helyett a teljes villamosvonalon pótlóbusz jár.

Május 24-étől a 4-es és a 6-os villamos újra teljes útvonalán, a dél-budai végállomása és a Széll Kálmán tér M között közlekedik.

A nagykörúti villamosok a Széll Kálmán téren újra a jelenleg is zajló felújítása alatt megszokott ideiglenes végállomásán, a Vérmező út mellett áll meg. A 4-6-os pótlóbusz megszűnik.

A 9-es busz május 22-én és 23-án továbbra is mindkét irányban módosított útvonalon közlekedik: Óbuda felé az Andrássy úton, míg Kőbánya felé a Nyugati tér felújítása miatt a Nagykörútról közvetlenül a Bajcsy-Zsilinszky útra kanyarodva.

Május 24-étől ugyanakkor Óbuda felé újra eredeti útvonalán viszi az utasokat. A 91-es busz május 22-én és 23-án – ahogyan az elmúlt két hónapban is – továbbra is módosított útvonalon jár. Május 24-étől azonban a Margit körúti terelése megszűnik, ugyanakkor továbbra is a Királyhágó térig meghosszabbított útvonalon viszi az utasokat.

A 116-os buszjárat közlekedése – amely még március közepén módosult – a következő Széll Kálmán téri építésiütem-váltásig továbbra sem változik: a Fény utcai piac és a Dísz tér között, módosított útvonalon viszi az utasokat.

A 4-es és a 6-os villamos közlekedése május 22-én 10 és 24 óra, valamint május 23-án 4 és 24 óra között 2015. május 22-én (pénteken) 10 és 24 óra között, majd május 23-án (szombaton) 4 és 24 óra között a 4-es és a 6-os villamos dél-budai végállomásától (a 4-es az Újbuda-központ M, a 6-os a Móricz Zsigmond körtér M végállomástól) rövidített útvonalon csak a Blaha Lujza tér M megállóhelyig közlekedik. A Blaha Lujza tér M és a Széll Kálmán tér M között 4-6 jelzéssel villamospótló busz viszi az utasokat. A 4-6-os pótlóbusz a Széll Kálmán tér M végállomástól a Blaha Lujza tér M felé a villamossal lényegében megegyező útvonalon halad, és az alábbi megállóhelyeket érinti: Széll Kálmán tér: a korábbi 906-os busz végállomása a tér Margit körút felőli oldalán, Széna tér: a 960-as éjszakai járat megállóhelye, Mechwart liget: a 960-as éjszakai járat megállóhelye a Margit körút 54. előtt, az Erőd utca kereszteződése előtt, Margit híd, budai hídfő H: a Lipthay utca torkolata után, Margitsziget/Margit híd: május 22-én itt nem áll meg, 23-án pedig a hídon, a szigeti bejáró csomópontja előtt, Jászai Mari tér: a 9-es, a 26-os, a 91-es, a 191-es és a 226-os autóbusz megállóhelye, Nyugati pályaudvar M: a 9-es busz ideiglenes megállóhelye a Bajcsy-Zsilinszky út előtt, Oktogon M: a 923-as éjszakai járat megállóhelye, Király utca: a 923-as éjszakai járat megállóhelye, Wesselényi utca: a 923-as éjszakai járat megállóhelye, Blaha Lujza tér M: a 923-as éjszakai járat megállóhelye. A 4-6-os jelzésű villamospótló busz a Blaha Lujza tér M megállóhelytől a Széll Kálmán tér M felé a villamossal lényegében megegyező útvonalon halad, és az alábbi megállóhelyeket érinti: Blaha Lujza tér M: a Blaha Lujza tér és a Somogyi Béla utca kereszteződésével szemben, Blaha Lujza tér M: a 923-as éjszakai járat megállóhelye az Erzsébet körúton Wesselényi utca: a 923-as éjszakai járat megállóhelye, Király utca: a 923-as éjszakai járat megállóhelye, Oktogon M: a 923-as éjszakai járat megállóhelye, Nyugati pályaudvar M: a 923-as autóbusz megállóhelye, Jászai Mari tér: a 9-es, a 26-os, a 91-es, a 191-es és a 226-os autóbusz megállóhelye a Szent István körút 6. előtt, a Margitszigetnél a Széll Kálmán tér M felé közlekedő pótlóbusz nem áll meg, Margit híd, budai hídfő H: a 91-es és a 191-es busz megállóhelye, Mechwart liget: a 960-as éjszakai járat megállóhelye a Margit körút 43-45. előtt, a Keleti Károly utca kereszteződése előtt, Széna tér: a 960-as éjszakai járat megállóhelye, Széll Kálmán tér M: a 39-es autóbusz megállóhelye. A 4-es és a 6-os villamos közlekedése május 23-án 4 és 24 óra között 2015. május 22-éről 23-ára (péntekről szombatra) virradóra 0 és 4 óra között a 6-os villamos helyett villamospótló busz jár a Móricz Zsigmond körtér M és a Széll Kálmán tér M között a teljes vonalon, 6-os jelzéssel.

