SZÉP kilátások a hazai szállodások szemszögéből

Borítékolható volt, hogy a kormány válaszlépést tesz, hiszen az Európai Bizottság februárban gyakorlatilag elmeszelte a teljes hazai cafeteriarendszert, azonban amit a miniszterelnök e hét csütörtökön Budapesten, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) évnyitóján bejelentett, arra azért hazai szállodás körökben nem sokan számítottak.

Közülük is elsősorban a vidéki kisebb-nagyobb wellnesshotelek. Ugyanis számukra valóban övön aluli ütés lenne, ha a kormány, a bejelentés értelmében, jövőre megszüntetné az Erzsébet utalvány mellett a SZÉP kártyát, és ezt az összeget inkább a munkabérhez csapná, valamiféle – jelenleg még nem tisztázott - béren kívüli juttatás formájában.

Most egyébként azért nem ejtenénk szót az Erzsébet utalványról, mert - kimondva, kimondatlanul - azt azért mindenki tudja, hogy ez a cafeteria-mód túl sok hasznot nem hajt a vendéglátók malmára, hiszen az utalvánnyal rendelkezők ezt a béren kívüli juttatási módot sokkal inkább bevásárlásaik során – kisebb-nagyobb üzletekben, bevásárlóhelyeken, hipermarketekben – használják előszeretettel, mintsem éttermeket keresnek fel, és ott költik el az utalványra a munkáltató által elhelyezett összeget.

Nyaraló magyarok, wellnessező hosszú hétvégézők kilőve

Maradjunk tehát a SZÉP kártyánál, hiszen ennek megszüntetése sok hazai szállodát érint – és az képtelenség, hogy ez kormány-szinten ismeretlen lenne. 

„Drámai lesz a helyzet, ez teljesen nyilvánvaló, fogalmazott ez ügyben az egyik hazai sikeres hotel, az alsópáhoki Kolping Hotel Spa ß Family Resort igazgatója, Baldauf Csaba, majd hozzátette, ha a munkavállaló nem a kártyán, hanem a béréhez hozzátéve kapja ezentúl ezt az összeget, biztos másra költi, nem pedig nyaralásra, pihenésre, mint eddig tette.” Az igazgató megítélése szerint ez a hazai vidéki szállodák bevételeinek 25-30 százalékát érinti majd negatívan, sőt, kisebb vidéki házak esetén akár 35 százalékát is jelentheti a bevételeiknek. Náluk, Alsópáhokon kevesebben érkeznek SZÉP Kártyával, de így is árbevetélük 14 százalékkal csökkenhet, ha bevezetik ezt az új intézkedést.

Hasonló véleményen van az egyik jelentős hazai szállodai portfólióval rendelkező üzemeltető cég, az Accent Hotels Management (AHM) marketing vezetője, Kerek Péter is. Cégüket már csak azért is érintené igencsak érzékenyen a csütörtökön bejelentett javaslat, mert házaik SZÉP kártya területen kimagaslóan jól teljesítenek. Szerinte is kézenfekvő, ha akár készpénzben, akár másképp a munkavállaló megkapja majd azt az összeget, amit eddig a kártyára utalva, és becsatornázva költhetett el – attól kezdve vagy külföldre indul belőle, vagy vesz egy új tévét a családnak, és persze az új fridzsiderről vagy mosógépről se feledkezzünk el. „Mi már most el kezdünk azon agyalni, hogy pótoljuk majd azt a jelentős kieső összeget, amelytől kénytelenek leszünk elbúcsúzni, ha ez a tervezet törvényerőre emelkedik, és ne adj’isten életbe lép. Hiszen nem kis összegről, házaink bevételének mintegy 30 százalékáról van szó, ezt a kieső összeget másképp behozni – nagy kihívás lesz, egyelőre nem is tudjuk rá a megoldást.”

A másik nagy hazai szállodás üzemeltető cég, a Service 4 You egyik társtulajdonosa, Klemm Balázs megjegyzi, mivel egyelőre nem sok tényt ismerünk SZÉP kártya témában, és döntés sem született ez ügyben, csupán egy kijelentést hallhattunk, ezért nincs értelme még állást foglalni és kinyiltakoztatni. Egy biztos, a Service 4 You kezelésében lévő házak túlnyomó többsége vidéki wellness hotel, amelyeknél átlagban bevételük 29,2 százalékát hozza az a vendégkör, aki cafeteria kártyával fizet. Van olyan házuk - ilyen például a ceglédi Hotel Aquarell -, ahol kimagaslóan magas a SZÉP kártyával érkezők száma, és ugyanez a helyzet nyáron a balatoni házaik esetén. "De egy jó szállodás szakembernek mindenképp meg kell találni azokat a kiskapukat, ahol bejutva megtalálja azokat a réseket, megoldásokat, amelyekkel a kieső bevétel pótolható", fűzi hozzá a tulajdonos. Aki pontosan tisztában van azzal, hogy a SZÉP kártya hazai szállodás-körökben egyértelműen sikertörténet, és valószínűleg jelentős számban érintené a magyarországi házak körét, ha történne esetében változás.

