Kipróbáltuk, milyen a Lufthansa új Airbus A320neója

Kisebb zajterhelést és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást ígér az Airbus új, A320neo típusú repülőgépe, melyet február 12-én ünnepélyes keretek között adtak át első üzemeltetőjének, a Lufthansának Hamburgban. Az eseményen mi is ott voltunk, sőt, az Airbus-gyárból egyenesen Frankfurtba, az új repülőgép állomáshelyére repülhettünk az A320neóval.

A világon először a Lufthansa állította üzembe az Airbus A320-as család új generációs típusát, az A320neót. Bár a légitársaság részére átadott két A320neo közül az egyik már január óta forgalomban áll, az ünnepélyes átadásra február 12-én került sor az Airbus hamburgi központjában. Az eseményen jelen volt Carsten Spohr, a Lufthansa-csoport elnök-vezérigazgatója, Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója és Robert Leduc, a Pratt & Whitney hajtóműgyár elnöke. A Pratt & Whitney immár negyven éve működik együtt a légitársasággal, de az Airbusszal való együttműködésük is közeledik a negyvenedik évfordulóhoz.

Az A320neo - a neo a new engine optionra, vagyis a Pratt & Whitney által fejlesztett új generációs hajtóműre utal - több szempontból is újdonságnak számít: a repülőgép 15%-kal kevesebb üzemanyagot használ és kevesebb szén-dioxidot bocsát ki - köszönhetően az ultranagy légáramlási arányú Geared Turbofan hajtóműveknek -, valamint az általa kiváltott zajterhelés is alacsonyabb, amit mind az utasok, mind a repülőterek környékén élők tapasztalhatnak. A kezdeti tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy a gép a gyakorlatban kissé még túl is teljesíti a várt 15%-os üzemanyag-megtakarítást.



Tágasabb business, szűkebb turista osztály

Kérdésünkre elmondták azt is, hogy a Lufthansa A320neója belül is átalakult az előző típushoz képest: a kabinban - az eddigi A320-as 168 ülése helyett - 12-vel több, összesen 180 ülés van, vagyis plusz két sor került a turista osztályra. Bár ezt részben úgy tudták megoldani, hogy a két mosdót a folyosó helyett a hátsó konyharész egyik oldalába tették, a turistaosztályon az üléstávolság így is kicsit kevesebb lett: a korábbi 76 cm-ről 74 cm-re zsugorodott. A business osztályon viszont nőtt az ülések közti táv: az eddigi A320-ason 76 cm-en, a neón 81 cm-en nyújtózhatnak el azok az utasok, akik itt foglalnak helyet.

Az A320neo eleinte a Hamburg-München-Frankfurt vonalon fog közlekedni, amíg megoldódnak bizonyos, a hajtóművel kapcsolatos kezdeti problémák - amelyek Robert Leduc elmondása szerint kizárólag szoftveres okokra vezethetők vissza -, előreláthatólag áprilistól azonban fokozatosan kiterjesztik a gépeket az európai hálózatra, így - bár erről egyelőre nem kaptunk pontosabb információt - akár Budapestre is repülhetnek. Az Airbus egyébként az A320neo érkezésével nem állítja le a korábbi típus, a ceo (current engine option) gyártását sem, jelenleg is számos megrendelés teljesítése van folyamatban erre a gépre.



A flotta és az alkalmazottak száma is bővül a Lufthansánál

Az eseményen Carsten Spohr elmondta: az elkövetkező évekre a Lufthansa 116 darab neóra - A320-asra és A321-esre - adott le rendelést. Csak ebben az évben 52 új repülőgép érkezik a cégcsoport flottájába - ezek körülbelül egyenlő arányban lesznek elosztva a Lufthansa, a Eurowings és a Swissair között -, az 52-ből pedig öt darab lesz A320neo, amelyek mindegyike Frankfurtban fog állomásozni. Spohr hozzátette, hogy a Lufthansa négyezer embert is felvesz az elkövetkező időszakban. Az Airbusnál pedig - ahogy említettük - készül az A321neo is, amelyre nem csak a Lufthansa tart igényt, de ahogy azt mi is megírtuk korábban, már a Wizz Air is aláírta a vételi megállapodást az Airbusszal 110 darab A321neo megvásárlásáról. Fabrice Brégier kérdésre válaszolva elmondta, hogy az A320neo következő vásárlója az indiai IndiGo légitársaság.

Januárban számoltunk be arról, hogy a neót eredetileg a Qatar Airways állította volna elsőként forgalomba 2015 decemberében, azonban a fent említett hajtóműproblémák miatt a katariak lemondtak az elsőbbségről. A Qatarnál ugyanis amiatt aggódtak, hogy az új hajtómű indítását követően 3 percig alapjáraton üzemeltethető, vagyis nem kezdheti meg a gurulást. A Lufthansa szintén decemberben szerette volna forgalomba állítani a típust, azonban a hajtóművek megfelelő működéséhez szükségesek voltak szoftver- és hardverbeállítások.

Az ünnepélyes átadót követően a sajtó képviselőinek és néhány vendégnek lehetősége volt arra, hogy kipróbálja az új repülőgépet. Az A320neo LH9917 járatszámmal az Airbus hamburgi központjából Frankfurtba repült. A turbulenciától mentes, napsütéses út során megtapasztalhattuk: a zajterhelés valóban kissé alacsonyabb, mint a korábbi A320-ason, a mosdók miatt kevésbé széles konyharész mélységében nőtt, az ülések kényelmesek, a magasabb utasok viszont turista osztályon érzékelhetik a kisebb lábteret, míg business osztályon megnőtt a komfortfokozat az üléstávolság növelésével.


Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.