2016 pálinka trendjei

A 2016-os év ismét a gasztronómia és a hungarikumok köré szerveződik hazánkban. A kürtöskalács, a kolbász és a fűszerpaprika mellett pedig a legkedveltebb hungarikum egyértelműen a pálinka. Az idei a hagyományos gyümölcsök és tiszta törkölyök éve lesz pálinka fronton – a karakteres, letisztult minőségé.

A 2016-os pálinka trendekről a törkölypálinka kategóriában 2014-ben Champion-díjat nyert Villányi Pálinka általános igazgatóját, Nagy Sándort, és a 2015-ös évben Magyarország legjobb pálinkája címet elnyert 1 Csepp Pálinka tulajdonos-cseppmesterét, Dömötör Zsoltot kérdeztük.

Pálinkafogyasztási szokások

A pálinka általában a családi/baráti összejövetelek indítójaként, a legjobb pillanatok, megismételhetetlen események köszöntőjeként szolgál, derül ki egy pálinkafogyasztással foglalkozó kutatásból. Ezért is fontos, hogy prémium termékeket válasszunk, hogy az élmény valóban kellemes, ne pedig kellemetlen maradjon. A pálinka harmóniájának úgy kell megjelennie, hogy az a hangulatunkhoz, a választott ételekhez passzoljon, azokat kiegészítse és keretet adjon az alkalomnak.

Mit iszunk idén?

Általánosságban elmondható, hogy ha pálinkáról van szó, akkor mindenkinek megvan a saját kedvence. Van, aki a kajszira, van, aki a szilvára esküszik, a legtöbben a hagyományos, magyar gyümölcsöknél maradnak. De mit mondanak a szakemberek?

A 2016-os év várhatóan a törkölypálinka nagy kiugrása lesz – mondja Nagy Sándor. Az előző évek pálinkafesztiváljai és kereskedelmi adatai alapján elmondható, hogy a törköly egyre inkább keresettebb különlegességgé válik. Évről évre egyre különlegesebb, minőségi törkölypálinkák lépnek a piacra.

A fokozatosan bővülő prémium törkölypálinka kínálatban egyre többen találják meg az eddig csak a gyümölcspálinkákra jellemző gazdag íz- és illatélményt. Ennek köszönhetően egyre népszerűbb lesz a régen mostohaként kezelt nedű. Sokat segített ebben a trendben az, hogy 2014-ben a 18 darab ötcsillagos Pálinkakiválóság közül 1 törköly- és 4 szőlőpálinka is a kiválóságok közé került. 2015-ben már 3 törköly- és 5 szőlőpálinka nyerte el az ötcsillagos díjat a 18-ból.

Úgy gondolom, hogy a mostohán kezelt szőlő-, és vele kézen fogva a törkölypálinkáknak van a legnagyobb lehetősége a kiugrásra. – folytatja Dömötör Zsolt. Komoly lehetőségek vannak, hiszen Magyarországon igen változatos a szőlőfajta kínálat. A népszerű csemegeszőlőkön kívül megtalálhatók a fűszeres fehér, illetve a nehezebb vörös borszőlők is. Megannyi lehetőség.

A másik feladat a fiatalok elismerését kivívni. Erre tökéletes a pálinkák házasítása. A fiatalok szeretnek felülni a divat hullámaira. A megszokott ízek ebben a lendületben egy kicsit unalmasak. Rázzuk fel egy kicsit, keverjük az ízeket!

Hogyan választunk pálinkát?

Ahogy az a fent említett pálinkakutatásból kiderül, a vásárlások nagy része a boltokban generálódik. Itt a vásárlók pedig főként a minőség, a gyümölcsfajta, illetve az ár alapján döntenek. Ha saját felhasználásra vesszük, akkor inkább az ár/érték arány a lényeges, ha ajándékba szánjuk, akkor már a design is fontossá válik – ilyenkor a címke, a forma és az esetleges díszdoboz is komoly tényező.

Merre tart a pálinka?

