Kibővítik a Magyar Kastélyszállodák Szövetségének tagsági körét

A Magyar Kastélyszállodák Szövetsége – mely immáron tíz tagot számlál – április 14-én második alkalommal tartotta meg szakmai napját a budapesti St. George Hotelben, ez a szövetség eddigi egyetlen ötcsillagos kategóriájú kastélyszállodája.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szakmai fórum legfőbb célja az volt, hogy különböző, sikeresen működő hasznosítási modelleken keresztül valós képet adjon a mai „kastélyhelyzetről” Magyarországon. A szakmai közönség szakemberek beszámolóin keresztül képet kaphatott arról, miként lehet jól működtetni egy kastélyszállodát, miként lehet magántőke bevonásával újjáéleszteni egy történelmi jelentőségű épületet. A találkozót a szövetség évente szeretné megrendezni.

A Szövetségről

A Magyar Kastélyszállodák Szövetsége tíz, egykoron elhanyagolt, ma újra virágzó kastélyt tud tagjai között az ország különböző területeiről. A szövetség elnöksége azon dolgozik, hogy az úgynevezett kastélyturizmust bevezesse a köztudatba, közelebb hozza ezeket a nagyszerű épületeket, azok történetét a szállóvendégekhez és a potenciális látogatókhoz. A szövetséghez való csatlakozás igen szigorú irányelvek mentén lehetséges, a magas minőségű szolgáltatási színvonalat a szervezet maga ellenőrzi, így a tagságba való tartozás minőségi garanciát is jelent.

2016 a változás éve

Számos változás, fejlesztés történt a szövetség életében. Maghatározó lépésként kibővítik a tagsági kört. Eszerint nem csak kastélyszállodák lehetnek tagok a jövőben, hanem olyan történelmi épületek is, melyekben egyéb szolgáltatásokat végeznek, például rendezvényhelyszínként, múzeumként vagy egészségközpontként funkcionálnak. A fő, hogy bizonyított legyen a létesítmény történelmi háttere és a magas minőség.

Fontos célkitűzés, hogy nyissanak a látogatók felé, széles körben vigyék az épületek jó hírét, és mindenekelőtt a vonzerőt növeljék. A kulturális programok, gasztrotúrák, zenei és képzőművészeti rendezvények izgalmasabbá és érdekesebbé tehetik ezeket az attrakciókat. A tagszállodák hónapról hónapra különleges programokkal fogják várni az érdeklődőket.

Április végére új arculattal jelentkezik a www.kastelyszallodak.hu weboldal, idén év elején pedig elkészült a kastélyszállodák foglalási rendszere. A rendszeren keresztül foglalni lehet egyes tagszállodákba, valamint az egyes hotelek csomagajánlatait is könnyen el lehet érni.

A Magyar Kastélyszállodák Szövetsége rendezésében 2016. április 15-16-17-én zajlik a „Kastélyszállodák Nyitott Hétvégéje”, a hétvége alkalmából a szövetség tagjai akciókkal készülnek. Azon vendégek, akik 15-ére foglalják szállásukat valamely tagnál, a következő éjszakát ajándékba kapják. Különleges történelmi bemutatók, díjtalan házbemutatók várják az érdeklődőket, ezeken a napokon bárki betérhet ezekbe a csodás kastélyokba látogatóként. Bővebb információ a programról a http://nyitotthetvege.kastelyszallodak.hu/ oldalon olvasható.

Szövetségesekként őrizni a tradíciót, átadni az értéket

Gulyás Eszter, a Magyar Kastélyszállodák Szövetségének elnöke tartotta a nap első előadását. Mint elmondta, a fórumot hagyományteremtő céllal szervezik, mely jó lehetőséget ad arra, hogy a tagszállodák vezetői találkozzanak, a versenytársak inkább szövetségesekként, egymás támaszaként a közös sikerért dolgozzanak. Hozzátette: ezt a szakmát elhivatottan kell folytatni, egy kastélyszállodára nem ugyanazok a szabályok és működésbeli jellemzők vonatkoznak, mint más típusú szálláshelyekre, többek között igen nagy befektetést igényelnek ezek az épületek.

A szövetség küldetése, hogy az országot behálózóan kastélyturizmust építsen ki, és nyugat-európai mintára járjunk idehaza is kastélyokba. A minőségi szabadidő-eltöltést apró finomságokkal kiegészítve nagyszerű élményt nyújthatnak, de ennek befogadására az embernek meg kell érni. A hazai kastélyturizmusnak még nincs tradíciója, ellenben a nyugati országokkal. Az együttműködés itthon nehézségekbe ütközik, pedig egységes, tervezett marketinggel, kommunikációval minden résztvevő sikeresebbé válhat. Saját fórumon és értékesítési csatornán keresztül jobban el lehet érni a vendéget. A Historic Hotels Europe első kelet-európai tagjaként a szövetség szállodái kikerülnek a nemzetközi piacra egy foglalási rendszerben.

