Tovább nőtt a szállodák függősége az online szobafoglalási portáloktól

A HOTREC – az EU tagországainak szálloda, vendéglátó, kávéházi szövetségeinek brüsszeli székhelyű ernyőszervezete – 2016. július 18-i sajtóközleménye ismerteti azt több, mint 2000 szálloda megkérdezésén alapuló tanulmányt, amely azok értékesítési tevékenységére irányult. A tanulmány szerint a két évvel korábbi felmérés óta tovább nőtt a szállodák függősége az online szobafoglalási portáloktól. Ezt mutatja, hogy 2015-ben a szállodákban eltöltött minden 4. vendégéjszakát ezeken keresztül foglaltak. Az online foglalási portálok piacát három nagy OTA uralja, melyek piaci részesedés együttesen 92%. Közöttük a legnagyobb szereplő a Priceline Group (Booking.com) 60%-os részesedéssel. A tanulmány egyik fő megállapítása, hogy az elmúlt hónapokban a szállodák nem tapasztalták, hogy az OTA-k közötti verseny növekedett volna, bár sokan ezt várták az OTA-k által a múlt évben bevezetett un. „szűkített paritási klauzuláktól”. Ezt igazolja a felmérésben résztvevő szállodák döntő többségének tapasztalata, hogy az OTA-k nem csökkentették jutalékaikat.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A felmérés egyik megállapítása, hogy az OTA-k szállodai foglalásokban történő részesedésének növekedésével párhuzamosan 55%-ra csökkent a közvetlen foglalások aránya. A szobafoglalási trendek azt mutatják, hogy az online portálok egyre inkább átveszik a szállodák értékesítési csatornáinak kortollját. Különösen igaz ez két meghatározó szereplőre a Booking.com-ra és az Expedia Csoportra, amelyek Európában tovább növelték piacrészesedésüket (a két portál együtt a szállodai online platformok foglalásainak 80%-át produkálja). A harmadik meghatározó piaci szereplő – a HRS Group – jelentősen visszaesett az elmúlt két évben. Az online foglalási portálok piacán levő kb. 200 ezer hotel – melyek 75%-a 10 főnél kevesebbet foglalkoztató mikrovállalat – van az egyik oldalon, s jelenleg a fenti két domináns OTA a másik oldalon. Így nem igényel magyarázatot, hogy „kinek a kezében van a kormánykerék”.

„A tanulmány egyértelműen bemutatja, hogy az online portálok folyamatosan növelik piacrészesedésüket a szállodai foglalásokban, míg a szállodák saját közvetlen csatornái visszaszorulóban vannak, ami a hotelek OTA-któl való függőségének erősödését eredményezi. Ez a helyzet azért is különösen kritikus, mert úgy látszik, hogy az OTA-k piaca egyre inkább kétszereplőssé válik – vagy inkább egyszereplőssé? – Európában, s közülük az egyik (Booking.com) kontrollálja a piac közel kétharmadát” mondta Christian de Barrin a HOTREC ügyvezető igazgatója.

A Booking.com és az Expedia 2015 nyarán a szűkített paritási klauzula bevezetését jelentő intézkedésétől Európában a versenyhatóságok azt várták, hogy erősödni fog az online foglalási portálok közötti verseny. A verseny erősödését az jelentette volna, ha a szállodák OTA-k részére fizetett jutaléka csökkent volna. Ez nem következett be, a tanulmány keretében elvégzett felmérésben résztvevő szállodáknak csupán 8,5%-a jelezte, hogy az elmúlt évben csökkentették az általuk fizetendő jutalék mértékét. A többi szálloda válasza szerint a jutalékkulcs mértéke változatlan maradt. Azon válaszadók között, amelyek a jutalék mértékének csökkentését igazolták vissza, döntően nagy szállodavállalatok és láncok hoteljei voltak. Alig volt olyan önálló kis szálloda, amelynél a jutalék mértéke csökkentésre került. „Kulcsfontosságú, hogy az értékesítési folyamatban résztvevő szereplők – a foglalási portálok és a hotelek - között kialakult aránytalanság ellenére megmaradjon minden egyes szálloda piaci szabadsága, hogy képes legyen szolgáltatásainak értékesítése során saját feltételeit érvényesíteni, a közvetítőkkel kötött szerződéseknél fair feltételeket elérni.” – hangsúlyozta Markus Luthe a HOTREC Distribution Task Force elnöke.

Forrás: Vendég&Hotel Online

Forrás: MSZÉSZ


A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.
Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye

Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye 

Amelyet egy meghívásnak köszönhetően mi is kipróbálhattunk.
KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.