Meglátásom szerint Magyarországon a pálinkafogyasztás kultúrája dinamikus változáson megy keresztül – kezdi Dömötör Zsolt. A pálinka - mint gasztronómia cikk - a bor által kitaposott utat járja be, csak a fejlődése sokkal gyorsabb. A pálinka(párlat)készítőknek óriási felelőssége van abban, hogy az irány ne térjen le a helyes útról. Szerencsére egyre kiválóbb termékek jelennek meg a piacon. Kialakult egy egészséges verseny az értő fogyasztókért. Véleményem szerint a kereskedelmi főzdéknek nem az a feladata, hogy az alkoholra szomjazók mennyiségi igényeit elégítse ki, hanem az, hogy egyre nagyobb tömegben készítsenek minőségi pálinkát. A közös cél az, hogy az egyéb divatos alkoholtermékek szoruljanak háttérbe a finom hazai párlatokkal szemben.

Merre tart? Magyarosan szólva a szájból a gyomor felé – folytatja Nagy Sándor. Komolyra fordítva a szót a pálinka népszerűsége azzal, hogy hungarikum lett és törvényben előírt szabályok szerint készül, egy valóban prémium megítélés övezi. A pálinka feljebb került piaci szinten a szeszesitalok ranglétráján, a fogyasztók között is nőtt az élmény indexe. Azzal, hogy ennyi gyártó van és kevés gyümölcs, a minőségi italfogyasztók asztalára fog kerülni prémium termékként. A kereskedelmi főzdékből kikerülő prémium pálinka és az otthon főzött párlatok útja így egyre inkább szétválik.

Forrás: Vendég&Hotel Online


Megnyílt a Dobay Cukrászda és Pékség a BudaParton

Megnyílt a Dobay Cukrászda és Pékség a BudaParton 

Harmadik cukrászdáját nyitotta a gasztronómia területén két évtizedes tapasztalattal rendelkező VakVarjú Csoport Budapest egyik legmenőbb, legdinamikusabban fejlődő részén, a festői és egyben lazulós hangulatú BudaParton.
Nagy hazai borravaló-körkép: kinek és mennyit jattolnak a magyarok?

Nagy hazai borravaló-körkép: kinek és mennyit jattolnak a magyarok?  

 A digitális fizetés és a számlába beépített szervizdíj terjedésével folyamatosan átalakul a borravaló intézménye is.
Friss felmérés növényi alapú italok fogyasztásáról

Friss felmérés növényi alapú italok fogyasztásáról 

A Danone Magyarország 2024-ben részt vett az öt kelet-közép-európai országban végzett régiós kutatásban, amely a fogyasztók étkezési szokásait mérte fel.
Megdőlt a világ leghosszabb bagettjének rekordja

Megdőlt a világ leghosszabb bagettjének rekordja 

A rekordot idáig Olaszország tartotta egy több, mint 132 méteres bagettel.  
Főszerepben a nők az idei Gourmet Fesztiválon

Főszerepben a nők az idei Gourmet Fesztiválon 

A „sétáló országkóstoló” ezúttal is nagyot merít a hazai kulináris kínálatból.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Business Superbrands-díjas a METRO Nagykereskedelem és a METRO Gasztroakadémia

Business Superbrands-díjas a METRO Nagykereskedelem és a METRO Gasztroakadémia 

A METRO Nagykereskedelem és a METRO Magyarország tudásközpontja, a METRO Gasztroakadémia is elnyerte idén a megtisztelő címet.
Rangos nemzetközi építészeti díjat nyert a Zazie Bistro & Bar

Rangos nemzetközi építészeti díjat nyert a Zazie Bistro & Bar  

A BigSEE ljubljanai nemzetközi design díj Winner kategóriájának nyertese lett az eddig csak délben nyitva tartó, mostantól azonban már esténként is vendégeit váró, BudaParton lévő topvendéglátóhely.
Meghalt Brindás János "Papi", a híres mesterszakács

Meghalt Brindás János "Papi", a híres mesterszakács 

A Békés Megyei Culinary Team Olimpiai és Világbajnoki csapatának felkészülésében is nagy szerepet töltött be.
Málna mennyország és egy különleges újdonság: indul a Kürtőskalács Vigalom

Málna mennyország és egy különleges újdonság: indul a Kürtőskalács Vigalom 

Az egyik főszereplő a Bejglibon lesz!

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.