A gyulai Almásy Kastélyban végbement fejlesztésekről Dombi Ildikó beszélt. A kastély közel 300 éves működése során mindig a kultúraközvetítés volt a legfőbb célja. Európai uniós forrásból modern interpretációs elemekkel kiegészülve nagyszerű látogatóközpont alakult. Az akár négy órás barangolást interaktív felületek és számos installáció színesíti. Gyula és a kastély több napos tartózkodásra és visszatérésre csábít.

A Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. kulturális szerepvállalásáról, a tradícióról Krámlik Attila PR-manager számolt be. A „Herend a kastélyban” elnevezésű vándorkiállítás során a herendi porcelán körbejárta a legszebb magyar kastélyokat. Közel egy év alatt tizenkét kastélyban és kastélyszállodában mutatták be az adott korszak porcelánjait, sokszor a helyszínre szabva. A vándorkiállítást kiterjesztették a történelmi Magyarország területére is, mindenhol hatalmas érdeklődést váltottak ki a műremekek, kiváltképp Szlovákiában.

2018-ban különleges látványossággal fog bővülni a Tisza-tó térsége, ugyanis akkorra tervezik a Graefl Major/Kétútköz megnyitását. Szerencsés Györgyi prezentációjában felhívta a figyelmet arra, hogy a térségben az ökoturizmus mellett nagy igény mutatkozik a magas kultúra iránt. A 110 éves, a szecesszió stílusjegyeit magán viselő, rossz állapotban lévő épületet önerőből vásárolták meg, a több százmilliós tatarozási munkálatok a Műemlékvédelem felügyelete alatt zajlanak jelenleg, az épület még nem műemlék, de a tulajdonosok tervei szerint néhány év alatt azzá válhat. A kastélyhotel megközelítőleg 40 fő szállóvendég fogadására lesz alkalmas. A kastély egy korhűen felépített majorság részét képezi majd, a cél egy önellátáson alapuló ökogazdaság létrehozása, mely keretében a vendégek megismerkedhetnek a növénytermesztéssel, állattartással.

A Gödöllői Királyi Kastély megújulásáról Gönczi Tibor ügyvezető igazgató mesélt. Az 1996-ban megnyitott kastély az utóbbi években folyamatosan meg-megújul. A gazdag kiállítási anyag, az épület és annak egykori lakóinak története a tavalyi évben 160.000 múzeumlátogatót vonzott, több ezer gyermek vett részt múzeumpedagógiai foglalkozáson. A kastély óriási pénzösszegeket emészt fel, a bevételek növeléséhez a látogatók pótlólagos költését generáló szolgáltatásokat alakítottak ki, az épület emellett nagyon keresett rendezvényhelyszín. 2016 februárjától a hatvani Széchenyi Zsigmond Kárpát-medencei Vadászati Múzeummal közösen a két Grassalkovich kastélyt közös koncepció alapján egyengetik, közös tematika mentén, nagyszabású tervekkel. A húsz éve működő kastélymúzeum gyűjteménye tovább gazdagodik, még több műtárgyat állítanak ki.

Dr. Niklai Ákos a szállodaipar aktuális helyzetéről

Dr. Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke beszédében kiemelte, a szövetség célja az, hogy mindenek előtt tagjai érdekeit képviselje, a lobbitevékenység mellett igyekszik a szövetség elé tárni az aktuális trendeket, közvetíti a szakmát befolyásoló rendeleteket, jogszabályváltozásokat. A Nemzetgazdasági Minisztériummal eddig szorosan együttműködtek, a mostani, turizmust érintő kormányzati lépések hatására további sikereket remélnek. A turisztikai termék megléte a legfontosabb, az olyan szállástípusokra, mint a kastélyszállodák, nagy igény van. A kastélyszállodák a minőséget jelentik, a középpontjukban a történelmi élmény nyújtásával. Manapság igen fontos feladata a szállodaüzemeltetőknek, hogy a családi igényeket is kielégítsék, fontos célszegmens továbbá az idősek csoportja, a társadalom öregszik, így nagy lehetőség rejlik a senior turizmusban.

Nagy hangsúlyt kell fektetni a marketingre, amely a társzövetségekkel még eredményesebb lehet. A szakma kommunikációját segíti a Magyar Turizmus Zrt.-vel való jó együttműködés. A digitalizáció, az online információs oldalak és foglalási rendszerek ismerete és használata nélkül ma már nem lehet eredményesen dolgozni. A vendégvélemények – melyek az internet segítségével azonnal kikerülnek a világba – nagy hatással vannak a szállodákra, ezek ismerete mentén a házak és vendéglátóhelyek idomulni tudnak az igényekhez, elvárásokhoz. A belföldi turizmus szépen teljesít, de a főváros a külföldi turisták körében is igen népszerű. A további sikerek eléréséhez közös feladat a versenyképesség növelése.

