MOB: Jogsértők voltak a sajtbureszes posztok

Megsértették a Magyar Olimpiai Bizottság szerint Kenderesi Tamás úszó személyiségi jogait azok a posztok, amelyeket a Zing Burger és a Burger King gyorsétteremláncok raktak ki a "sajtbureszes" nyilatkozata után. A MOB emiatt felszólította a cégeket a posztok eltávolítására, de komolyabb jogi lépéseket is fontolgat a bizottság.

Miután Kenderesi Tamás úszó megszerezte olimpiai bronzérmét a 200 méteres pillangóúszás döntőjében, azt nyilatkozta, hogy ráférne pár sajtburesz. Két hamburgerlánc, a magyar Zing Burger és a Burger King is ráugrott a lehetőségre, hogy Facebook-poszt formájában gratuláljanak Kenderesinek és minden magyar versenyzőnek, aki kint van az olimpián.

A gyors és találó marketinges húzást Rényi Ádám kommuniációs szakember Kreatívon megjelent publicisztikájában is méltatta (igaz, csak a Zing esetében), ugyanakkor ismerve a Nemzetközi Olimpiai Bizottság rendkívül szigorú hirdetési irányelveit, felmerült bennünk az, hogy jogilag aggályos mindkét megjelenés. Ráadásul a Zing Burger posztja még egy promóciót is tartalmazott, mert aznap a sajtburesz szó bemondásával ingyen sültkrumplit kaptak a vásárlók.

A Burger King posztja:

A Zing Burger posztja:

A képeket augusztus 12-én mentettük le, a posztokat azóta eltávolították.

A NOB irányelve, kiegészítve a sportolók reklámcélú megjelenéseire vonatkozó 40-es szabállyal (Rule 40) nagyon egyszerű: az olimpiát megelőző 9. naptól az olimpiát követő 3. napig csak az olimpia főszponzorai használhatják fel kampányaikban a sportolók nevét - még a sportoló egyéb szponzorai is csak nagyon komoly körültekintéssel, de leginkább sehogy. Ráadásul az olimpia főszponzora a McDonald's, és az irányelveket tartalmazó dokumentumban kifejezetten van egy olyan rész, ami azzal példálózik, hogy versenytársnak igencsak nem illik felhasználni kampányaiban az olimpia arculati elemeit, vagy az ott résztvevő sportolók nevét.

A Zing esetében elképzelhető, hogy előzőleg nem tájékozódtak arról, hogy mit lehet és mit nem egy olimpiai sportoló kapcsán, az egyik legnagyobb globális gyorsétteremlánc, a Burger King esetében ugyanakkor furcsa, hogy erre nem figyeltek oda.

Miután többen jelezték a Facebookon, hogy aggályosak a Zing és a Burger King megjelenései, megkérdeztük a Magyar Olimpiai Bizottság marketingvezetőjét, Siklós Eriket, hogy mit gondol a szóban forgó két Facebook-posztról. 

Jogi következményei lesznek

„Mindkét megjelenés minden szempontból sérti az irányelveket, sőt ennél súlyosabb, személyiségi jogokat sértő esetről van szó, mert a sportoló image-ét használja. Eddig is voltak olyan megjelenések, amelyek jogtalanul használták az olimpia arculati elemeit, de ezeknél beértük azzal, hogy felszólítottuk őket, vegyék le a hirdetést. Ez a két eset azonban olyan szint, ami túlmegy azon a határon, hogy ne legyen belőle bírósági ügy" – fogalmazott a Kreatívnak Siklós Erik, a Magyar Olimpiai Bizottság marketingigazgatója.

Siklós Erik elmondta, mindkét cégnek felszólítást fognak küldeni, hogy szüntessék meg a jogsértést – idáig tehát ugyanaz a menet, mint más hirdetők esetében -, de tekintettel a törvénysértés súlyára, úgy gondolja, hogy lesznek jogi következményei a Facebook-posztoknak. Hozzátette, az elmúlt 1-1,5 évben intenzív edukációs munkát folytattak azért, hogy megismertessék a magyar cégeket és ügynökségeket, hogy mik az olimpiával kapcsolatos hirdetési szabályok.

Amikor arról kérdeztük, hogy mire számítanak egy bírósági perben, azt válaszolta, hogy mivel ilyen még nem volt, ezért nincsen erre bírósági gyakorlat. Persze nem biztos, hogy végül a MOB perre viszi az ügyet, hiszen tekintettel arra, hogy egy sportoló jogai sérültek, ezért őt is be kell vonni, egyeztetni kell vele, de a MOB mindenképpen képviselni fogja a sportoló (jelen esetben Kenderesi Tamás) érdekeit. Siklós Erik hangsúlyozta, a MOB nem pénzt akar ebből, a szervezet legfőbb érdeke, hogy rend legyen, és mindenki vegye tudomásul, hogy mit lehet és mit nem az olimpiát felhasználó reklámokkal kapcsolatban.

Szponzorálni szeretnénk Tamást

Megkerestük az ügy másik két érintettjét is, akik egyébként a MOB felszólítása utána azonnal eltávolították a két posztot. A Burger King marketingvezetője, Makkay János azt válaszolta, hogy mivel folyamatban lévő ügyről van szó, ezért nem adhat nyilatkozatot. 
 
Beszédesebb volt Németh Ádám, a ZIng Burger brand managere, aki elmondta, hogy a posztot eltávolították, felvették a kapcsolatot a MOB-bal a további egyeztetések céljából, valamint Kenderesi Tamással is, mert szeretnék a jövőben őt szponzorálni.
 
„Az ominózus bejegyzés célja nem anyagi haszonszerzés volt. Elsősorban Kenderesi Tamás meghökkentő, laza és új kifejezést alkotó („sajtburesz") nyilatkozatára szerettünk volna reagálni. Nagyon büszkék vagyunk Kenderesi Tamás sikerére és úgy ítéltük meg, a bejegyzéssel egyrészt ő hozzá is eljuttatjuk üzenetünket, miszerint megvendégeljük miután hazatért. Illetve saját költségünkön a vásárlóinknak is kedvezünk,  ingyen termékkel jutalmazzuk őket azon a napon. Ezáltal szerettük volna fiatal törzsközönségüknek azt az üzenetet eljuttatni, hogy fontosnak tartjuk az élsportot és tiszteljük az olyan sportolókat mint Tamás, akik óriási eredményeket produkálnak de közben nem veszítik el bájukat és lazaságukat." - mondta Németh Ádám.
 
A Zing brand managere kérdésünkre elmondta, hogy a poszt nagyon gyorsan született, és előzőleg nem vizsgálták meg a NOB hirdetési irányelveit, azután kezdtek informálódni, miután a posztjuk elég hamar igen nagy nyilvánosságot kapott (többek között a Kreatív is megírta itt). Erről szólva elmondta: "bejegyzésünkkel egy időben, más, azonos iparágban tevékenykedő konkurensek hasonló tartalmú és képi világú bejegyzései is megjelentek, de tőlünk függetlenül a magyar sajtó a mi posztunkat kapta föl".

Forrás: kreativ


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?