Hogyan teljesítettek a szállodák februárban?

2015. első két hónapjában szállodáinkban a belföldi vendégéjszakák száma 10%-kal, a külföldieké 7,6 %-kal volt nagyobb a múlt évinél. A külföldi vendégéjszakák 68%-a, az összes szállodai árbevétel 47%-a pedig budapesti hotelekben realizálódott. Európából csak 4,5%-kal, míg Ázsiából 36,4 %-kal nőtt a szállodai vendégéjszakák száma. Ebben nagy szerepe volt annak, hogy Izraelből több mint duplájára nőtt a vendégéjszakák száma. Legnagyobb beutazó piacainkról kiemelkedő volt a szállodai vendégéjszakák számának növekedése a brit (+47,8%), az amerikai (+26,7%), a francia (+11,9%), a cseh (+10,9%), a román (+11,8) az olasz (+11,6%) és a spanyol (+15%) esetében. A szomszédos országok közül Szerbiából (+25%), Romániából (+11,8%) volt kiugró növekedés. A szállodák közül a négycsillagosok teljesítettek a legjobban.

Országos szállodai helyzetkép

Az év első két hónapjában a szállodai vendégéjszakák száma országos szinten 8,8 %-kal, Budapesten 10,8 %-kal nőtt, a Balatonon 5,3 %-kal csökkent. - A hazai szállodák átlagos kihasználtsága idén január – február hónapokban 40,1 % (a bázisnál 2,5 %ponttal magasabb), bruttó átlag szobaára 16.085 Ft (bázis i. 109,3 %), bruttó REVPAR mutatója 6.456 Ft (bázis i. 116,8 %) lett a KSH gyorsjelentése szerint. 2015 első két hónapjában országos szinten a szállodák bruttó szoba árbevétele 19.504 millió Ft (bázis i. 118,5 %), összes bruttó forgalma 36.903 millió Ft (bázis i. 114,6 %) volt. A hazai szállodák a 2015 februárjában a Közép–Kelet európai régióban vizsgált öt ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – között a REVPAR mutatót (egy kiadható szobára jutó szoba árbevétel) tekintve 31,5 €-val a 3. helyen voltak az osztrák és a lengyel szállodák után.

Budapesti szállodák tejesítménye

2015 első két hónapjában a KSH adatai szerint a budapesti szállodák átlagos kihasználtsága 48,4% (a bázisnál 4,7 % ponttal magasabb), bruttó átlag szobaára 18.938 Ft (bázis i. 113,6 %), bruttó REVPAR mutatója 9.173 Ft (bázis i. 125,9 %) volt. A REVPAR mutató kedvező alakulását az 5* és a 4* hotelek kiemelkedő teljesítménye határozta meg. A bruttó REVPAR az 5* kategóriában (20.483 Ft) 23 %-kal, a 4* kategóriában (7.411 Ft) 24,2 %-kal múlta felül a 2014 évit.

Budapesten a szállodák bruttó szoba árbevétele 10.092 millió Ft (bázis i. 126,6 %), összes bruttó forgalma 17.406 millió Ft (bázis i. 122 %) volt.Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy idén január – február hónapokban a hazai szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 41,3 %-a, a belföldi vendégéjszakák 11 %-a, a külföldi vendégéjszakák 68 %-a, az összes szállodai árbevétel 47 %-a, szoba árbevétel 52 %-a budapesti hotelekben realizálódott miközben a szállodai kapacitás – szobaszám – 36 %-a volt Budapesten.

STR riport: Budapest a városok rangsorában

Budapest az STR riportban szereplő 30 város között az év első két hónapjában szobafoglaltságban (49,9%) a 23. (Bécset, Prágát, Pozsonyt, Rómát, Szentpétervárt, Szófiát és Vilniust megelőzve), nettó átlag szobaárban 64,8 €-val a 26. (Pozsonyt, Szentpétervárt, Varsót és Vilniust megelőzve), nettó REVPAR–ban 32,3 €-val a 25. ( Szentpétervárt, Prágát, Pozsonyt, Szófiát és Vilniust megelőzve) helyet érte el.

Februárban a Közép – Kelet európai régióban a vizsgált 5 főváros – Bécs, Budapest, Prága Pozsony, Varsó – között Budapest a REVPAR mutató tekintetében 33,3 €-val a 3. helyet érte el Prága és Pozsony előtt az STR riport szerint.

Balatoni szállodák februárban

A Balatoni régióban idén január – február hónapokban a szállodák átlagos kihasználtsága 36,4 %, a bázisnál 1,2 % ponttal gyengébb, bruttó átlag szobaára 13.018 Ft (bázis i.110,5 %), bruttó REVPAR mutatója 4.738 Ft (bázis i. 107 %), bruttó szoba árbevétele 1.857 millió Ft (bázis i. 103,6 %), összes árbevétele 4.170 millió Ft (bázis i. 96,9 %) volt. A balatoni szállodák szoba árbevétele az országosnak 10 %-át, az összes árbevétele az országosnak 11 %-át tette ki az idei év első két hónapjában.