Változások egyes csatlakozó busz- (91-es, 116-os, 191-es, 931-es busz) és trolibusz-járatok (72-es és 73-as trolibusz) közlekedésében

9-es autóbusz A 9-es busz május 22-én és 23-án továbbra is mindkét irányban módosított útvonalon közlekedik: Óbuda felé az Andrássy úton, míg Kőbánya felé a Nyugati tér felújítása miatt a Nagykörútról közvetlenül a Bajcsy-Zsilinszky útra kanyarodva. május 24-étől Óbuda felé újra eredeti útvonalán viszi az utasokat. Kőbánya felé – a Nyugati tér felújítása miatt – továbbra is módosított útvonalon, a Nagykörútról közvetlenül a Bajcsy-Zsilinszky útra kanyarodva közlekedik. 72-es és 73-as trolibusz Május 22-én 10 órától május 23-án 12 óráig a 72-es és a 73-as trolibusz helyett autóbusz közlekedik a trolik megszokott útvonalán, azokkal megegyező számjelzéssel. 91-es és 191-es autóbusz A 91-es busz május 22-én és 23-án – ahogyan az elmúlt két hónapban is – továbbra is módosított útvonalon, a Királyhágó tér és a Nyugati pályaudvar M között közlekedik; május 24-étől továbbra is meghosszabbított útvonalon, a Királyhágó térig viszi az utasokat, azonban Margit híd, budai hídfő megállóhelye visszakerül az eredeti helyére, és a Margit körúti terelése is megszűnik. A 191-es busz május 22-én és 23-án – ahogyan az elmúlt két hónapban is – továbbra is módosított útvonalon, a Sarolta utca és a Nyugati pályaudvar M között közlekedik; május 24-étől újra eredeti útvonalán jár, a Nyugati pályaudvar M és a Sarolta utca között.

116-os autóbusz

A 116-os busz május 22-étől a Dísz tér irányába – amely még március közepén módosult – továbbra is módosított útvonalon közlekedik, várhatóan a Széll Kálmán tér felújításának következő építési üteméig. A járat a Fény utcai piac–Retek utca–Dékán utca–Széll Kálmán tér–Krisztina körút–Vérmező út–Várfok utca terelt útvonalon éri el a Bécsi kapu tér megállóhelyet, ezért a Széll Kálmán téren a 116-os buszra az 5-ös, a 91-es és a 102-es busz Széll Kálmán tér M (Csaba utca) megállójában lehet felszállni.

914-es, 914A, 923-as, 931-es, 950-es és 950A éjszakai busz

A Káposztásmegyer irányú 914-es, az Újpest-Központ M felé közlekedő 914A, a Verecke lépcső irányú 931-es, valamint a Rákospalota felé közlekedő 950-es és 950A éjszakai járat május 22-én és 23-án továbbra is módosított útvonalon, az Andrássy úton közlekedik. május 24-étől újra eredeti útvonalon (Bajcsy-Zsilinszky út–Podmaniczky utca–Teréz körút) viszi az utasokat.

A Dél-pesti autóbuszgarázs irányú 914-es és 923-as, a Határ út M felé közlekedő 914A, az Árpádföld irányú 931-es, valamint a Pestszentimre felé közlekedő 950-es és 950A éjszakai járat a Nyugati tér felújítása miatt továbbra is a Teréz körút 64-66. előtt, a Jókai utca kereszteződése után áll meg.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?