Sorsdöntő szezon előtt állnak a szuvenírshopok

Miután a turistaforgalom összetétele jelentős változáson megy keresztül, és egyéb feltételek sem kedveznek az elsősorban szuvenírekre specializálódott boltoknak, könnyen lehet, hogy a szezon átrendezi a kiskereskedelmi- és vendéglátószektor ezen szeletét, figyelmeztet a Souvenir Brands Kft. 

Miközben a globális turizmus a válság utáni talpraállás jeleit mutatja, Magyarországon idén visszaesésre kell számítani az előzetes elemzések szerint. Már-már közhely, hogy a MALÉV kiesése a beutazó közönségnek egy fontos, vásárlóképes középkategóriájától fosztja meg Magyarországot. Bizakodásra csak az ad némi okot, hogy a legfrissebb, áprilist elemző statisztikai adatok szerint a felsőkategóriás, 4 és 5-csillagos szállodákban a vendégéjszakák száma nőtt, valamint a fiatalabb, ugyanakkor árérzékeny beutazó-közönség körében is népszerűvé vált Magyarország. Polarizálódik tehát a hozzánk látogató turisták köre, csakhogy ez éppen a közép- és alsóközéposztályt célzó szuvenírshopokra lesz rossz hatással.

„A megkérdezett fővárosi és vidéki viszonteladóink, továbbá a szállodai ajándéktárgy-boltok, valamint egyéb szakmai partnereink többnyire a forgalmuk jelentős visszaeséséről számolnak be.” – állítja Juhász-Váczi Heni, a magyaros dizájntárgyak gyártására és kereskedelmére specializált Souvenir Brands Kft. alapítója. Noha a betérő külföldiek létszámával kapcsolatban az év első felében nem volt igazán panasz, vásárlóerejük érezhetően visszaesett, annak ellenére, hogy a forint nem mondható éppen túlértékeltnek az euróval szemben. „Szétvált a kereslet, a vevők legtöbbje 5-10 eurónál többet nem áldoz emléktárgyra, ugyanakkor a vásárlóképes, igényes, de limitált közönség különlegességekre, igazi értékekre, ötletes dizájntárgyakra vágyik.”

Az idei szezon felerősít ugyanis egy évek óta érő másik folyamatot. „A ma kapható szuvenírtárgyak egy jelentős része nemzetközi viszonylatban már elavult, és akkor is csökkent volna irántuk a kereslet, ha egyébként nálunk és Európában minden rendben lenne a gazdasággal” – állítja Juhász-Váczi Heni. A boltok fennmaradására komoly veszélyt jelent, hogy bérleti és üzembentartási díjaik nem csökkentek, inkább némileg nőttek, ráadásul egyre több utcai fesztivál, kirakodóvásár támaszt nekik átmenetileg konkurenciát. Mindezt csak betetézi, hogy összességében a turistaforgalom maga is az említett okok miatt vissza fog esni. „Sok kereskedő teljesen téves választ ad erre a kihívásra: extrém módon szélesíti kínálatát, túlzsúfolt, roskadásig megtöltött boltokat találunk a szuvenír-shopok között, hiszen bizományi rendszerben ez nem igényel készletfinanszírozást, ugyanakkor ellentétes hatás érhető el vele: a cél nélküli bőség inkább riasztó, mint vonzó a turisták számára” – mondja a Souvenir Brands Kft. tulajdonosa.

Az üzletasszony ugyanakkor bizakodó: szerinte számos, frissen indult üzlet és kezdeményezés bizonyítja, hogy van más út. „Egyértelműen a márkaépítés a kiút: kevesebb, jó ízléssel megválogatott, eltérő árfekvésű termékkel kell reagálni a kereslet polarizálódására.” – véli Juhász-Váczi Heni, példaként felhozva a Folqa Collection néven futó népi figuráikat, ahol a háttértörténetre, a csomagolásra, a kísérőanyagokra is ugyanolyan figyelmet fordítottak, mint a prémiumtermékek esetében szokás. Elmondása szerint ma már rajtuk kívül is több tucatnyi olyan kézműves, vagy nagyobb szériás gyártó van a piacon, akik a hűtőmágnes, bögre és póló szentháromságán belül és azon túl is változatos, ötletes, fiatalos, ugyanakkor megfizethető emléktárgyakat gyártanak és kínálnak a külföldiek nagy megelégedésére.

Fontos, hogy a gyártókat magukat is érdemes menedzselni, márkáikat építeni, továbbá kihasználni az internetben rejlő lehetőségeket is. Ma már a szuvenírboltok és az őket ellátó gyártók nem támaszkodhatnak csak a belátogató turistákra, fel kell építeni egy olyan kapcsolatot, ami további online értékesítést generálhat. Ezen kívül is sok más érdekes és figyelemfelkeltő extra szolgáltatásból választhat egy szuvenírbolt, ha meg kíván újulni: ilyen a büfé, mosdó, gyerekmegőrző, csomagküldés, látványkonyha, tárlatvezetés, felolvasóest, kézműves-foglalkozás, workshopok, egyebek. „A legsikeresebb üzleteket az különbözteti meg a fásult szuveníresektől, hogy az eladáshelyi ösztönzésben, a belátogatók lenyűgözésében, a vásárlás komplex hangulatának kialakításában is profik.” – magyarázza az üzletasszony.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.