Elektromos autóval indulnak a világversenyen a debreceni diákok

Már 6-8 éve sikeresen versenyzenek hazai rendezvényeken a Debreceni Egyetem Műszaki Kar hallgatói elektromos meghajtású kisautókkal, és pneumo mobilokkal. A jövő hétvégén először vetélkednek idegenben, a londoni Shell Eco-marathon Europe 2016 versenyen indulnak saját gyártású elektromos autójukkal, prototípus kategóriában. A Műszaki Kar minden szakáról összefogtak a hallgatók az autó megépítésére. 

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fenti gondolatokat Szűcs Edit, a Kar dékánja mondta, és azt is hozzátette, az egyedi autónak 25 kilométeres óránkénti sebességgel kell haladnia, és a lehető legkevesebbet fogyasztva 40 percig haladni. A Kar diákjai nem most terveztek először autót, két évvel ezelőtt egy elektromos meghajtású hulladékgyűjtő (kukásautó) prototípusát is kifejlesztették.



Energiahatékonysági kihívás
A Shell Eco-marathont 30 éve rendezik meg. A világméretű verseny az energaiahatékonyság határainak feszegetésére ösztönzi a diákokat. Évente három versenyt rendeznek: egyet Ázsiában, egyet Amerikában és egyet Európában. A diákok maguk tervezik, építik, tesztelik járműveiket. A megmérettetés célja, hogy tudományos és mérnöki pálya választására bírja a fiatalokat. Az innovációs versengésen csaknem 200 diákcsapat méri össze tudását a világ minden részéről, hogy a lehető legtöbb kilométert tegyék meg egyetlen kWh energiával, vagy egy liter üzemanyaggal. 

Ezer óra alatt épült

Az egyik legnépszerűbb hallgatói versenyen nagy létszámban vesznek részt a diákok. Évek óta készülünk a versenyre, de csak most jutottunk arra a szintre, hogy az anyagi forrás is megvolt, és összeállt a hallgatók csapata is – mondta Gábora András, a Debreceni Egyetem Műszaki Kar autóépítő csapatának vezető mérnöke, menedzsere. – Tizenöt-húsz diák építette az autót, akik-24 órás bejárást kaptak a laboratóriumba. Sok száz, akár ezer óra is kellett az autó elkészítéséhez. Sok érdeklődő, szurkoló is figyelte munkájukat. A gépészmérnök hallgatók a forgácsolást, hegesztést, szerelést végezték, a villamossággal kapcsolatos munkákat pedig a mechatronikai mérnök szakos diákok. A verseny előtti műszaki-biztonsági ellenőrzésen számos kritériumnak meg kell felelni az autónak a verseny helyszínén. A legfontosabb a biztonság. Tesztelik pl. az akkumulátor működését, elhelyezését, az ülés pozícióját, a biztonsági övet, a fékrendszert, a kormányt stb. Az egyik teszt során pl. a biztonsági öv csatjánál fogva felemelik az autót egy méteres magasságba, hogy megtudják, borulás esetén megtartja-e a pilótát. Június 27-én érkezünk meg Londonba, s a július 1-3 között megrendezendő verseny előtt három napunk lesz a finomításokra. Ha átmegy az autó a vizsgán, kimehet tesztelni a pályára is. Szerény elvárásaink vannak. Már az is nagy dolog, hogy kint lehetünk a versenyen, és látjuk a csapatokat. Megelégszünk, ha átmegyünk a biztonsági előírásokon, hiteles kört futunk, és közepes eredményt érünk el.

Az ötleteléstől a matricázásig

Ötleteléssel, kézi rajzokkal kezdődött a tervezés, majd megterveztem az autó vázát – sorolta Magyari Attila gépészmérnök hallgató. – Három-négy hónap kellett az autó elkészítéséhez. Ma reggel 7-kor fejeztük be az utolsó simításokat. Hosszú és nehéz folyamat volt, de csapatban dolgoztunk, közös munka volt. Az autó burkolata szénszálas technológiával készült, a váza alumíniumból. A szénszálas technológiát sok egyetem használja, mi először alkalmaztuk, és a továbbiakban fejleszteni szeretnénk.

Németh Anikó építőmérnök szakos hallgató fogja vezetni az autót. A fiatal lánynak három éve van jogosítványa, és gyakorlata. Mint mondta, a speciális autó vezetése nem hasonlít sem a személyautó, sem a gokart irányításához. Különleges, hogy szinte fekve kell vezetni, és minden, az irányításhoz szükséges berendezés a keze ügyében van. A diáklány az autó építéséből is kivette a részét társaival együtt, és mint mondta, a női munkákat bízták rájuk, mint a burkolat csiszolását, fűrészelést, festését, javítását, matricázását. Olykor hajnali 3-ig is dolgoztak.

Prototípus és városi koncepció
A Shell Eco-marathon Europe versenyen a csapatok két kategóriába nevezhetnek: prototípus és városi koncepció osztályokba. A prototípus csoportban a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozásán és a hatékonyság maximalizálásán van. A városi koncepció kategóriában az autók megjelenése jobban hasonlít a mindennapi járművekre. A csapatok hét üzemanyagtípusból választhatnak: benzin, dízel, etanol (bioüzemanyag), a földgázból nyert GTL, CNG (sűrített földgáz), hidrogénes üzemanyagcella, vagy hálózatról tölthető akkumulátor. 



Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart problémáit

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart problémáit 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.
Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák

Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák 

Túraútvonal-szerű kiállításon tekinthetők meg Burger Barna az Országos Kéktúrán készült fotográfiái a Természettudományi Múzeumban
Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez

Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez 

A nagyobb rugalmasságra már a pandémia idején is volt igény.
Kertek a turizmusban,  turizmus a kertekben

Kertek a turizmusban, turizmus a kertekben 

Kétnapos, "Kertörökség a turizmusban" címmel konferencia vette kezdetét szerdán, a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat

Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat 

Több mint 80 kerékpárosbarát szolgáltató készül akcióval hétvégén a Föld napjára. 
Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került

Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került 

Az Év Tájházvezetője elismerést és a Tájházak és Szabadtéri Múzeumok Szövetsége életműdíjat adták át Szentendrén, a Skanzenben.
Esztergom megnyitotta az idei rendezvényszezont

Esztergom megnyitotta az idei rendezvényszezont 

Esztergom minden korábbinál színesebb rendezvényszezont nyit az idei évben.
Először született magyar győzelem a brüsszeli díjátadón

Először született magyar győzelem a brüsszeli díjátadón 

A fesztivál során immár negyedszerre osztották ki a rangos NEB díjakat, amelyek innovatív és fenntartható európai projekteket díjaznak

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.