Miért éri meg egy településnek a helyi termékek fejlesztése?

A szervezetfejlesztéssel és településmarketinggel foglalkozó EMKA Tanácsadó Kft. négy településen három helyi márkát, védjegyet hozott létre az elmúlt években - úgymint a Nánási Portékát, a Bácskai Becsest és a Hadháztájit. A projektmegvalósításaik közben felhalmozódott tapasztalatokat 5+1 pontban foglalták össze azoknak, akik most kísérelnek meg helyi márka bevezetésébe kezdeni.

Hogy milyen hozadékai lehetnek egy település számára a helyi termékek kereskedelmének, a helyi előállítás fellendítésének, termelői piacok kialakításának? Íme:

1. Multiplikátor gazdaságélénkítő szerep

A képlet egyszerű: mivel a helyben előállított termék a település legfeljebb 50 km-es körzetéből származik, az előállítás során felhasznált alapanyagok, alkotóelemek is a helyi gazdaságot erősítik, gyarapítják. A működő, nagy forgalmat generáló piacolás követendő példaként szolgálhat mások számára is, mely ösztönözhet új termelőket is a piacra történő belépésre. Mivel egy sikeres termék más gazdasági ágakra is kifejti multiplikátor hatását, így más gazdasági szektorok termelői is érezhetik a forgalom fellendülését, a helyi befektetések jövedelemgyarapító hatását.

2. Csökkenő munkanélküliség és szociális terhek

A termelés felfutása és a lakosság javuló jövedelemszintje elősegíti, hogy a helyiek biztosabb pénzügyi alapokra támaszkodjanak, ne legyenek kiszolgáltatva munkaviszonyuk esetleges váratlan megszüntetésének. A nagyobb jövedelmek nagyobb vásárlóerőt is generálnak, az ebből befolyó pénz pedig egy sikeresen működő helyi piac esetén a település körzetében marad. A magasabb és biztosabb foglalkoztatási arány, valamint az ezzel járó adóbefizetések, a lakosok kikerülése a szociális kedvezmények rendszeréből az önkormányzatok szociális terheit csökkentik. A helyi termékek előállítása emellett olyanokat is ösztönözhet a gazdasági láncba való bekapcsolódásra, akik korábban munkanélküliként csupán a gazdaság „külső szemlélői” voltak.

3. Közösségépítő, formáló szerep

A helyi termékek értékesítésére alkalmas helyszínek, piacok, közösségi terek hozzájárulnak ahhoz, - ellentétben a boltokban kapható termékekkel – hogy a fogyasztók és a termelők személyesen is találkozzanak, megosszák véleményüket, tapasztalataikat egymással. Ez a kommunikáció hozzájárul a fogyasztói bizalom erősítéséhez is, illetve a termékfejlesztéshez is, hisz a produktum előállítója első kézből kaphat visszajelzéseket a portékája minőségéről, használhatóságáról.

4. Lakossági elégedettségnövekedés

Helyi terméket vásárolni nem csak gazdaságélénkítő vagy közösségformáló, de manapság már trendi is. Emellett az árucsere ezen fajtája a lakosság biztonságérzetét is növeli, hiszen a vásárló tisztában van a termék származási helyével, minőségével, előállítási módjával. Ha a lakosság érzi, hogy a település figyelmet fordít az egészséges életmód terjesztésére, az élhető közeg megteremtésére, akkor bizonyára könnyebben elfogadja a központi döntéseket, szabályozásokat.

5. Környezettudatos, környezetterhelés-csökkentő

A helyi termékek előállítása, értékesítése a környezeti terhelés csökkentésében is jelentős szerepet játszik. Minimalizálható vele a szállítási költség, csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, a csomagolási költség. Mivel a helyi áruk esetében a csomagolóanyag is gyakran helyből származik, ez tovább mérsékli a környezetterhelést, s további szektorokban erősíti a helyi termékek forgalomnövekedését

+1 Települési arculat, hírérték

Egy jól megtervezett és lakossági szinten hatékonyan bevezetett helyi piacot ösztönző fejlesztés marketing szempontból is számos hozadékkal jár. Nő a lakosság szimpátiája, elégedettsége, bizalma a település vezetése felé. Emelkedik a gazdasági élet szereplőinek elégedettsége is, hiszen a bővülő piac az ő lehetőségeiket is gyarapítja. A fejlesztés sikere a település arculatát, ismertségét is pozitívan befolyásolja, a később akár termékneveken megjelenő, híradásokból ismertebbé váló településnév számos más régióba is eljuthat, növelve a terület ismertségét, felkeltve az azzal kapcsolatos érdeklődést.


Újabb atlétikai csúcsesemény gazdája lesz Budapest

Újabb atlétikai csúcsesemény gazdája lesz Budapest 

A Nemzetközi Atlétikai Szövetség (WA) újabb esélyt adna Magyarországnak.
Húsvéti szafari Nagykőrösön

Húsvéti szafari Nagykőrösön 

A tavaszi szünet első napján újra kinyitja kapuit Magyarország első és egyetlen autós szafari parkja.
Különleges kápolnát tártak fel Veszprémben

Különleges kápolnát tártak fel Veszprémben 

A 80 éve püspökké szentelt Mindszenty József egykori székhelye is megújul a beruházás során.
Banksy-kiállítás nyílik Budapesten

Banksy-kiállítás nyílik Budapesten 

A művész több mint száz alkotását lehet majd megnézni május 3-tól a Király utcai Komplex Kiállítóteremben.
Túrák és családi programok Székesfehérváron

Túrák és családi programok Székesfehérváron  

Íme a legjobb húsvéti programok és kirándulások a városban a hosszú hétvégén.
XIX. századi borospince az Árpád-kori romok alatt

XIX. századi borospince az Árpád-kori romok alatt 

A Wenckheim-pincét egy domb alá fúrták be, melyen a Csolt nemzetség által emelt monostor romjai állnak.
Milyen legyen a Feneketlen-tó környéke?

Milyen legyen a Feneketlen-tó környéke? 

Az április 30-ig véleményezhető terveken új stégek és a tóval kapcsolatot teremtő sétányok láthatók.
Húsvét a Skanzenben

Húsvét a Skanzenben 

Húsvétvasárnap és hétfőn a régi falusi húsvéti ünnepeket kelti életre a Szabadtéri Néprajzi Múzeum.
Hazai projekt az Új Európai Bauhaus Díj jelöltjei között

Hazai projekt az Új Európai Bauhaus Díj jelöltjei között 

A „Együttműködés a közösségekért" című magyarországi projekt célja egy multifunkcionális tér létrehozása a Józsefvárosban.
Váratlan helyről érkezett segítség a budapesti beutazó turizmushoz

Váratlan helyről érkezett segítség a budapesti beutazó turizmushoz 

A brit nézők körében közel két évtizede töretlenül népszerű BBC-műsor, "A Gyakornok" versenyzői legutóbb a magyar főváros turisztikai kínálatát is népszerűsítve versenyeztek egymással.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.