Korallzátony vagy leszállópálya?

A válasz ugyan egyértelműnek tűnik, az ASEAN-országok laoszi turisztikai konferenciáján ugyanakkor élénk beszélgetést váltott ki a fenti kérdés. A fő téma az agyonemlegetett, vagy legalábbis annak hitt fenntarthatóság volt – de ezúttal néhány új szempont is megvilágításra került.

Ilyen pl. a PATA (Pacific Asia Travel Association), a csendes-óceáni és ázsiai térség talán legjelentősebb turisztikai szervezetének példamutató szerepvállalása a fenntartható turizmusfejlesztésben. Ennek keretében a magán és állami szektorbeli tagokat is sorai között tudó szervezet számos, a helyi közösségeket támogató turisztikai projektet hajt végre a térségben, főleg a képzés és a közösségi turizmus fejlesztése területén.

A kihívás nem elhanyagolható, hiszen Ázsia sok területén még megvan a ’később jövők’ előnye, azaz a turizmus még nem élte fel magát az attrakciót és így a megfelelő tapasztalatok birtokában lehet fejleszteni – környezetileg, pénzügyileg és társadalmilag is fenntartható módon.

Általános felismerés volt a rendezvény résztvevők között, hogy különösen az ökoturizmus rendkívüli módon alul van árazva, amivel éppen a tömegek érdeklődését keltik fel és ami így pontosan a természeti környezetet és a helyi közösségeket veszélyezteti. Azonban a magasabb árak sem feltétlenül vezetnének eredményre, mivel az túlzottan bevétel orientálttá tenné a fogadóterületeket – ami szintén a helyi közösségek felbomlásához vezet – azaz közel sem olyan egyszerű megtalálni az egyensúlyt a desztinációk és termékek árazásában és pozícionálásában.

A fenntarthatósági irányelvek érvényesülését a résztvevők szintén egybehangzó véleménye szerint jelentősen gátolja továbbá, hogy a kormányzatilag hangoztatott fenntarthatóság iránti elkötelezettség a helyi – politikusi – szinteken már alig tapasztalható meg – ez ugyanakkor valószínűleg nem Ázsia specifikus tapasztalat…. Erre hatékony megoldást nyújthat, ha az eredmény érdekében az összes érdekelt számára világosak a természeti környezet megőrzéséből, a korlátozott turistaforgalomból, a zöld szemléletű fejlesztésekből származó előnyök.

Érdekes témakörnek bizonyult a turizmus hatásainak a mérése is, hiszen az általában kiterjed az érkezőkre, vendégéjszakákra, bevételekre…és ugyancsak általában nem terjed ki a vízfelhasználás vagy a szemét növekedésére, ezen hatások előrejelzésére. Elhangzott egy valószínűleg tabukat döntő mondat is, miszerint egy szállodafejlesztés csak az igazán környezetszennyező beruházás…természetesen ezeket a negatív hatásokat csökkenteni lehet és a felmérések szerint az ázsiai térség tengerentúli küldőpiacai, így főleg Európa és Észak-Amerika turistái hajlandóak is némi felárat fizetni a ’zöldebb’ szolgáltatásokért.

Az előadók gyakorlati példákon keresztül mutatták be, hogy mind a helyi lakosságnak, mind a turistáknak szüksége van némi zöld szemlélet elsajátítására. Így pl. egy balinéz példa szerint a korábbi ételtárolásra használt banánlevél ’táskákat’ felváltotta a műanyag zacskó, azonban a helyiek ez utóbbit ugyanúgy eldobják használat után, mint a természetben tökéletesen lebomló elődjét. Azaz az eszköz változott, a funkció és az ’utófelhasználás’ nem – ami persze immár jelentős környezeti terhet is jelent.

A küldőországok irányába is gondolatébresztő kritika hangzott el, miszerint hiába kínálnak a célországokban kisebb léptékű, helyi típusú szállásokat, ha a küldőország utazásszervezője csak bizonyos higiéniai és biztonsági sztenderdekkel rendelkező szálláshelyekre, azaz a jogi szabályozás vagy saját jól felfogott érdeke szerint éppen a fenntarthatóság jellemzőivel kevésbé rendelkező szálláshelyekre viheti el a turistáit. Egyhangú következtetésként fogalmazódott meg, hogy a ’zöld’ fejlesztéseket a pénzügyi döntéshozók részére kalkulációkkal kell alátámasztani, illetve az is, hogy nem lehet külső, kormányzati vagy egyéb irányelvekre várni a fenntarthatósági irányelvek alkalmazásában, hanem proaktívan és önállóan cselekedni kell.

A témakör nem véletlenül került ilyen élesen napirendre: a térség turizmusa korábban nem látott magasságokban szárnyal. Az egyes országokban a tavalyi jelentős bővülés után idén újabb 10% körüli növekedést várnak a beutazóforgalomban, de pl. a Fülöp-szigeteken 30% (!) növekmény az idei terv.

Új repülőterek, terminálok, utak, vasutak és persze turisztikai infrastruktúra épül, a térség egyre erősebb globális részesedést szerez – a mennyiségi növekedés mellett ugyanakkor egyre többször előtérbe kerül a fajlagos költés, a tartózkodási idő növelése, a tehetősebb szegmensek megszólítása.

A témakör évtizedes és nagyon jellemző térségbeli vonatkozása, hogy 2001-ben, amikor a Magyar Turizmus Rt első kínai bemutatkozására került sor Kunmingban, a helyiek értetlenül néztek ránk, amikor felvetettük, hogy miért rombolják le a régi, turistáknak érdekes belvárosi részeket?

Akkor teljes természetességgel az volt erre a válasz, hogy ’majd ha a turisták annyira kíváncsiak lesznek rá, akkor újjáépítik őket’. Nos, azóta valószínűleg ezek a ’régi’ belvárosok az eredetinél is nagyobb területen épültek újjá.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.