Az idei szüretre kitiltják az olcsó olasz borokat

Akár 90 napig is ülhetnek a forgalomba hozatali engedélyeken a hatóságok.

Az eddigi maximum 15 napról 90-re növeli az importborok forgalomba hozatali engedélyeinek kiadási határidejét egy jogszabály-módosítással a kormány. Ezzel az idei szüret idejére gyakorlatilag kitiltják a legnagyobb részarányt képviselő, olcsó olasz borokat a magyar piacról, ha a hatóságok élnek a megnövelt új határidővel. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) jelenleg rendkívüli készletfelmérést végez és hamarosan megkezdi az előre hozott termésbecslést is. A HNT több rövid és hosszú távú intézkedést is javasolt a kormánynak, hogy az olcsó borimport miatti egészségtelen és torz versenyromboló hatását tompítani lehessen.

A kormány már döntött arról, hogy egy jogszabály-módosítással meghosszabbítja az importborok forgalomba hozatali engedélyeinek kiadási határidejét – nyilatkozta az agrarszektor.hu-nak Czerván György, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) államtitkára. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnak (NÉBIH) az eddigi 15 helyett 90 napja lesz arra, hogy a forgalomba hozatali dokumentumokat kiállítsa, ha a jogszabály-módosítás megjelenik. Ezzel az idei szüret ideje alatt gyakorlatilag nem lehet majd behozni importborokat, a kormány pedig a későbbiekben további jogi eszközök életbe léptetését is tervezi – tette hozzá az államtitkár.

Az olasz folyóborok okozzák a legtöbb bajt

 A NÉBIH a származási információk és az összehasonlító minták vizsgálata után adja ki az importborok forgalomba hozatali engedélyeit – mondta Tornai Tamás, a HNT elnöke. A hivatal az engedélyeket analitikai vizsgálat nélkül is kiadhatja, ha elfogadja a benyújtott dokumentumokat. A HNT szerint azonban a hosszú szállítási útvonalak miatt az lenne kívánatos, hogy a NÉBIH minél több importtételt ténylegesen is ellenőrizzen, vagyis kontrollálja, hogy a behozott borok valóban megfelelnek-e a származási mintáknak és paramétereknek.

Mint ismert, az importtermékek közül elsősorban az olasz folyóborok okoznak zavart a hazai piacon, mert nem csak nagy mennyiségben, hanem irreálisan olcsón érkeznek az országba. Korábbi vélemények szerint a dömpingáras olasz behozatal az idei szüretkor azzal fenyegetett, hogy – elsősorban a Kunsági borvidéken - drasztikusan letöri a szőlőfelvásárlási árakat.

Meglepő módon az olasz borok sok esetben feleannyiért jutnak a magyar felhasználókhoz, mint más uniós tagállamokban. A tavalyi literenkénti átlagár a HNT adatai szerint 0,64 euró volt, egyes tételek pedig ennél is alacsonyabb, 0,25-0,30 eurós (körülbelül 80 forintnak megfelelő) árakon jelentek meg a hazai piacon. Ez pedig már olyan egészségtelen, torz versenyt teremtett, amelyet különböző eszközökkel korlátozni kell – hangoztatja a HNT.

Tizenegy pontos javaslatcsomag a borimport szabályozására

A nemzeti tanács a borimport rövid és hosszabb távú szabályozására tizenegy pontos javaslatcsomagot juttatott el a kormányhoz. A javasolt intézkedések részben a helyzet azonnali kezelését, részben a hosszú távú megoldást támogatják. A HNT egy hamarosan lezáruló rendkívüli készletfelméréssel, valamint egy előrehozott termésbecsléssel és további intézkedések előkészítésével meg kívánja akadályozni a szőlőárak korábban tapasztalt, egészségtelen áringadozását. A kedvező időjárási feltételek fennmaradása esetén már augusztus második harmadában elkezdődhet a szüret, így a „korán” érkező utánpótlás megfelelő elhelyezéséhez a probléma gyors megoldására van szükség – mondta Tornai Tamás.

A HNT adatai szerint egyébként a borimport mennyisége az idén időarányosan 15 százalékkal csökkent, mivel július közepéig összesen 265 865 hektoliter forgalomba hozatalát engedélyezte a hatóság, míg tavaly ugyaneddig 313 484 hektoliterét. Az import borok elsősorban a termékpiramis alsó szegmensében, meghatározóan a PET palackos kiszerelésben jutnak a piacra.

Ugyanakkor a fogyasztói szokások befolyásolására az ágazatnak jelenleg nincs elkülönített kerete – áll a HNT közleményében. Nincsenek források arra, hogy a fogyasztókat tájékoztassák arról: a megvásárolt termék nem, vagy csak alig tartalmaz magyar bort. Sok esetben a címkék sem segítenek az eligazodásban, mivel a törvényi előírásokat betartva, de nem figyelem felkeltően tájékoztatják a vásárlókat a termékekről. Pedig a nemzeti tanács szerint ebben a szegmensben is lehetne növelni a nemzeti termékek iránti elköteleződést.

Forrás: Elitbor


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.