Jelentős TREVPAR növekedés az 5* hoteleknél

Meg kell jegyezni, hogy a szobaárak, a REVPAR, a forgalom növekedésében idén eddig kisebb szerepe volt az EUR/HUF árfolyamnak változásának, mert a 2015 első két hónapjában elért 311,8 EUR/HUF átlag árfolyam csak kb. 1,8 %-kal volt gyengébb a bázisnál. Január – február hónapokban országos szinten a 4 és 5* hotelek teljesítménye hasonló mértében, kiugróan kedvezően alakult. Míg a REVPAR – az 5*-ban 18.798 Ft, a 4*-ban 7.437 Ft – azonos mértékben 16,8 -16,8 % - kal nőtt a múlt évhez képest, addig az 5*-ban a szobafoglaltság 55,4 % (4,3 %pont javulás ), s bruttó átlag szobaár 33.905 Ft (index: 107,6 %), a 4*-ban a szobafoglaltság 48,1 % (3,5 %pont javulás), a bruttó átlag szobaár 15.447 Ft (index: 108,3 %) volt. A szállodai TREVPAR (egy kiadható szobára jutó teljes árbevétel) 2015 januárban 12.227 Ft (index: 116,5 %), februárban 12.205 Ft (index: 109,3 %) volt. Az egyes kategóriák között az 5* hotelek tudták a legnagyobb mértékben növelni TREVPAR mutatójukat. Az ebben a kategóriában januárban elért 35.186 Ft 28,3 %-kal, a februárban elért 35.041 Ft 10,7 %-kal volt nagyobb a bázisnál.

A SZÉP kártya forgalma

A KSH jelentése szerint a belföldi kereslet szempontjából nagyon fontos SZÉP kártya forgalom a hazai szállodákban az év első két hónapjában 1.381 millió Ft volt, ami a bázisban elért 1.415 millió Ft-nál 2,4 %-kal alacsonyabb.A januárban és februárban szállodákban beváltott összesen 1.381 millió Ft értékű SZÉP kártya a magyarországi hotelek belföldi 7.119 millió Ft szállásdíj bevételének 19,4 %-át tette ki.

Küldőpiacok szerinti vendégéjszakaszám növekedés

Legnagyobb piacaink esetében kiemelkedő volt a szállodai vendégéjszakák számának növekedése a brit (+47,8%), az amerikai (+26,7%), a francia (+11,9%), a cseh (+10,9%), a román (+11,8) az olasz (+11,6%) és a spanyol (+15%) esetében. A szomszédos országok közül Szerbiából (+25%), Romániából (+11,8%) volt kiugró növekedés. Az Ausztriából érkező vendégéjszakák száma stagnált. Hagyományosan legnagyobb piacunkról, Németországból folytatódott az elmúlt években tapasztalat negatív tendencia (- 4,9%). - Az év első két hónapjában - az orosz – ukrán konfliktus következtében - a szállodai vendégéjszakák száma Oroszországból 33,3 %-kal, Ukrajnából 22,9 %-kal csökkent a bázishoz képest.Az ázsiai vendégéjszakák száma 34,5 %-kal lett több szállodáinkban, miközben az Európából csak 4,5 %-os növekedés történt. Az ázsiai szállodai vendégéjszakák az Európából érkező vendégéjszakáknak 10,4 %-át tették ki.

Országos régiók szerinti helyzetkép

Az év első két hónapjában a szállodáinkban a vendégéjszakák száma Közép – Dunántúlon 15,6 %-kal, Dél – Alföldön 17,6 %-kal, Észak – Magyarországon 15,9 %-kal, Budapesten 10,8 %-kal, Közép – Magyarországon 9,9 %-kal, Észak – Alföldön 8,8 %-kal, Dél – Dunántúlon 6,3 %-kal nőtt. Balatonon 6,3 %-kal, Nyugat – Dunántúlon 1 %-kal csökkent a múlt évhez képest. - 2015 első két hónapjában vizsgált időszakban, Európában a szállodák szobafoglaltsága (58,2 %) az átlag szobaár (102,4 €) és a REVPAR (59,6 €) egyaránt javult.

STR riport : európai régiók

Az STR riportban vizsgált európai régiók között Észak - Európában érték el a legnagyobb, 17,3 %-os növekedést a REVPAR mutató (69€) tekintetében 2014 hasonló időszakához képest. - Kelet – Európában a szállodák kihasználtsága (46,8 %) 2 %ponttal javult, a 67,2 € átlag szobaár 19 %-kal csökkent. Így a REVPAR mutató idén az első két hónapban 31,5 € (bázis i. 89,9 %) lett. Az összes többi európai régióban javult a szállodák teljesítménye, REVPAR mutatója a múlt évhez képest.

Megjegyzés: az STR riport és a KSH magyarországi szállodákra vonatkozó adatai közötti eltérések oka, hogy a KSH adatszolgáltatása az összes hazai szálloda, míg az STR riport a vele szerződésben levő szállodák adatait tartalmazza. Ez országos szinten több, mint 60 szállodát, kb. 13.000 szobával, míg Budapesten kb. 50 szállodát jelent több, mint 10.000 szobával. Az STR partnerei között 1 és 2* hotelek nem szerepelnek.

Szállodanyitások Orosházán és Algyőn

2015-ben Magyarországon az év első két hónapjában összesen két szálloda nyílt meg vidéken: Orosházán és Algyőn, 25, illetve 18 szobával. Az év során Budapesten – ismereteink szerint – négy szálloda, összesen kb. 250 szobával, vidéken hét szálloda, összesen kb. 400 szobával, megnyitása várható.

Forrás: Vendég & Hotel Online

Forrás: MSZÉSZ


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?