A hop on hop off nem a 7-es busz!

Három, a fővárosban garantált buszos városnézéseket kínáló vállalat is egyetérteni látszik abban, hogy valamilyen szabályozás szükséges azt követően, hogy a Budapest önkormányzata zárt ülésen úgy döntött, 2017-től monopolizálná a hop on hop off üzletet. A piaci szereplők szándéka, hogy a legkisebb mértékben zavarják a lakosság nyugalmát, a közlekedés rendjét, azonban a szabályozást nem úgy képzelik el, ahogy a főváros illetékesei – derült ki egy hétfői, a budapesti Marriott szállóban rendezett sajtótájékoztatón.

Hogy miért három és nem négy cég, ellentétben a valósággal? Mert a negyedik - City Tour Hop On Hop Off Kft. -, amelyiknek a kedvéért 11 óra helyett délután egyre halasztották a sajtótájékoztatót, állítólag halálesetre hivatkozva lemondta a részvételét. Részvétünk, egyben sajnáljuk, hogy egy munkatársukkal nem egészült ki a megjelent csapat. Ahogy azt is, hogy bár kapott meghívót a Főváros illetve a BKK is, képviselőjük érdemben nem járult hozzá a sajtótájékoztatón elhangzottakhoz.

A Mr Nilsz Kft., Program Centrum és a Big Bus képviseletében megjelenő City Sightseeing Kft. képviselői végül a Program Centrum-ügyvezető Toldi Annamáriát szóvivőnek kinevezve szintén nem nyilatkoztak. Nem megerősített forrásból úgy tudjuk, hogy a Big Bus képviselőjét a londoni központból megkérték, ha lehet, inkább hallgasson. A nem megjelent Budatours-Eurama tulajdonban lévő City Tour Hop On Hop Off Kft. és Mr Nilsz Kft-vel összeállt Program Centrum Kft. olykor pengeváltásba kerül a piac felosztásáért. Utóbbiakban tulajdonostárs Zakarya Hamdan, a Belváros szállodaiparában jól ismert Sameer Hamdan testvére. Sameer Hamdan érdekeltségébe tartozik egyebek mellett az Orbán Viktor részvételével megnyitott, Mellow Mood lánc tag Buddha Bar szálló is.

Az érintett cégek a szabályozást úgy képzelik el,

hogy a pályázat kiírását megelőzően egyeztet velük a Főváros, majd ezt követően nem a nyilvánosságot kirekesztve, zárt ülésen húsz perc alatt szavazzák meg azt a – kiszivárogtatott – jogszabályt, amelynek elolvasásához Toldi Annamária szerint fél nap szükséges. Úgy véli, mivel a pályázat nem került a nyilvánosság elé, nem végleges, így módosítható. A hármak szerint a piaci környezet szabályozása nem jelentheti egyetlen cég 20 évnyi monopolhelyzetbe hozását. Toldi kérte a jogszabályalkotókat: lássák végre be, hogy a garantált városnézések bonyolítása nem csak közlekedésszervezési kérdés, hanem legalább annyira turizmus is. „Ezt nem úgy kell kezelni, mint a 7-est buszt!” – szólított fel. Az érintettek üdvözölnék, ha a pályázati  kiírásban szintén szerepelne, hogy egyebek mellett mennyi nyelven szükséges biztosítani a városnézést, milyen útvonalon, mely tematikával. Egyetértenek azzal is, hogy a levegőminőség fontos szempont. A főváros többször próbálta hatályba végül nem lépő rendeletekkel magasabb környezetvédelmi besorolású motorok vagy járművek beszerzésére kényszeríteni az érintetteket. Ez azonban olyan mértékű beruházás, amit a 9-12 hónapra, folyamatosan megújítandó járatengedélyt kapó és – Toldi Annamária elmondása szerint – ezért hosszú távra tervezni képtelen buszos vállalkozások képteleneke kitermelni. A jelenlegi járatengedélyek 2016. december 31-én járnak le, a „titkos” pályázat értelmében másnap venné át az eddigi négy cég tevékenységét a 20 évre kiválasztott, szerencsés egyeduralkodó.

Az évi másfél milliárdos

becsült forgalmat bonyolító négy cég évi 50-60 millió forintnyi megállóhasználati díjat csenget be a BKK-n keresztül a Főváros kasszájába. Hasonló nagyságrendben fizet a közterület használatáért is. És akkor még nem beszéltünk az általuk fizetett adókról, járulékokról. Toldi Annamária szerint az egyszereplős piac következtében nem csak adóbevételektől eshet el az önkormányzat, de a cégenként 80-100 alkalmazottat foglalkoztató vállalkozások megszűnése következtében sokan kerülhetnek az utcára. Míg ma 50-60 busz fut – Toldi szerint nem mindig a legjobb kihasználtsággal – Budapest utcáin, addig a majdani nyertes 25 busszal üzemelne. A hétfőn, a nyilvánosság elé kiállt cégek bevallásuk szerint össze is állnának egy cégbe, összeadva a résztvevő járműveket, elosztva a bevételeket.

A Fővárostól érdeklődésünkre

a következő választ kaptuk írásban: „A helyi különcélú menetrend szerinti személyszállítás a nemzeti vagyonról szóló törvény vonatkozó rendelkezései alapján kizárólagos önkormányzati gazdálkodási tevékenység. Elvégzését az önkormányzat kizárólag koncessziós eljárás keretében adhatja át. A Fővárosi Közgyűlés e törvényi kötelezettségének eleget téve döntött annak megindításáról. A Fővárosi Közgyűlés – mint minden beszerzési eljárást – zárt ülésen tárgyalta a koncessziós eljárással kapcsolatos döntéselőkészítő anyagokat. A kiírás dokumentációja a beszerzési eljárás megindításával válik nyilvánossá. A Fővárosi Közgyűlés határozata 15 napban határozza meg az eljárás megindításának határidejét.”


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?