Egy tojás mind felett

A tojáson most is látszanak a karcolások nyomai, a vevőjelöltek jól láthatóan meg akartak győződni arról, hogy valódi arannyal van dolguk.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 8,2 cm magas tojást III. Sándor cár ajándékozta húsvétra szépséges feleségének, Mária Fjodorovna cárnénak 1887-ben. Az aranylábakon álló, kinyitható aranytojás egy méregdrága Vacheron Constantin-órát rejt. Az orosz ortodox egyháznak az egyik legfontosabb ünnepe a húsvét, amelyhez szorosan hozzátartozik a tojás, amit a hagyományoknak megfelelően, egymásnak ajándékoznak is.

III. Sándor cár 1885-ben arra kérte ékszerészét, Carl Fabergét, készítsen aranyból tojást felesége számára. Mária Fjodorovnát annyira elbűvölték a gyönyörű darabok, hogy Fabergé 1885 és 1916 között végül 50 darabot készített (és kettőt még megtervezett) III. Sándornak, majd a tragikus sorsú II. Miklósnak is. Az ötvösművesség gyöngyszemei lettek ezek a tojások, amelyek közül egyik sem hasonlított a másikra, és mindegyik rejtett valamilyen apró meglepetést.

A Vacheron Constantin-órát rejtő tojást 112 éve látta utoljára a nagyközönség, amikor 1902-ben Szentpéterváron kiállították a cári család Fabergé-gyűjteményét. A bolsevikok hatalomra kerülésük után, 1917-ben a cári műkincseket, köztük a tojást, lefoglalták. Utolsó hivatalos forrás akkor említi, amikor a szovjetek 1922-ben elhatározták, hogy a „Műkincseket traktorokért” akció keretében eladják az általuk templomokból, palotákból, gyűjteményekből összehordott értékeket, hogy pénzhez jussanak. A listán az órát rejtő tojás is szerepelt.

A sorsa innen ismeretlen, művészettörténészek úgy vélték, hogy egyszerűen beolvasztották őket anyagáért. 2011-ben azonban egy Fabergé-kutató felfedezte egy régi katalógusban az órás tojást. Kiderült, hogy egy New York-i aukción 1964-ben 2450 dollárért eladták. Nyomozók hada eredt ekkor a valójában több tízmillió dollárt érő tojás nyomába. Sikerült kinyomozniuk, hogy időközben valaki a tojást eladta egy zsibvásáron. Itt azonban elakadtak, míg egy szép napon egy férfi betoppant a Wartski aukciós házba egy fényképpel a kezében.

Elmondta, hogy nem nagyon ért a műkincsekhez, egy zsibvásáron az arany tetszett meg neki, megvette a tojást, de nem tudott túladni rajta, beolvasztani meg nem akarta, ahhoz túl sokat fizetett érte. A tojáson most is látszanak a karcolások nyomai, a vevőjelöltek jól láthatóan meg akartak győződni arról, hogy valódi arannyal van dolguk. A pénzügyi nehézségekkel küzdő tulajdonos nagyon el akarta adni az órás tojást, beírta hát a google keresőbe a tojás (Egg) és a Vacheron Constantin szavakat – és alaposan megdöbbent, amikor meglátott egy Telegraph-cikket a találatok között – mondta el Kieran McCarthy, a Wartski aukciós ház igazgatója, Fabergé-szakértő az Art Dailynek.

A cikk képet is mellékelt az eltűnt tojásról, amelyen a nevét elárulni nem akaró amerikai tulajdonos felismerte az eladhatatlan tojást. Azonnal Londonba repült, ahol felkereste Kieran McCarthyt és megmutatta neki a tojás fotóját. Az 50-ből nyolc cári tojás tűnt el a bolsevik Oroszországban. Ezek közül kettőről tudták eddig biztosan, hogy túlélte a zűrzavart: az 1889-ben készített Neszesszer Tojás (a tojásba 13 aprócska női kozmetikai szert rejtettek) és az 1888-ban készített Kerub kocsis tojással (egy kerub húzza a kocsin álló aranytojást).

Katalógusok említik a két tojást, de azt nem tudni, hol vannak. És most előkerült a harmadik, eddig hiányzó tojás. (Legutoljára 2007-ben vásároltak a Christie's aukciós házban Fabergé-tojást,18,5 millió dollárért kelt el, és csak azért volt ilyen „olcsó”, mert nem a cári család számára készült.) A tojást a nagyközönség Londonban Wartski termében láthatja mindössze négy napig, április 14 és 18-a között.

Karosszékben
Miként A hűséges testőr gazdát váltott című posztban írtam, Fabergé „portrékat” is készített, habár nagyon keveset. Így készült el Maria Fjodorovna személyi testőrének, a kozák Pusztyinnyikovnak a kőportréja. A szobrocskák már saját korukban sem voltak olcsók, Miklós darabonként 2300 rubelt fizetett értük, jóval többet, mint bármi más, Fabergé által készített szobrocskáért. A testőrszoborról még a Fabergé-család is úgy tudta, hogy eltűnt, nemrégiben azonban előkerült.

Forrás: GyártásTrend


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.