Kipróbáltuk, milyen a Lufthansa új Airbus A320neója

Kisebb zajterhelést és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást ígér az Airbus új, A320neo típusú repülőgépe, melyet február 12-én ünnepélyes keretek között adtak át első üzemeltetőjének, a Lufthansának Hamburgban. Az eseményen mi is ott voltunk, sőt, az Airbus-gyárból egyenesen Frankfurtba, az új repülőgép állomáshelyére repülhettünk az A320neóval.

A világon először a Lufthansa állította üzembe az Airbus A320-as család új generációs típusát, az A320neót. Bár a légitársaság részére átadott két A320neo közül az egyik már január óta forgalomban áll, az ünnepélyes átadásra február 12-én került sor az Airbus hamburgi központjában. Az eseményen jelen volt Carsten Spohr, a Lufthansa-csoport elnök-vezérigazgatója, Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója és Robert Leduc, a Pratt & Whitney hajtóműgyár elnöke. A Pratt & Whitney immár negyven éve működik együtt a légitársasággal, de az Airbusszal való együttműködésük is közeledik a negyvenedik évfordulóhoz.

Az A320neo - a neo a new engine optionra, vagyis a Pratt & Whitney által fejlesztett új generációs hajtóműre utal - több szempontból is újdonságnak számít: a repülőgép 15%-kal kevesebb üzemanyagot használ és kevesebb szén-dioxidot bocsát ki - köszönhetően az ultranagy légáramlási arányú Geared Turbofan hajtóműveknek -, valamint az általa kiváltott zajterhelés is alacsonyabb, amit mind az utasok, mind a repülőterek környékén élők tapasztalhatnak. A kezdeti tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy a gép a gyakorlatban kissé még túl is teljesíti a várt 15%-os üzemanyag-megtakarítást.



Tágasabb business, szűkebb turista osztály

Kérdésünkre elmondták azt is, hogy a Lufthansa A320neója belül is átalakult az előző típushoz képest: a kabinban - az eddigi A320-as 168 ülése helyett - 12-vel több, összesen 180 ülés van, vagyis plusz két sor került a turista osztályra. Bár ezt részben úgy tudták megoldani, hogy a két mosdót a folyosó helyett a hátsó konyharész egyik oldalába tették, a turistaosztályon az üléstávolság így is kicsit kevesebb lett: a korábbi 76 cm-ről 74 cm-re zsugorodott. A business osztályon viszont nőtt az ülések közti táv: az eddigi A320-ason 76 cm-en, a neón 81 cm-en nyújtózhatnak el azok az utasok, akik itt foglalnak helyet.

Az A320neo eleinte a Hamburg-München-Frankfurt vonalon fog közlekedni, amíg megoldódnak bizonyos, a hajtóművel kapcsolatos kezdeti problémák - amelyek Robert Leduc elmondása szerint kizárólag szoftveres okokra vezethetők vissza -, előreláthatólag áprilistól azonban fokozatosan kiterjesztik a gépeket az európai hálózatra, így - bár erről egyelőre nem kaptunk pontosabb információt - akár Budapestre is repülhetnek. Az Airbus egyébként az A320neo érkezésével nem állítja le a korábbi típus, a ceo (current engine option) gyártását sem, jelenleg is számos megrendelés teljesítése van folyamatban erre a gépre.



A flotta és az alkalmazottak száma is bővül a Lufthansánál

Az eseményen Carsten Spohr elmondta: az elkövetkező évekre a Lufthansa 116 darab neóra - A320-asra és A321-esre - adott le rendelést. Csak ebben az évben 52 új repülőgép érkezik a cégcsoport flottájába - ezek körülbelül egyenlő arányban lesznek elosztva a Lufthansa, a Eurowings és a Swissair között -, az 52-ből pedig öt darab lesz A320neo, amelyek mindegyike Frankfurtban fog állomásozni. Spohr hozzátette, hogy a Lufthansa négyezer embert is felvesz az elkövetkező időszakban. Az Airbusnál pedig - ahogy említettük - készül az A321neo is, amelyre nem csak a Lufthansa tart igényt, de ahogy azt mi is megírtuk korábban, már a Wizz Air is aláírta a vételi megállapodást az Airbusszal 110 darab A321neo megvásárlásáról. Fabrice Brégier kérdésre válaszolva elmondta, hogy az A320neo következő vásárlója az indiai IndiGo légitársaság.

Januárban számoltunk be arról, hogy a neót eredetileg a Qatar Airways állította volna elsőként forgalomba 2015 decemberében, azonban a fent említett hajtóműproblémák miatt a katariak lemondtak az elsőbbségről. A Qatarnál ugyanis amiatt aggódtak, hogy az új hajtómű indítását követően 3 percig alapjáraton üzemeltethető, vagyis nem kezdheti meg a gurulást. A Lufthansa szintén decemberben szerette volna forgalomba állítani a típust, azonban a hajtóművek megfelelő működéséhez szükségesek voltak szoftver- és hardverbeállítások.

Az ünnepélyes átadót követően a sajtó képviselőinek és néhány vendégnek lehetősége volt arra, hogy kipróbálja az új repülőgépet. Az A320neo LH9917 járatszámmal az Airbus hamburgi központjából Frankfurtba repült. A turbulenciától mentes, napsütéses út során megtapasztalhattuk: a zajterhelés valóban kissé alacsonyabb, mint a korábbi A320-ason, a mosdók miatt kevésbé széles konyharész mélységében nőtt, az ülések kényelmesek, a magasabb utasok viszont turista osztályon érzékelhetik a kisebb lábteret, míg business osztályon megnőtt a komfortfokozat az üléstávolság növelésével.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?