Úgy tűnik, a Hunguest Hotels háza táján sem gyújtottak örömtüzeket a hír hallatán. Legalábbis a cég egyik vezető menedzserének szavai alapján ez megállapítható. Bár Barkó Károly pr szakember azért annyival bizakodóbb a többi megkérdezettnél, hogy előre kijelenti, házaiknál átlagban mindössze 10 százalékát hozzák a SZÉP kártya bevételek – és ez korántsem olyan magas, mint más hotelek tulajdonosainak esetében. Igaz, teszi hozzá, náluk is vannak kirívó példák. Ilyen mindjárt a galyatetői egységük, ahol 20 százalékhoz közelít a SZÉP kártyával fizetők száma, ez pedig komoly gondot okoz majd, hogy a kieső összeget miképp pótolják. Zalakarost említi még, ahol szintén előszeretettel fizetnek vendégeik e cafeteria eszközzel, ott is sok millió forintba „fáj” majd, ha megszünteti a kormány ezt a munkáltatók számára kedvező megoldást. „Alapvetően a hosszú hétvégés, a wellnessező magyarok száma csappan meg, ez egyértelmű”, fogalmaz a szállodás szakember. Majd hozzáteszi, csalódott lenne, ha véghezvinné ezt a most hallott tervet a kormány, „nekünk biztos többszázmillió forint bevételkiesést jelent, és ezzel a szállodák között nyilván nem leszünk egyedül”, teszi hozzá.

Egyik új és szép házuk a szegedi Hunguest Hotel Forrás igazgatónője Maklári Lászlóné egyenesen komoly érvágásnak nevezte, ha a kormány jövőre valóban elmeszeli a SZÉP kártyát. És biztos benne, a magyar – hiszen mi már csak ilyenek vagyunk -, ha béréhez csapva kapja majd meg azt az összeget, amit eddig elkülönítve kapott juttatásként, elkölti minden másra, de hazai wellness szállodai pihenésre biztos nem. „Ne legyen igazam”, teszi hozzá a szegedi igazgatónő. Tegyük hozzá, mi is azt szeretnénk, ha hamarosan a budapesti MKIK-n elhangzott miniszterelnöki bejelentés cáfolatáról számolhatnánk be, és arról tudósíthatnánk a hazai szállodás szakmebereket, hogy ez a sikeres béren kívüli juttatás továbbra is megmarad.



KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.
A hotel, amely csak vonattal érkező vendégeket fogad

A hotel, amely csak vonattal érkező vendégeket fogad 

Norvégia legnagyobb fjordja közelében, gyönyörű környezetben fekszik a Vatnahalsen Hotel.
Luxusszálloda egy XVII. századi kastélyból

Luxusszálloda egy XVII. századi kastélyból 

A Château Neercanne egykor bárók otthona volt, ma Michelin-csillagos étterme miatt Hollandia kedvelt luxusszállodájává vált.
Szallas.hu: húsvéti locsolkodás helyett wellnesshotelben lazulás

Szallas.hu: húsvéti locsolkodás helyett wellnesshotelben lazulás 

A négynapos húsvéti hosszú hétvége és a tavaszi szünet sok magyarnak üdüléssel telik a szállásfoglaló portál adatai szerint.
Méhlegelő és gólyafészek: az ötcsillagos tokaji ház zöld szintet lépett

Méhlegelő és gólyafészek: az ötcsillagos tokaji ház zöld szintet lépett 

A Minaro Hotel Tokaj MGallery Magyarországon másodikként megszerezte a Green Key minősítést.
MTÜ: arattak Budapest és a fürdővárosok szálláshelyei az idei első hosszú hétvégén

MTÜ: arattak Budapest és a fürdővárosok szálláshelyei az idei első hosszú hétvégén 

Erős forgalom jellemezte a turisztikai szezonnyitónak is tekinthető március 15-i hosszú hétvégét, írták friss közleményükben.
Miért fontos, hogy őszinte legyen a recepciós mosolya?

Miért fontos, hogy őszinte legyen a recepciós mosolya? 

Utazni, új helyeket megtapasztalni élmény, de vajon élmény lehet-e egy ilyen helyen dolgozni? 
Az Év Alvásbarát Szállodája ez a belvárosi hotel lett

Az Év Alvásbarát Szállodája ez a belvárosi hotel lett 

Átadták az Alvásbarát Szálloda idei minősítési díjait az Alvás Világnapja alkalmából a Magyar Tudományos Akadémián.
Újabb hétvége, újabb tűz  egy hotelben

Újabb hétvége, újabb tűz egy hotelben 

Ezúttal egy etyeki szálláshelyen égett a berendezés.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.