A turizmus legújabb trendjei nem a Booking.com szemszögéből

Makro- és mikrotrendek, a siker tényezői a turizmusban – Karsai Árpád turisztikai tanácsadó kitekintése 2017-re.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nemrég számoltunk be a Turizmus Online-on arról, hogy a Booking.com elemzést készített a 2017-re várható turisztikai trendekről. Erre reagálva Karsai Árpád turisztikai tanácsadó összeállított egy tematizált listát, melyben saját szemszögéből összegzi a trendeket.

Gazdaságföldrajzi, közlekedési, közbiztonsági trendek

A feljövő gazdaságok, a fejlődő utazó nemzetek meghatározó új keresletet biztosítanak. A kínai turisták megjelenése a fogadópiacokon önmagában az egyik legfontosabb trend.

Szükséges az alkalmazkodás a vízumpolitikában: amelyik fogadóország gyorsabban lép, megtöbbszörözheti a vendégérkezéseket. Kína, India, Brazília, a Fülöp-szigetek, Dél-Korea, Szaúd-Arábia és Katar turistái elözönlik a világot. A távolságok eltűnnek, a cruise iparág dübörög. Egyes beutaztatók számára a korábbi rangsorok újraíródnak, Közép-Európában például jelentős lett a román, a lengyel és a cseh turistaérkezés.

A migráció és a terrorizmus időszakosan levesz országokat, városokat a turizmus térképéről. A talpra állas általában gyors, de kulcsfontosságú a jelenségre adott válasz: az alkalmazkodás a biztonsági sokk utáni újrarendeződésben és a biztonságra utaló marketingben.

Demográfiai trendek

A gazdag, de kevés szabadidővel rendelkező középkorú lakosság mellett az idősödő, ám még egészséges seniorok kereslete is növekszik. Egy részük a második ifjúságát éli át, mások egészségturisztikai szolgáltatásokat vesz igénybe. Belép az utazók körébe az új, fiatal nemzedék, különösen az Y-generáció. A szervezett iskolai utazások, ismeretszerző túrák átlépik az országhatárt.

IT-trendek

Az online szolgáltatások és az online marketing még dominánsabbá válik, különösen a mobilalkalmazások révén. A BCG (Boston Consulting Group) szerint az emberek 95%-a utazása megszervezéséhez digitális forrásokat – átlagosan 19 weboldalt, illetve mobilapplikációt – használ, nem feltétlenül a foglaláshoz, de legalább információ- és inspirációgyűjtéshez, valamint az utazás utáni élménymegosztáshoz. Trend a package-turizmus hanyatlása, ezzel egyidejűleg pedig a dinamikus csomagolás és az OTA-k (online travel agency) diadala. Versenyhelyzet áll fenn az utazásszervezők online marketingszakembereinek és programozóinak körében.

A szakértelem trendje

Az alkalmazkodás nélkülözhetetlen, a verseny a szakképzés és a hozzáértés versenye is. A vendégközpontú marketing és az új technológiai felkészültség hiánya üzletvesztést jelent, a turizmusoktatás felértékelődik.

Fejlesztési trendek

A vonzerőfejlesztési trendek közé tartozik a tematikus parkok, tematikus utak sikere, az interpretációs trendek között pedig az interaktivitás, valamint a virtuális valóságszimulálásra, időutazásra, misztikumra és történelmi köntösbe helyezett thrillerre való igény szerepel. Ez utóbbit a „dark tourism” jelzővel is lehet illetni, és jó példa rá a Drakula kamrája című kiállítás a budavári labirintusban, ami több látogatót fogad, mint néhány híres gyűjtemény.

Fogadókapacitási trendek

Fontos szerepe van az Airbnb-nek és a „vacation rental”-nak, vagyis a lakások, házak bérlésének szállodai foglalás helyett, valamint szintén egyre népszerűbbek a budget, a butik- és dizájnhotelek. A fogyasztói visszajelzések nyilvánossága és szerepe egyre lényegesebb a foglalási döntésben, a foglalás és az érkezés közötti idő pedig egyre szűkül.

