Kedvezően változtak a vasúton utazók jogai

Jó hír a vasúton utazó polgárok számára, a júliustól életbe lépett új MÁV-START Zrt. üzletszabályzat korrekt módon, több ponton is bővítette a vasúton utazók jogait. Munkatársunktól

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vasúti üzletszabályzat lényegében a vasúti személyszállítási szerződés általános feltételeit tartalmazza mind az utasok, mind pedig a MÁV-START Zrt. tekintetében. A tervezetet januárban tették közzé a társaság honlapján, erre bárki reagálhatott, a végső változatot még a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak kellett jóváhagynia.

Késés és azonnali fizetés

A vonatkésések utáni átalány-kártérítéseknél a legfontosabb változás, hogy a feláras vonatok késése miatt járó átalány-kártérítés bizonyos feltételek teljesülése esetén már az utas célállomásán, akár az utazás után – egyes vasútállomások pénztárában - közvetlenül kifizethetővé válik. A feláras vonatok esetében a pót és/vagy helyjegy megfizetésével igénybe vehető vonatokat értjük. Ami a késés mértékét illeti, 30–119 perc késés esetén a menetjegy árának 25 százalékát, 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50 százalékát térítik vissza.

A MÁV-START Zrt. pénztárosa telefonon kapja meg a központi adatbázisból az utas vonatának adatait és a kártérítésre vonatkozó engedélyt, majd a kártérítés kifizetése készpénzben történik. Fontos szabály, hogy a pénztár csak akkor teljesít kifizetést, ha az utasnak egyéb kártérítési igénye nincs.

Fogyatékkal élők és útközben rosszul levők

A fogyatékkal élők magasabb kocsi-osztályon akarják támogatni azzal, hogy az őket kísérő utazó számára akkor is biztosítják az őt megillető, kísérői minőségéből eredő, 90 százalékos kedvezményt, amennyiben a fogyatékkal élő utas a magasabb kocsi-osztályra átül, és a kísérője a 2. osztályon marad. A fogyatékkal élőnek és a kísérőnek az ilyen utazásra vonatkozó igényét a jegyvizsgáló felé be kell jelentenie.

Az üzletszabály tartalmazza, hogy az útközben orvosi ellátásra szoruló személyt a vasúti társaság legalább a legközelebbi megfelelő vasútállomásig – ahol a szükséges egészségügyi ellátásban részesülhet – köteles továbbszállítani. Az ilyen utassal egy hozzátartozója abban az esetben is vele maradhat, ha nem rendelkezik érvényes menetjeggyel.

Nyílt pályán elakadás és ésszerű kártérítés

Amennyiben a vonat a nyílt pályán akadt el, hatvan percnél hosszabb késés esetén a vasúti társaságnak, az utasok számára térítésmentesen fel kell ajánlani elszállításukat a vasútállomásra, a szolgáltatás alternatív kiindulási helyére vagy végső célállomására. Értelemszerűen, amennyiben ez időben és fizikailag lehetséges! Ha a vasúti szolgáltatás a továbbiakban nem folytatható, a vasúti társaságnak a lehető legrövidebb időn belül alternatív személyszállítási szolgáltatást kell szerveznie.

A társaság viseli a felelősséget azért a kárért, mely abból ered, hogy a vonat késése, kimaradása vagy csatlakozásmulasztás miatt az utas nem tudja az adott napon utazását folytatni, vagy az adott körülmények között az utazás folytatása ugyanazon a napon ésszerűen nem várható el – mondja az üzletszabályzat. A kártérítés kiterjed szállásköltségeinek megtérítésére és az utast váró személyek értesítésének felmerült költségeire. A költségek indokoltságát a benyújtott igazolások és számlák alapján, az összes dokumentum rendelkezésére állásától számított harminc naptári napon belül kell elbírálni és ki is fizetni.

És ha már pénznél tartunk, fontos pont, hogy amennyiben az utasnak nincs megfelelő aprópénze, és a jegypénztáros, illetőleg a jegyvizsgáló nem tud visszaadni, az utastól átvett összegről igazolást kell adnia, valamint feljegyeznie az utas által megadott címet. A visszajáró pénzt a vasúti társaságnak a menetjegyváltástól számított öt naptári napon belül kötelező megküldenie.


Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.
Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál

Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál 

Hamarosan a Wizz Air járatainak tíz százaléka repülhet zöld üzemanyaggal.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.