A Heathrow kapta a bővítési engedélyt, jöhet a harmadik kifutópálya

A brit kormány kedden ismertetett döntése szerint a londoni Heathrow repülőtéren kell új kifutópályát építeni, mert ez a leghatékonyabb megoldása a brit fővárost és térségét fojtogató egyre súlyosabb repülőtéri kapacitáshiánynak.

Chris Grayling közlekedési miniszter hatalmas horderejűnek nevezte a döntést, és kijelentette, hogy az új pálya javítja majd az Egyesült Királyság összeköttetéseit a külvilággal, emellett beruházásokat vonz és munkahelyeket teremt.

Nagy-Britanniában évtizedek óta indulatos vita tárgya, és gyakran belpolitikai feszültség okozója a rendkívül szűkös londoni repülőtéri kapacitás bővítésének ügye. Az ellentéteket jelzi, hogy a keddi kormánydöntés után lemondott mandátumáról Zac Goldsmith, a Heathrow szomszédságában fekvő londoni városrész, Richmond alsóházi képviselője, a kormányzó Konzervatív Párt tagja. A döntést Sadiq Khan, London munkáspárti polgármestere is hibásnak nevezte keddi nyilatkozatában.

Öt repülőtér osztozik hat kifutópályán

London öt nagy nemzetközi repülőterén mindössze hat kifutópálya üzemel, miközben például az amszterdami Schiphol repülőtérnek, Heathrow egyik fő kontinentális vetélytársának egyedül hat pályája van.

Csak Heathrow-n - Európa legforgalmasabb repülőterén - működik két pálya, de ezeken is 99 százalékos kapacitással zajlik a forgalom. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb időjárási vagy műszaki probléma is hosszadalmas - esetenként napokra elnyúló - forgalmi fennakadásokat okoz, és csúcsidőszakokban a beérkező repülőgépek fennakadás nélkül is gyakran hosszas körözésre kényszerülnek, mielőtt leszállási engedélyt kapnak.

A lakosok és a környezetvédők ellenzik a harmadik kifutópályát

Heathrow harmadik pályájának legádázabb ellenfelei között vannak a környezetvédő mozgalmak és a helyi lakosság mellett Boris Johnson, az előző londoni polgármester, Nagy-Britannia jelenlegi külügyminisztere. Johnson még polgármesterként előterjesztett tervei alapján a Temze tengeri torkolatában, egy mesterséges vagy egy természetes szigetre kellene építeni egy teljesen új repülőteret, négy kifutópályával, Heathrow-t pedig be kell zárni, és helyén 250 ezer lakosú új nagyváros épülne.

Az új pálya megépítésének engedélyéért a második legnagyobb londoni repülőtér, Gatwick is versenyben volt, de már tavaly nyár óta sejthető volt, hogy a bővítési engedélyt végül Heathrow kapja. A brit kormány által külön e célra életre hívott szakmai testület - Airports Commission - ugyanis ezt javasolta a hosszas hatásvizsgálat után tavaly júliusban közzétett tanulmányában.

A bizottsági ajánlás szerint Heathrow harmadik pályáját a légikikötőtől északnyugatra kellene megépíteni. Felmerült az a lehetőség is, hogy a jelenlegi északi pálya meghosszabbított vonalában épüljön az új kifutópálya, de a bizottsági ajánlás szerint ez jóval kisebb gazdasági haszonnal és kapacitásbővüléssel járna.

Akár 40 új desztinációba repülhetnének innen a repülőgépek

A szakértői bizottság által javasolt megoldás a jelentés szerint 60 év alatt 147 milliárd fontot (52 ezer milliárd forintot) adna hozzá a brit hazai össztermékhez (GDP), 2050-ig 70 ezernél több új állást teremtene, és 40 új célállomás kiszolgálását tenné lehetővé.

A beruházás ugyanakkor a bizottság szerint csaknem 800 lakóingatlan lebontásával járna, és a kiszolgáló infrastruktúrával együtt 23 milliárd fontba (nyolcezer milliárd forintba) kerülne.

A kormány számításai szerint ennél olcsóbban, 17,6 milliárd fontból is végre lehet hajtani a beruházást.

Heathrow-nak évente 480 ezer - naponta átlagosan több mint 1300 - járat indítására és fogadására van hatósági engedélye. A kormányzati előrejelzés szerint az új pálya megépítése után 260 ezerrel bővülhetne az éves járatszám.

Forrás: MTI


Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?