Ezek a lovak többet repülnek, mint az emberek

A címen a madarak röhögnének leginkább, de kb. addig, amíg őket is be nem zsuppolják egy tripla hetes rakterébe, hogy a dohai Hamad repülőtér cargo bázisán keresztül a világon - tényleg - bárhova eljussanak.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Akárcsak azok a színes pintyek, papagájok és egyéb egzotikus szárnyasok, melyek a dohai Waqif bazárban várják gazdáikat. A bazári ketrecek némelyikén még ott a szállítólevél: Bangkok-Doha. Ugyanilyen ketrecek köszönnek vissza a Hamad 2014-ben átadott, 55 ezer négyzetméteres cargo-termináljának,  főépülettől elkülönülő, ragyogóan tiszta élőállat részlegén. A Qatar Airways Cargo büszkesége a QR Equine-ként hivatkozott termék, melynek főszereplői nagy értékű lovak a milliárdos üzletág lóversenyzésnek köszönhetően. Megtudtuk: sok paripa annyit utazik, hogy több pontot gyűjtene be törzsutas programban mint az emberek jó része. Bár a hátasok a gyors átrakodás miatt ritkán töltenek negyed óránál többet a cargo-terminálon, előfordul, hogy várniuk kell. Ilyenkor klimatizált, hangszigetelt istállóban, kvázi lounge-ban időzhetnek, ami mellett „konditerem” gyanánt egy kisebb karám is rendelkezésre áll egy pihentető galoppra. A fedélzeten gondozó kíséri őket, így ha az út során haragosak lennének a lovak, nem a kapitánynak kell dühösen suhogtatnia az ostort, hanem a gondozó nyugtatja a jószágot.

Műtárgy, lazac, orvosság

A több millió dollár értékű festmények, műtárgyak a lovakhoz hasonlóan kényes holmik, így többnyire ezekkel is - múzeumi - kísérő repül. A műtárgyak már a terminál főépületéből indulnak útjukra csakúgy, mint 25-30 tonnás ipari szerelvények. E két véglet között gyakorlatilag mindennel találkozni, ami cargo-terminálon csak előfordulhat. Akár olyannal is, hogy egy csoport vámos könyékig merül el egy dobozban. A Katarban dolgozó külföldiek sok csomagot kapnak az otthon maradottaktól, de nem minden - főképp étel - engedhető be az országba. Nem úgy a lazac, mely lepapírozva, legálisan érkezik az olajtestvér Norvégiából akkora mennyiségben, hogy a napi oslói cargo járat nem elég. A szintén naponta repült Amszterdam és Frankfurt teherjáratairól is jut Dohába illetve azon túlra is. Ez esetben átrakodásra vár a hal a bázis hűtőházában, ahol hőmérséklet szerint osztják el a ki- és továbbszállításra váró árut. Egy helyiségben a gyümölcs-zöldség, melyből értelemszerűen bőven érkezik a sivatagi országba. Megint más hőmérsékleten tárolnak holland tulipánt, bolgár rózsát, vagy argentin marhát. Lényeg, hogy úgy érkezzen a portéka a végfelhasználóhoz, mintha az éppen a piacon venné frissen. Nagyobb kihívás a gyógyszerszállítás QR Pharma-val. A megfelelő tároláson és pontos szállításon emberek élete múlhat - vallják. Hogy senki se várjon a hiába az orvosságára, az európai gyógyszeripari fellegvárakat, Bázelt és Brüsszelt Dohával összekötő, 2015 január 28-án debütált Pharma Express járat alkalmanként 65 tonnányi gyógyszert szállíthat Hamadra, ami innen 54, a tárolási elvárásoknak megfelelő reptérre megy tovább.

Nem szeretetszolgálat

Alaposan megpakolva lomhán emelkedik egy Boeing 777 Freighter. A cargo flotta gerincét adó típusból jelenleg 8 szolgál. 6 repül a kisebb Airbus A330F-ből. A legnagyobb gép wet lease formában üzemeltetett 1 darab Boeing 747-400F, a túlméretes ipari szerkentyűk részére. A 15 géppel jelenleg 48 desztinációt repülnek.

Van kizárólag cargo úticél, míg máshova utasszállító is repül, mint Budapestre másfél éven keresztül. Nem verték nagy dobra 2013-as felfüggesztését, de Őexcellenciája Akbar al Baker, a légitársaság vezérigazgatója érdeklődésünkre annyit mondott múlt hét kedden Dohában, hogy cégük nem szeretetszolgálat, a cargo üzletág szerinte akkoriban épp lejtmenetben volt Budapesten. Ugyanakkor hozzátette: vizsgálják a visszatérés lehetőségét önálló cargo úticélként, vagy a szélestörzsű A330-as utasforgalomba állításával, melynek csomagterébe nagyobb „belly cargo” fér. Utóbbi révén voltaképpen a teljes Qatar Airways útvonalhálózat a teherfuvarozás része. A belly cargo-t az utasterminálról a bázisra szállítják. Rengeteg időt spórolnak meg azzal, hogy a két épület egymástól mindössze 300 méterre fekszik.

A pályán épp a Cargolux Jumbo-ja lódul neki. Nem csak a korábban a Qatar által részben felvásárolni kívánt Cargolux gépeit szolgálják ki, de a forgalom 90%-át így is a Qatar Cargo jelenti. A 11, épület előtti állóhelyet jellemzően ők használják. Változhatnak az arányok 2017-ben, amikor a flotta 21 gépesre nő, a mostani terminál bővítésre szorul. Vagyis már bővül és 2018-ra a jelenlegi tőszomszédságában startvonalhoz áll a 2-es terminál évi 3 millió tonnás kapacitással. A kettőn együtt évente már 4,4 millió tonna teher mozgatható meg. Ezzel, mint azt Ulrich Ogiermann, a légitársaság cargo-üzletági igazgatója elmondta: egy másik ligában játszik majd a Qatar. Akbar al Baker odáig ment, hogy a jelenleg a tonnakilométerek alapján a IATA szerint 3. helyre befutó Qatar Cargo piacvezetővé váljon, valamint csoportszinten a bevételek 25-30%-át termelje.

A konténereket tessék rögzíteni!

„Szenvedélyem a matematika” - mondja a bázis rakodásért felelős vezetője (loadmaster) az egyik 777-es csarnoknyi rakterében. Hajszálpontos számításokon alapuló, tetris játékhoz hasonlatos munkájának fontosságát nem lehet eléggé kihangsúlyozni. Nagyon nem mindegy, hova kerül a ló és hova 2 mázsa csicsóka. Végzetes lehet, ha súlypont nem a megfelelő helyen van. Ahogy az is, ha a konténereket elfelejtik rögzíteni. Emlékszünk még a National Airlines 747-esének 2013-as katasztrófájára? Az ehhez hasonló események azonban meglehetősen ritkák. Qatarék gépein az emberi munkát a raktérbe valamint a vízszintes vezérsíkba szerelt kamerák is felügyelik, a kapitány és a loadmaster felszállás előtt együtt mindent leellenőriz és indulhat a menet!


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.