Tizenhárom település félmilliárd forintból újítja meg közösségi közlekedését

Több mint félmilliárd forintot nyert "Az Értől az óceánig – a falvaktól a városokig komplex közösségi közlekedés fejlesztése Biharban" nevet viselő pályázatával tizenhárom Hajdú-Bihar megyei település. A vasúti és az autóbusz-közlekedés feltételeinek javítása, a MÁV és a Volán menetrendek összehangolása a cél. 

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A támogatásból modernizálják a 106-os számú vasútvonal Debrecen–Nagykereki közötti megállóit és felújítják az autóbuszmegállókat, illetve újakat építenek. A halmozottan hátrányos település, Pocsaj a pályázat konzorcium gesztora. Pocsaj polgármestere, Kecskés Gyula elmondta, a pályázó települések infrastruktúrája elmaradott. Pocsajban az emberek jövedelemszerző képessége alacsony, ha a közmunka program nem lenne, bajban lennének. A közlekedés fejlesztése tűzoltásnak nagyon jó. A pályázat résztvevői Biharkeresztes, Derecske, Esztár, Hajdúbagos, Hencida, Hosszúpályi, Kismarja, Létavértes, Mikepércs, Monostorpályi, Nagykereki, Pocsaj, Sáránd.

Helyközi buszokkal közvetlenül a vasútállomásra

Egy csapat lelkes, közösségiközlekedés-barát fiatal dolgozta ki a pályázat koncepcióját. Vezetőjük Szöllősi Roland, a MÁV Start Zrt. alvállalkozója, a Pocsaj-Esztár, Kismarja, Konyár partneri mentjegy pénztárak üzemeltetője. Mint a fiatalembertől megtudtuk, a projekt gerince a 106-os vasútvonal, s erre fűzték fel a keresztirányú autóbusz-közlekedést Hencida, Létavértes irányába. A legmagasabb pontszámmal nyerték meg a pályázatot az önkormányzatok az Észak-alföldi régióban. Naponta 1100 személy utazik a Debrecen – Nagykereki vasútvonaton hétköznapokon, és tanszünetben is viszonylag magas az utasok száma. Az elmúlt 3 évben 20 százalékkal többen használták a vonalat, mely annak köszönhető, hogy a MÁV figyelembe vette az utasok igényeit és változtatott a menetrenden. Korábban 2 és fél óránként jártak a vonatok, most szinte óránként, csúcsidőben 40 percenként.

Közös peron az autóbusznak és a vonatnak

Pocsaj polgármestere teljes körű szabadságot adott a fiataloknak a szakma vonatkozásában. Kiépítették a valós idejű utastájékoztatási rendszert, a vasútállomással rendelkező településeken a várótermekben digitális, LCD-s kijelzőjű táblán lehet figyelemmel kísérni a vonat és a busz aktuális érkezését a GPS összegyűjtött adatai alapján. Ezen kívül hangosbemondó is tájékoztatja az utasokat. 36 térfigyelő kamerát helyeztek ki az utasok biztonsága és az állagmegóvás miatt. Azóta nem történt komoly károkozás a vonalon. Kiemelendő, hogy az 1. vágányhoz tartozó peront átépítették az autóbuszoknak. Így közös peron alakult ki a vonatnak és a busznak, és a környékről busszal ideérkező emberek a vonat és a busz menetrendjének összehangolásával adott lesz nekik a jó átszállási lehetőség. Például Berettyóújfaluba is eljutnak a diákok. Szemetesedényeket is raktak ki, s látják, hogy a szép környezetben az emberek megőrzik a környék tisztaságát, kevesebb szemetet szórnak szét. Padokat is kihelyeztek. A virágokat ők vásárolták 100 ezer forintért. – Bevételünk egy részét visszaforgattuk a vasúti közlekedés javára – mondta Szöllősi Roland. – A pálmák, a színes, nyíló virágok mediterrán életérzést adnak az állomásnak. Egy kis ékszerdoboz lett ez a megálló. Az ország egyik leghátrányosabb településén az a célunk, hogy az emberek munkát vállaljanak és eljussanak a munkahelyükre. Mindegyik vasúti megállót más-más jellemzővel akarjuk felruházni. Kismarja vasútállomását vidékies jellegűre tervezzük. Már belülről kifestettük a váróteremet, és Ócs József pocsaji festő festett alföldi jelentet, csikósokat, a gémeskútnál ivó lovakat. A MÁV kivakolta, az önkormányzat két közmunkást irányított ide a falakat lefesteni, a pénztár pedig a festéket és eszközöket biztosította. Díszkutat is tervezünk az állomás mellé, muskátlikat ültetünk. Még az állomások világításának korszerűsítésre akarunk pályázni, és utasvárók kihelyezésére, mely esőtől, hótól, naptól védi a várakozókat.

