A csőd szélén több kastélyszálló

Meglepően alacsony, mindössze 25 százalékos kihasználtsággal működtek a kastélyszállók az első negyedévben. A drágán felújított történelmi épületekben üzemelő hotelekről először közölt külön adatokat a KSH.

– A negyed házból még a meleg vízre sem futja – foglalja össze a helyzetet Glaser Gyula, a hőgyészi Apponyi Kastélyszálló igazgatója, a Magyar Kastélyszállodák Egyesületének elnöke. Noha a kastélyszállók közül három-négy biztosan a csőd szélén egyensúlyoz már, a vészhelyzetet egyik sem vallja be, inkább, úgymond, az utolsó töltényig harcolnak mindannyian, és más választás híján beszállnak a gyilkos árversenybe. A többségében négycsillagos kastélyszállók szobaára békeidőben 30 ezer forint körül volt, újabban ennek akár a feléért vagy még kevesebbért is próbálnak vendéget fogni a leggyengébb időszakokban. A helyzettel élő – más olvasatban visszaélő vendégek – pontosan ismerik a helyzetet, és korábban elképzelhetetlen alku árán jutnak főúri szálláshoz. A megfelezett szobaár nem ritka, de nem is általános, 20–25 százalékot viszont még a legjobban menő házak is engednek ma már. Ennek következtében most olcsóbb egy szoba ezekben a házakban, mint háromnégy éve. Az éppen csak 25 százalékos kihasználtság nagyjából a fele annak, ami az önfenntartáshoz kellene. Glaser Gyula szerint egy hatvanszobás, vagyis nagyobb kastélyszállónak 43 százalékos telítettség lenne a nullszaldó határa. (Ezt az ötcsillagos egyéb hotelek most átlépték.)

Gulyás Eszter, a Magyar Szállodaszövetség kastélyszálloda-szekciójának vezetője szerint ez azt jelenti, hogy éves átlagban 55 százalék fölé kellene kúszniuk az áraknak. A szekcióvezető, aki a röjtökmuzsaji Szidónia Kastélyszálloda értékesítési vezetője is, azt mondja, az első negyedév mindig is a leggyengébb időszakuk volt, a KSH gyorsjelentésében most éppen ezzel a riasztóan alacsony adattal debütáltak. 

– A kastélyszállók mélyrepülése tavaly volt a legmeredekebb, amikor a gazdasági válság miatt sorra mondták le náluk a megrendelt céges tréningeket. Némely házban korábban a vendégforgalom többségét a céges rendezvények adták, és szerencsétlen módon a krízis hatására éppen ez a piac szenvedte el a legnagyobb veszteséget.

A tizenöt magyarországi kastélyszállótól származó forgalmi adatok szerint az év első három hónapjában a 129 millió forintos nettó árbevételüket 12 ezer vendégnek, illetve az általuk eltöltött 23 ezer vendégéjszakának köszönhetik. A nyilvántartásban szereplő 551 kastélyszállodai szobában együttesen 1307 férőhely van. A kevés kivétellel jelentős hitelből finanszírozott felújítások fajlagos költsége a műemlék, illetve védett épületekben a legnagyobb, a különleges miliőt és kiszolgálást garantáló hotelek stílusos berendezése korhű bútorokkal ugyancsak nem olcsó. Ráadásul az öreg, száz-kétszáz éves épületek karbantartása is drága, miközben a pompás épületekhez pazar, nagyméretű parkok gondozásának a költsége is társul. A tulajdonosok többsége magyar befektető és üzletember, akik többnyire szerelemből tartják fent, pontosabban újabban jelentős összegekkel finanszírozzák már-már hobbinak számító különleges vállalkozásukat. A sok milliárd forintért újjáélesztett kastélyok és kúriák üzemeltetése a szállodaiparban szokásos 8–15 éves megtérülési idővel szemben eleve 10–17 év, amit a válság miatt most még 2-3 évvel biztosan meg kell toldani – mondja a hőgyészi szállodaigazgató.

– Új kastélyszállodát a közeljövőben biztosan nem avatnak Magyarországon. Alkalmas épület pedig van bőven, országszerte 4500 kastély és kúria van, jó ideje az enyészet birtokában. Az egyelőre veszteséges szállodapiacon az átlagon alul teljesítő kastélykategóriába benevezni üzletileg öngyilkosság lenne, igaz, az ide befektetőkre jellemző az érzelmi döntés. Olyan ez, mint amikor egy férfi beleszeret egy nőbe, és nem lehet lebeszélni róla, miközben rajta kívül mindenki látja az imádott hölgy hibáit – árulja el Glaser Gyula a döntések jellemző okát. Különös, de hivatalosan nem létezik a kastélyszálloda fogalma, legalábbis az osztályba sorolási rendeletben nincs ilyen. Így a műemlék épületekben több kötelező előírástól, például a két emelettől kötelező lift beépítésétől elvileg nem tudnak mentesülni. (nol.hu)


Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?