Áfacsökkentés és digitalizáció a szállodaiparban

A Magyar Szállodaszövetség idei közgyűlésén a német társszervezet vezérigazgatója, Markus Luthe a digitalizációról és a pár évvel ezelőtti németországi szállodai áfacsökkentés pozitív hatásairól tartott előadást.

A világ radikálisan változik körülöttünk: a sajtóhirdetések piaca drasztikusan csökken, a Google és a Facebook hirdetési bevétele exponenciálisa nő. Egyre bővül azoknak a korosztályoknak a száma, amelyek digitálisan képzettek ezzel párhuzamosan egyre kevésbé fontosak a nem digitális natív korosztályok, vagyis az 50 fölöttiek – hívta fel a figyelmet Luthe.

Az utazás világát is megváltoztatta a digitalizáció: a közösségi szállásfoglalástól a gépkocsi- és ebédmegosztáson át a programszervezésig. Az utazás tervezési folyamata is megváltozott: az átlagos utazó manapság már csupán a foglalás előtt 24 nappal kezdi a szálláskeresést, és nincs a fejében hotelmárka a kezdet kezdetén. Egyre többen használnak napi szinten utazási applikációkat, ehhez képest a szállodák felének nincs mobiltelefonra optimalizált weboldala.

A digitalizált világban információs háború dúl, ennek egyik legújabb fejleménye, hogy a legnagyobb online szállásfoglaló oldal, a booking.com nem adja már ki a szállodának az utas emailcímét, a portálnál gyűlnek az adatok, vagyis a „big data”. Pedig adatok nélkül nem lehet megnyerni az információs háborút – állítja a szakember. Az adatot pedig meg lehet szerezni az utastól akkor is, amikor megérkezik a szállodába.

Luthe azt javasolta, hogy a wifi bejelentkezéshez kérjük el a vendég emailcímét, vagy ajánljunk neki ingyenes városnéző applikációt, és emellé kérjük el az adatait. Számos olyan további eszközt kell használniuk a szállodáknak, amelyek révén helyt tudnak állni a globális információs versenyben. A szálloda honlapján mindenképpen legyen lehetőségük a vendégeknek elmondani a véleményüket – ez azért fontos, mert így a kontroll a mi kezünkben marad, míg például a tripadvisoron jóformán alig tehetünk valamit egy szándékoltan rosszindulatú bejegyzés ellen.

Kommunikálni kell a vendéggel – javasolja a szakértő, és bár hibát bárki elkövethet, ha azt kijavítjuk, és utána megkérjük az ügyfelet, hogy értékelje az ügyintézést, valószínűleg jól jövünk ki a negatívnak indult helyzetből. Bár Európában is folyamatosan csökken a szállodák saját honlapjain történő foglalások száma, miközben az OTA-k részesedése nő, törekedni kell az előbbire.

Németországban egy versenyhivatali döntés alapján ráadásul az árparitás nem vonatkozik a szállodák saját honlapján közölt árakra, így olcsóbban adhatják a szobát direktben, mint közvetítőkön keresztül. De vannak online beosztástervező programok, szállodai munkatársak és álláshelyek között közvetítő szoftverek is.

Mi változott a 7%-os áfával?

 

Németországban a szakma nyomására 2010-ben csökkent le a szállodai áfakulcs a korábbi 19-ről 7%-ra. Az Unióban legtöbb államában egyébként kedvezményes kulcs érvényes, kivéve Dániát, az Egyesült Királyságot és Szlovákiát. Az uniós szállodai áfakulcs középértéke 9,75%, így a kedvezményes magyar 18% így a legmagasabb az előtt említett három ország mögött.

A német szakmai szervezet számításai szerint óriási sikert hozott az áfacsökkentés: a vendégéjszakaszám 370 millióról 436 millióra nőtt 2010-ről 2016-ra, különösen belföldi forgalom újra felfedezték az országot. Közben a hotelek is beruháztak, fejlesztették a terméket. 42 ezer új állást jött létre 2009-hez képest! Létrejött egy transzparens weboldal, ahol az ország összes hotelfejlesztései kereshetők. Sok új beruházást generált az áfacsökkentés. A német kormány egymilliárd eurós kieséssel számolt áfából, ehhez képest csak 154 millió volt 2009 és 2014 között, és a többletfoglalkoztatásből származó befizetéseket nem számolták ide.

Az áfakérdés amúgy nem egy sikertörténet az Unióban: jelenleg egyik kormányt se érdekli az uniós direktíva, minden kormány csinálja, amit akar!


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?