Ennyire közel Budapesthez még nem volt elérhető hongkongi járat

„Legnagyobb, eddig nem létező piacunkra tettük be a lábunkat” — értékelte Andreas Otto, az Austrian Airlines (AUA) kereskedelmi igazgatója a légitársaság szeptember 5-én debütált, Bécs-Hongkong járatának jelentőségét.

Egy esőbe hajló trópusi délelőtt, 11 órányi eseménytelen repülést követően értünk földet az osztrák flotta zászlóshajójának számító Boeing 777-200-ason Hongkongban. Stílusosan, osztrákosan hatalmas „Servus Hongkong” felirat hirdeti még egy évig az OE-LPD lajstromú gép törzsén, hogy a Lufthansa-csoport osztrák tagja ráerősít kínai jelenlétére. Olyannyira hogy üléskapacitás alapján a jelenlegi 14-ről 40 százalékra ugrott Kína részesedése az AUA ázsiai járathálózatán, melyen szerepel Bangkok, Malé, Colombo, Peking és 2016 áprilisa óta Sanghaj. Mindeközben a szintén Star Alliance-tag Air India bécsi megjelenésével az osztrákok Delhiből visszaléptek, Dubajt pedig az Emirates ellenében megszüntették. A szeptember 5-én debütált Hongkonggal szinte egyidejűleg ért véget egy több évtizedes, a végére sikertelenné vált, történet: az AUA nem repül többé Tokió-Naritára. Értesüléseink szerint a japán gazdaság gyengélkedése miatt 3 éve veszteséges járat számára már csak kegyelemdöfés volt, hogy a Haneda megnyitását követő japán szabályozás miatt az AUA a távolabbi, így már a kevésbé előnyös Naritán ragadt. Hongkonggal már régóta folyt a párbeszéd az ideális résidő megszerzéséért. Az események felgyorsultak, a járat az eredetileg tervezettnél hamarabb indulhatott.

A töltés három forrása

A résidő úgy néz ki, hogy nyáron heti ötször, 1750-kor indul Bécsből és száll le Hongkongban helyi idő szerint 1125-kor, vissza 1255-kor száll fel, 1925-kor érkezik. Télen heti négyszer bécsi indulás 1300-kor, érkezés másnap 0725-kor, vissza 1040-kor, leszállás aznap 1610-kor. Kisebb-nagyobb várakozásokkal a szomszédos és nem szomszédos közép- és délkelet-európai országokból kényelmesen elérhető az AUA ráhordó járatairól. A légitársaság nem titkolt célja a járat régióból, így Budapestről történő mindkét irányú töltése. Alkalmanként 308 ülést — 48 business, 260 economy — kell értékesíteniük. „Nagyon számítunk a térségre” — így Andreas Otto. Egyben kemény mérkőzésre is; a remélt, de árérzékeny közép-európai országokban komoly piaci pozíciókat szereztek az Öböl „fenegyerekei”. Többségükben az Emirates és a Qatar Airways egyaránt jelen van. Az Austrian Star Alliance és Lufthansa-csoportbeli tagsága miatt sokkal rugalmasabb, nem kell az éjszaka közepén várni a csatlakozásra, a fedélzeten pedig a jól megszokott „gemütlich” osztrák kiszolgálás várja az utast - sorolt Andreas Otto néhány érvet saját járatuk mellett. Számítások szerint Ausztria az utasok 25-30, míg a 7,5 milliós Hongkong és a közeli, 10 milliós Sencsen 40%-át adhatja. Az AUA adatai szerint a bécsi átszállással kínált desztinációs toplista első és második helyén Prága illetve Budapest áll, nyomukban Varsóval, Bukaresttel és Zágrábbal. A hongkongi járaton év végéig 30 ezer, míg működése első évének végéig 120 000 ezer utasra számítanak; negyedük lehet üzleti utazó.

Nekünk is csurran-cseppen?