A vendéglátás áfakulcsa jövőre jelentősen csökkeni fog, ennek jó hatásai elsősorban a vendéglátóhelyeket érintik, a fennmaradó összeget bérfejlesztésre, a munkaerő fejlesztésére, tréningekre tudják fordítani. A munkaerő hiánya és a képzett munkavállalók alacsony száma súlyos problémát jelent az ágazatban, az MSZÉSZ régióülésein is beszámolnak erről a felek.

A SZÉP-kártya fontossága megkérdőjelezhetetlen, a hat éve bevezetett kártya segíti a hazai fejlődést, a vendégforgalom növekedését, a magyar turisták élményszerzését. A szövetség mindent megtesz, hogy a kormányzat valamilyen formában mégis megtartsa.

Az Airbnb és ehhez hasonló jelenségek léte ellen semmi kifogása nincs a kereskedelmi szálláshelyeknek, pusztán arról van szó, hogy egyensúlytalanságot eredményeznek a piacon. Ezek a szolgáltatók sokkal kedvezőbb adózási feltételekkel működnek, nincs kidolgozva a rájuk vonatkozó szabályozó rendszer, míg a kereskedelmi szálláshelyek tevékenységét szigorú szabályozó környezet befolyásolja. A mérsékelt bürokrácia okán olcsóbban tudnak dolgozni, a vendégek egy része pedig nyilván az olcsóbb szálláshelyeket fogja választani.

Kerekasztal-beszélgetés

A szakmai fórum kerekasztal-beszélgetéssel zárult, melynek moderátora Zsiborás Gergő, a Forbes magazin Junior Prima Primissima-díjas újságírója volt. A beszélgetésen részt vett dr. Niklai Ákos, dr. Grotte Judit, a Budapesti Metropolitan Egyetem docense, Pintér Katalin, a Gerbeaud Ház igazgatója, Horváth Csilla, az Apponyi Kiskastély natur minihotel tulajdonosa, valamint dr. Sándor Dénes, a Budapesti Gazdasági Egyetem főiskolai docense.

A felszólalók egyetértettek abban, hogy manapság a turizmusban nagyon nehéz jó munkaerőt találni, a kezdő munkavállalók között igen nagy a fluktuáció. A pályakezdők nagy hányadának motiválása igen nehéz, a hozzáállás nem megfelelő, az attitűd, a munkamorál hiányzik, sajnos sokan az alapvető viselkedésbeli elvárásoknak sem képesek megfelelni. A diákok a vendégszeretet nem képesek az iskolákban megtanulni, nincs általános szervízkultúra.

A duális képzés jó irány lehet, de még mindig elmondható, hogy nagy a szakadék az oktatott elmélet és a gyakorlat között. Ezért is fontos, hogy a hallgatókkal a szakmájukhoz valóban értő, hiteles, a gyakorlati életben példás szakmai utat bejárt oktatók foglalkozzanak. A szállodaipar reputációja nem jó, nagyon nehezen szereznek tehetséges, szorgalmas pályakezdőket. A munkaerőhiány arra készteti a vállalkozásokat, hogy lejjebb vigyék a követelményeket az új belépőkkel szemben, ami aztán újabb problémákat szülhet. A jól teljesítő, elhivatott frissdiplomásokat azonban valósággal vadásszák a szállodák.

Itthon még nem veszik komolyan a vállalkozások, hogy milyen fontos lenne előre gondolkodniuk, hogy biztosítsák hosszú távra a megfelelő számú és tanult munkaerőt. A folyamatos továbbképzések, tréningek, esetenként külföldi tanfolyamok igen sokba kerülnek, mégis hosszú távon csak profitálni tudnak belőle a turisztikai szolgáltatók.

A munkaerő elvándorlása szintén komoly probléma, a nyugati fizetések igen vonzók a fiatalok számára. Ha az alkalmazott itthon jól érzi magát szakmájában, van jövőképe, a hozzá legjobban illő pozícióban tevékenykedhet, akkor hajlandó sokat és keményen dolgozni, a pénz önmagában nem lehet motiváló tényező, jó kiindulási alap viszont lehet, rövidtávon.

Arra a kérdésre, hogy miként alakítható ki, hogyan fejleszthető az attitűd a munkavállalókban, a felek egyetértettek abban, hogy csak óriási munkával. A kiemelkedően teljesítő diákokat segíteni kell a fejlődésben, észre kell venni a tehetséget bennük, melyet aztán sikerre vihetnek. Az alapvető illemtudás, az intelligencia azonban kevésbé tanítható. Az iskolában mindenki a nulláról kezdi, és vannak, akik hihetetlen fejlődést tudnak mutatni. Nagyon sok munkával és szorgalommal azonban bárki számára elérhető az álompozíció. Az oktatási intézmények összefogva a szakmával igenis kinevelhetik a valódi szakembereket.


A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.
Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye

Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye 

Amelyet egy meghívásnak köszönhetően mi is kipróbálhattunk.
KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.