GPS és napelem: áprilisban indul a Bubi

Első alkalommal próbálhatta ki a közönség a rövidesen Budapest utcáin megjelenő közbringarendszer, a MOL Bubi almazöld kerékpárjait és gyűjtőállomásait a VII. PORT Bringaexpón a kőbányai vásárvárosban.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A „Budapest bicikli” (MOL Bubi), a főváros új kerékpáros közösségi közlekedési rendszere áprilistól 75 gyűjtőállomáson 1100 db, speciális igénnyel összerakott egyenkerékpárral várja a Budapesten közlekedési alternatívát keresőket. A különlegesen strapabíró, GPS követővel ellátott háromsebességes bicikli – a kiállítás sztárja – szó szerint is új színt hoz majd a főváros közlekedésébe, ahogy erről a hétvégén minden látogató maga is meggyőződhetett. A Bringaexpo első, szakmai napján dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója és Szollár Domokos, a MOL magyarországi kommunikációs igazgatója mutatta be a MOL Bubi bicikliket és a dokkolókat.

Nem kerékpárkölcsönző

A MOL Bubi a közösségi közlekedés új formája, nem pedig kerékpárkölcsönző: az egyéni közlekedés szabadságát ötvözi a kötöttpályás közlekedés megbízhatóságával. Áprilistól több mint ezer, a jól csengő, nagy hagyományú Csepel márkanév alatt gördülő kerékpárt használhatnak a fővárosban közlekedők a közbringarendszerben. A rendszer névadó szponzora a MOL, amelynek célja a közösségi közlekedés támogatása, a fenntarthatóság segítése és egy új, pozitív gondolkodásra épülő társadalmi modell előmozdítása.

Az áprilisban debütáló rendszer alkalmas lesz arra, hogy a felhasználók télen-nyáron napi 24 órában, a kezelő nélküli dokkban biciklire pattanhassanak, és használat után a kerékpárokat egy tetszőleges állomáson helyezhessék vissza. A 75 gyűjtőállomás helyét a BKK már korábban, a budapestiek és a Magyar Kerékpárosklub véleményének figyelembevételével kijelölte. Az állomáshálózat a Margitsziget–Budafoki út, illetve a Déli és a Keleti pályaudvar közötti tengely mentén lesz elérhető. A belvárosi zónában 300-500 méterenként találhatók gyűjtőállomások. A rendszeres felhasználók éves/féléves bérlettel kerekezhetnek majd, de a kerékpárok természetesen alkalomszerűen is használhatók, hiszen akár a termináloknál, akár a rendszer honlapján, akár okostelefonon is lehetőség lesz a bankkártyával történő díjfizetésre is. A gyűjtőállomások teljes listája és térképe a bkk.hu/bubi oldalon elérhető (www.bkk.hu/bubi/terkep).

A kerékpárok Magyarországon készülnek, azokat a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. gyártja és szállítja. A T-Systems Magyarország Zrt. végzi a rendszer-integrációt, biztosítja az adatkommunikációt és a speciális szoftvermegoldásokat, a főbb rendszerelemeket pedig – alvállalkozóként – a német Nextbike GmbH szállítja.

Egyedi alkatrészekből készültek a bringák

A piros logókkal futó, almazölden csillogó masszív közbringák sok felhasználói szempontnak tesznek eleget, ahogy az első ránézésre megtapasztalható. Alapkövetelmény természetesen a defektmentes abroncs, a megszokottnál jóval nagyobb teher- és strapabírás. Ehhez olyan extra biztonsági megoldások járulnak, mint a teljesen zárt fékrendszer vagy a folyamatosan működő, megállás után egy ideig még világító – dinamóval hajtott – lámpák. A tervezők gondoltak a biciklik biztonságára is: mindegyik kerékpár rendelkezik lopás ellen védő GPS-modullal, így az egyes bringák sorsa könnyen nyomon követhető. Emellett a bringák olyan egyedi alkatrészekből készültek, amelyeket nem is érdemes ellopni, ugyanis más kerékpárokhoz nem hasznosíthatók. A gyűjtőállomásokra kamerarendszer ügyel.

Napelem és érintőképernyő

A MOL Bubi a konzorciumi tagok közös fejlesztésének eredményeként olyan látványos, innovatív megoldásokat is tartalmaz, mint például az állomások megújuló energiával, napelemmel történő működtetése vagy a nagyméretű érintőkijelzővel felszerelt terminálok. Az üzemeltetési feladatokban a csepeliek által kifejlesztett különleges „stringbike” kerékpárok elektromos rásegítésű változatai is szerepet kapnak: a kerékpárszállítást környezetkímélő módon oldják meg, és a helyszíni javításokhoz is főként ilyenekkel vonulnak majd a szerelők.

A budapesti kerékpáros forgalom 1994 óta majdnem az ötszörösére nőtt. A gépjárműforgalom egy részének kiváltásával csökkenhetnek a dugók, csökkenhet a légszennyeződés, a kerékpározással járó napi rendszeres testmozgás pedig hozzájárul az egészség megőrzéséhez. A rendszer átadásáig közlekedéstechnikai módosításokat is végez a BKK: a csomópontok közlekedését kell újraterveznie, és növeli a kerékpárutak számát.

Az Európai Unió támogatásával megvalósuló fejlesztés több mint egymilliárd forintba kerül. A „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása” című projektet az EU Regionális Fejlesztési Alapja az Új Széchenyi Terv keretében támogatja. A rendszer kialakításának költsége nettó 899.000.732 forint, melynek 85%-a EU-s támogatás, az önrészt pedig a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a BKK számára. A rendszer üzemeltetését fő szponzorként a MOL támogatja.

 


Visszatér az Uber Magyarországra!

Visszatér az Uber Magyarországra! 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.
Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál

Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál 

Hamarosan a Wizz Air járatainak tíz százaléka repülhet zöld üzemanyaggal.
Közvetlen járat indítása Budapest és Kanton között

Közvetlen járat indítása Budapest és Kanton között  

Elsősorban üzleti utasokra számítanak.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.