Kőműves Kelemen módjára is építkeztek

Szinte minden készen van a több mint 525 millió forintos, vissza nem térítendő támogatottságú projektben. 95 százalékos támogatottságú program, a fennmaradó 5 százalékot a települések állják, olyan mértékben, mint amilyen mértékben építkezés, felújítás történt náluk – ismertette Kecskés Gyula, Pocsaj polgármestere. – A támogatás magában foglalja az építési költségeket, az utastájékoztató és térfigyelő rendszer kialakítását és a szakértői díjakat is. A kivitelezési munkálatok a befejező szakaszba léptek, jelenleg a projekt vis maior támogatás megítélésére vár az előre nem látható többletmunkákra. Továbbá másodjára is határidő módosítást kell kérni. Ugyanis Pocsaj-Esztáron, Monostorpályiban, Hosszúpályiban és Hajdúbagoson szennyvízberuházást hajtanak végre, mely következtében Kőműves Kelemenhez hasonlóan, amit megépítettünk egyik nap a 106-os vonal fejlesztése kapcsán, például buszmegállót burkoltunk, azt másnap megfúrták a szennyvízberuházás miatt. Ezért megállapodást kötöttünk a tolerancia jegyében, amit egy darabig lehetett tartani, de a beruházás zárása határidejének közeledtével egyre inkább nem. Tehát helyre kell állítani a feldúlt területet, emiatt csúszik a projekt zárása idén december 31-ig.

Trianoni határ, felbontott vasúti szakasz
A Debrecen – Nagykereki vasútvonal egykor Nagyváradig vezetett, 72 kilométeren át, de a trianoni békeszerződéskor elcsatolták a végét, elvágták a Nagykereki –Nagyzomlin megállót. Az államhatárok közti szakaszt elbontották, ezért Magyarországon csonkán végződött a vonal, Nagyvárad Romániához csatolásával a végpontja Romániához került. A határon túl nem használták a vonalat, ezzel megszűnt a Nagyváraddal való közvetlen kapcsolat.

Debrecen – Nagyvárad vasútvonal a cél


- Felújítottuk a peronokat, megemeltük a szintjüket, hogy könnyebb legyen a le- és felszállás a vonatra. Egy új peron épült Derecskén és Konyári-Sóstófürdőn, Kismarján új vasúti megállóhely létesül, a településeken több autóbusz megállót újítottunk fel, újakat építettünk. A fejlesztéssel javulnak az átszállási kapcsolatok az autóbusz- és a vonatközlekedés között. Biharkeresztes parkolója térköves borítást kap. Wifit is tervezünk a vasútállomásokra.

A Pocsaj-Eszár vasútállomás környékét még parkosítani akarjuk, a peron felújítása során kitermelt földdel feltöltjük az állomás melletti részt. Élettel kell megtölteni az állomásokat, nem engedni, hogy lepusztuljanak. Bízunk benne, hogy a valamikori Debrecen – Nagyvárad vasútvonal a Debrecen – Nagykereki vonal helyreállítását követően itt halad el, és megáll Pocsajon. A vasútvonal Nagyváradig futó szakaszának fejlesztése az országos fejlesztési tervek közzé került országgyűlési képviselőnk, Vitányi István indítványára.

Új autóbuszjárat Biharkeresztes és Nagyvárad között

Szombaton újraindul a három éve megszüntetett autóbuszjárat Biharkeresztes és Nagyvárad között. Mint Barabás Ferenc polgármestertől megtudtuk, 600-700 ember települt át az utóbbi években Romániából Biharkeresztesre. Az emberek egy része dolgozik, mások nyugdíjasok. A határ túloldalán nincs munkanélküliség, nagy cégek keresik a dolgozókat, olyannyira nagy az érdeklődés, hogy az önkormányzatnál road-show-n tervezik tájékoztatni a lakosokat a nagyváradi munkalehetőségekről. A Nagyváradra járó dolgozók, az áttelepült embereknek a két országhatár közelében élő családja, barátai miatt szorgalmazta a biharkeresztesi önkormányzat a buszjáratok újraindítását. Igaz, hogy Debrecenből hetente egyszer közlekedik busz Nagyváradra, de helyből nem járt. Érdeklődtek a Volánnál, és több vállalkozóval is beszéltek, de a menetdíjak miatt nem lett volna rentábilis a járat. Végül a Csúzi István vezérigazgató vezette nagyváradi közlekedési vállalat indítja szombaton útjára buszait a két település között. Azért tudja ezt megtenni, mert felújította a járműparkját, 18, 23, 45-50 személyes buszokat szerzett be. Szombaton 18 személyes buszokat indít, aztán az utaslétszámtól függően változhat a buszok befogadóképessége, és ha igény lesz rá, akkor a menetrend is. Pl. ha reggel 5-6 órakor is igénylik az utasok az indulást, akkor indul járat. Ehhez az kell, hogy az utasok pl. bérletvásárlással bizonyítsák rendszeres utazási szándékukat. Jelenleg hétfőtől – péntekig naponta 3-szor, szombaton és vasárnap napi 6-szor járnak a buszok a két város között.

Az autóbusz-menetrend ide kattintva érhető el.


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.