A hongkongiak a kínai átlagnál nagyobb vásárlóerővel rendelkeznek. A hongkongiak csak vásárlásra fejenként 1617 eurót költöttek a kínai átlag 901-gyel szemben bécsi tartózkodásuk alatt - lepett meg Norbert Kettner, a bécsi turisztikai hivatal vezetője a bécsi járatnyitás alkalmából, a bezárt Kai Tak repülőtéren emelt létesítményben 300 fős szakmai közönségnek rendezett fogadáson. Nem sajnálták a bécsiek a pénzt a múltat és jelent, idegenforgalmi kliséket és kortárs újdonságokat bécsiesen kreatív mód ötvöző és bemutató parádéra. A színpadon kamarazenekar és Conchita Wurst váltották egymást, egy LED-falon a Muzsika hangja illetve Sissy életét bemutató romantikus játékfilmek képsoraira a lemezlovas az osztrák house legjavát pörgette, a falról pedig Falco és Mozart képmása figyelte a habzó Stiegl söröket illetve a fejükön 3D-s maszkokban Bécset virtuálisan bejáró szakmai közönséget. Mindeközben odakint Hongkong jellegzetes emeletes villamosai a járművet teljesen beborító Austrian reklámokkal róják szakadatlanul köreiket. A rájuk pingált bárányfelhős égen ez áll: „Falling in Love with Vienna - the journey starts with us”. Jövőre kiderül, mennyit segít mindez a kínaiak (Hongkongot is magában foglaló) tavalyi — 16 illetve 20 százalékos növekedés melletti — 162 ezer bécsi érkezésen és 285 ezer vendégéjszakán. A budapesti Österreich Werbung éléről Pekingbe igazolt Emanuel Lehner kérdésünkre országos szinten 715 ezer érkezésről és 950 ezer vendégéjszakáról számolt be. Tirol a legnépszerűbb, de Bécsben a leghosszabb az átlagos tartózkodási idő. A terrorveszély miatt azonban Kettner és Lehner egyaránt borúlátónak tűnt. Lehet, hogy nem 50%-kal emelkedik az országos éjszakák száma, mint 2015-ben.

Az esélyünk, hogy nekünk is csurranjon-cseppenjen a magas költésből és érkezésekből, javul. A IATA adatai szerint Magyarország a 18. helyen szerepel a hongkongiak népszerűségi listáján. Egy helyet javítottunk, a csehek egy év alatt 4 hellyel — 18-14 — kerültek előrébb a listán. A hétmilliós hongkongi piac potenciális utazói 2-3 millióan vannak. Ugyanakkor a szárazföldi Kínával ellentétben útjukat sokszor intézik teljesen önállóan — tudtuk meg a piacot közelről ismerő forrásunktól. A sokuknál meglévő angol útlevél miatt nem egyszer regisztrálják őket britként — tette hozzá.

Nekünk is örülnek

„Igyekszünk tágítani a küldőpiacok körét” — mondta Peter Hoslin, a hongkongi idegenforgalmi hivatal, Európáért és új piacokért felelős vezetője. Bár 60,9 millió érkezést regisztráltak Hongkongban tavaly, a legfontosabb küldőpiac, Kína több mint 10%-ot esett. Így örömmel veszik, ha az új járat révén a magyarok egyénileg és kiutaztatókon keresztül, üzleti vagy szabadidős úton is növekvő mértékben jelennek meg. (Hongkongról részletesebben is beszámolunk a Turizmus Trend következő számában.)

Az AUA tavalyi 10,8 millió utasából 1,2 millió utazott hosszú távon. A hangsúly továbbra is a nyugat-keleti tengelyre esik, melyen a hat repülőtérre — Washington, New York (JFK, Newark), Chicago, Miami, Toronto —  szállított 662 ezer utassal Észak-Amerika viszi prímet. A pletykák szerint hamarosan Los Angeles illetve a '90-es években már repült Fokvárosi is felkerülhet a térképre. Nem hivatalos értesülések szerint hamarosan az AUA is bemutathatja széles törzsű gépein a Lufthansánál már jól bevált premium economy osztályt. Csak legyen vége 2016-nak! A jelen világpolitikai helyzet hatással lehet a két éve nyereséges légitársaság idei eredményére.

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?