A csendes kanadai

2016. június 3-án repült először utasokkal a sokak - légitársaságok és konkurens gyártók - által várt Bombardier Cseries100-as Dublinból Zürichbe, a típust a világon először forgalomba állító Swiss színeire festve. Épp Dublinban jártunk, gondoltuk, felülünk mi is a gépre, amin a Star Alliance légitársaságok vezérigazgatói a IATA kongresszusról igyekeztek Svájcba.

„A CSeries a leghatékonyabb mai repülő.” Nem tudtam nem felkapni a fejem az ülészsebben talált reklámfüzetben olvasott mondatra és a pilótafülkébe sietni, hogy utánajárjak az állítás igazának. A legkritikusabb személyt, a pilótát faggattam. Kétkedésemre annyit válaszolt: közbenső leszállás nélkül repültek a Bombardier összeszerelő üzeméből, a kanadai Mirabelből Dublinba, mindeközben az üzemanyag közel harmada megmaradt. „Akár egyből Zürichbe is repülhettünk volna” - tette hozzá. Rendben, a mutatvány üres géppel történt és vélhetően egy futóáramlásra is felültek, de így is bámulatos teljesítmény egy keskeny törzsűtől. A 108-130 utasra székezhető CS100 hatótávolsága — saját kategóriájára a gyártó szerint 50%-ot ráverve — 5 741 kilométer. A nagyobb változat CS300 pedig már — az A321-gyel vetekedve — 6 112 kilométert képes egy tankkal repülni. Ez az utasszám és egyéb hasznos teher függvényében módosulhat, de egy Doha-Budapest útvonalra bőven bevethető. Félreértés ne essék, nem akarunk tippeket adni senkinek sem. Bár a fejlesztés egy korábbi stádiumában a Qatar Airways is érdeklődött a típus iránt, de nem született megállapodás.

Más légitársaságokkal azonban igen, így lett a Lufthansa-leány Swiss a típust elsőként forgalomba állító ügyfél. A Lufthansa-csoport 30-at rendelt — 15-15-öt mindkét változatból — svájci leányának, másik 30-at opciósan. A kanadai masinák a kiöregedett Avrojeteket váltják le. A Lufthansa-csoport idén 52 új gépet állít forgalomba flottamodernizációs programja során. Egyben 3 új típust, melyből kettő esetében — CS100, A320neo — világelsők. Az utaskísérők mikrofonjába beszélő Carsten Spohr Lufthansa-vezér alig mondta ki, hogy „neo”, amikor a pilótafülkében ülő kapitány belé folytotta a szót. „Megszoktam már, hogy mindig a pilótáké az utolsó szó.” — jegyezte meg, majd felszálltunk. De ez egy másik téma. Némi túlzással, ha egyedül az első sorban ülő Spohr beszélgetett volna a felszállás alatt, a hátsó harmadban, a szárny, egyben a hajtómű mögött is hallhattuk volna, annyira csendes a CSeries.



Az impozáns teljesítmény magyarázata egyebek mellett a hajtómű nagy ventilátorfokozata: a hajtómű keresztmetszetének jelentős részén keresztül, a turbinától eltérő fordulatszámon levegőt fújva fejt ki tolóerőt a motor. A kompozit borítású szárnyakat úgy alakították ki, hogy a lehető legkisebb legyen a légellenállása. Érdeklődésünkre, hogy a fenti impozáns adatok véglegesek-e, Russ Mitchell, a Bombardier Commercial Aircraft kereskedelmi elnökhelyettese elmondta: a 100-as változatnál igen, a tesztelés alatt lévő 300-asnál még kisebb változások lehetnek. A nagy testvér CS300-ast szintén európai fuvaros, az airBaltic veti be idén októbertől; év végéig 7 darabot szállítanak le a a lett légitársaságnak a 130-160 utast befogadni képes gépből.

Az üzembentartás kisebb költségeit az utas zsebe is érzi. Ha pedig már kifizettük a jegyet, utasként az érdekel, milyen a kabin. Égimeszelő utasoknak jó hír, hogy a kabinbelső tervezésénél egy termetes férfi bábáskodott. Az eredmény: 2,11 méteres belmagasság, a szélestörzsűekhez hasonlóan a mennyezetből nyíló kalaptartók. Ennél meglepőbb a „nagyvasaknak” is becsületére váló méretű mosdó. Dolga után anélkül fordulhat a csaphoz fordulva nem lóg az ember ruhája a még nyitott vécébe, vagy szorul feneke az ajtóhoz szorul, miközben próbál kezet mosni. Ablak melletti ülések rajongóinak: az Airbusnál 50%-kal nagyobb lyukon át ámulhatunk a világ csodáin. Az üléseket mindkét típuson 2-3 konfigurációban rendezték el; a sorok közti távolság változhat.

A típus útját komoly konkurenicaharcok kísérik. A brazil Embraer és a Bombardier nemrég azért feszült egymásnak, mert előbbi igen nagy üzlettől esett el utóbbi miatt. A Delta Airlines és a brazil gyártó között már épp alakulni látszott a megállapodás egy nagyobb, használt, de jó kiváló állapotú kontingens megvásárlására, amikor az atlantai légitársaság meggondolta magát és rendelt 75-öt a CSeries-ből. Az Embraer azzal vádolta meg kanadai versenytársát, hogy akkora kedvezménnyel kedveskedett a Deltának, amit ha ők megengednének maguknak, tönkremennének. Ugyanakkor a Bombardier is elismerte, hogy a típus kezdeti értékesítése során 500 millió dolláros veszteséget könyvelhetnek. Az Airbus szerint, hiába jó a termék, a kanadai gyártó nem rendelkezik a meghatározó szereplővé váláshoz vezető veszteséges időszakot fenntartani képes anyagiakkal. Fred Cromer, a Bombardier elnöke optimista vállrándítással annyit reagált: „Engem az ügyfeleim véleménye érdekel”. A 2004-ben kezdett, mintegy 5,4 milliárd dolláros CSeries-program pár éve majdnem megfeneklett; még arról is szó volt, hogy az Airbus veszi át a projektet, végül a kanadai államnak és néhány légitársaságnak köszönhetően sikerült befejezni.

A gép elegánsan begurult Zürich-Kloten előterére, elhaladt az Iron Maiden Bruce Dickinson énekes által vezetett 747-ese mellett. Az utasok kiszálltak, a CSeries100-as pedig visszament vevőre várva. A masina FTV5, Flight Test Vehicle, azaz az 5-ös számú tesztgép volt, amit szintén eladnak. Akár egy bemutató szalonautó - magyarázta Mitchell. A Swiss a július közepi forgalomba állításhoz 125 fős újdonatúj gépeket kap.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?