Egészségturisztikai trendek

Az egészségturizmusra jellemző az eddiginél is erősebb specializáció. A wellness, a medical wellness és a gyógyturizmus hármasa mellett megjelenik a családok kiszolgálása, a vízi élményparkokkal párhuzamosan pedig a gyermekzsivaly nélküli, csendet ígérő szolgáltatók. Egyre sokrétűbb a holisztikus, a méregtelenítő, az akupunktúrás és az ájurvédás eljárások kínálata.

Gasztrotrendek

Régi alapigazság, hogy a látogatók nem azért utaznak, hogy szállodába menjenek, ez azonban az étkezésre nem vonatkozik. Az emberek ugyanis sok esetben abból a célból is utaznak, hogy jókat egyenek. A street food inváziója mellett egyre nagyobb szerep jut az egészséges és bioételeknek, és megkérdőjelezhetetlen a celebséfek befolyása, gondoljunk csak Jamie Oliverre. Az a desztináció népszerű, ahol az épített, illetve természeti örökség mellett a vendéglátás is sokszínű.

Branding és minőségbiztosítás

A márkázás igyekezete, hajszolása jellemző a szolgáltatói oldalon. Mindenki igyekszik bizonyítani az egyediségét, és tűzzel-vassal pozícionálni próbálja magát, ez pedig pozitívan befolyásolja a minőséget.

Turizmusigazgatási trendek

Az országos és helyi igazgatás, valamint a vállalkozók összefogása jellemző erre az időszakra. Azok a fogadóterületek tudnak erősek lenni, ahol összefognak a résztvevők, és ahol az állam "békén hagyja" a szakmát, helyet adva a helyi érdekelteknek. Ez növeli az esélyt a vállalkozókedv turizmusba terelésére, a küldőpiacok megszólítására.


A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába

A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába 

A The Boring Phone elnevezésű, valóban nem sokat tudó készülék e héten, a Milano Design Weeken debütált.
Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell

Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell 

Három új kiállítás, ahol átélhetjük az osztrák életérzést.
Nem áprilisi tréfa: a gyerekek idén nyáron tényleg ingyen szállnak meg a dubaji szállodákban

Nem áprilisi tréfa: a gyerekek idén nyáron tényleg ingyen szállnak meg a dubaji szállodákban 

A tavaly meghirdetett és szuper sikeres Kids Go Free promóció idén is elindult és már 56 dubaji szálloda ad lehetőséget a 12 éves kor alatti gyerekkel utazóknak, hogy kedvezményes áron nyaraljanak idén.
Luxusóra, kerékpár és szemüveg - kávézaccból

Luxusóra, kerékpár és szemüveg - kávézaccból 

Topdesigner termékek készülnek újrahasznosított kávézaccból.
Ingyen bort kínál egy étterem a telefonjukat nem használó vendégeknek

Ingyen bort kínál egy étterem a telefonjukat nem használó vendégeknek 

A veronai Al Condominio étterem tulajdonosa azt mondja, hogy a kezdeményezés pozitív fogadtatásra talált.
Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést Szlovénia és Magyarország esetén

Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést Szlovénia és Magyarország esetén 

Május közepétől Ausztria további hat hónappal meghosszabbítja a belső határellenőrzést Szlovéniával és Magyarországgal.
Három kihagyhatatlan látnivaló Bázelben

Három kihagyhatatlan látnivaló Bázelben 

Svájc legrégebbi egyetemvárosa a magyarok körében olyannyira népszerű, hogy a Svájcba irányuló repülős forgalmat a Budapest-Bázel útvonal vezeti.
Rekordévet zárt az osztrák dizájner bevásárlóközpont

Rekordévet zárt az osztrák dizájner bevásárlóközpont 

A számok alapján 2024-re is új látogatói rekordra számítanak.
A világon először: a görög kormány kártalanítja az erdőtüzek által sújtott turistákat

A világon először: a görög kormány kártalanítja az erdőtüzek által sújtott turistákat 

Az ingyenes utalványok május 31-ig, illetve az őszi szezonban lesznek érvényesek.
Dubajba készül? Ezek a meglepetések és látnivalók várják...

Dubajba készül? Ezek a meglepetések és látnivalók várják... 

Idén nyáron 65 napon át tartó kedvezmény-fesztivállal várja Dubaj a magyar látogatókat.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.