Kötött pályán az intelligens közlekedés

A vasút mint interaktív múzeum? Ha teret kapnak a hagyományteremtő céllal megrendezett Rollig-Net kongresszuson megismert innovatív megoldások, akkor „sínen vagyunk” az okos város koncepciójába illeszkedő vasút felé. 

Számos beruházás indul az elkövetkezendő években hazánkban a vasúti közlekedés fejlesztésére. De nem csupán itthon aktuális téma a vasúti hálózat megújítása, hanem az EU céljai közé tartozik az egész Európát összekötő modern és biztonságos vasúthálózat fejlesztése is. Ennek érdekében számos törekvés indult el az EU-ban. A kormányzat tervei szerint Magyarország 2014–2020 között az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) forrásainak 60, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (Connecting Europe Facility, CEF) pénzeszközeinek pedig közel 90 százalékát fordítja majd vasútfejlesztésre. Ez egybevág az unió azon céljával, amelyet 2011-ben fogalmazott meg Brüsszel: 2050-re 60 százalékkal csökkenjen a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás.

Mindezen tendenciák fontosságát szem előtt tartva rendezett a Com-Forth Ipari Informatikai Kft. szeptember 29–30-án kétnapos vasúti kongresszus döntéshozóknak és beszállítóknak Rolling-Net Congress elnevezéssel Budapesten. Hiánypótló eseményt hívtak életre, hiszen az a vasúti témakörön belül egyedülállóan a gördülőállományhoz kapcsolódó (ezért az elnevezésében a Rolling) informatikai, távközlési, biztonságtechnikai és automatizálási rendszerekre és fejlesztésekre fókuszált, különös tekintettel a dolgok internete (Internet of Things, IoT) vasúti területen történő térhódítására. A rendezvény elsődleges célja az iparág különböző szereplői közötti kapcsolat kiépítése volt (ezért pedig az elnevezés második összetevője, a Net, azaz Networking). Az iparág valamennyi fontos szereplője képviseltette magát az eseményen, így a vasúti járműgyártók, az üzemeltetők, a fővállalkozók, a rendszerintegrátorok, a tanácsadók, a kormányzati és a nonprofit szervezetek.

Az okos vasút megvalósítása felé

A résztvevők mindkét napon prezentációkon vehettek részt. Tokody Dániel, a MÁV Szolgáltató Központ Zrt. Baross Gábor Oktatási Központjának szakmai oktatója – aki egyben doktoranduszként egy, az Óbudai Egyetemen a hazai vasút helyzetével és fejlesztésével foglalkozó kutatócsoport tagja – A jövő vasútja, a vasút jövője: Smart Rail koncepció című előadásában az a meghökkentő kijelentést tette, miszerint a MÁV egy interaktív múzeum. Mégpedig azért, mert ott működ(tet)és közben ma is tanulmányozhatók harminc-negyven éves, vagy sokszor még ennél is öregebb technológiák, és nagyon messze kerültünk attól, amikor Kandó Kálmán idején Magyarország vasúti infrastruktúrája az akkori csúcstechnikát képviselte.

A megoldás pedig a sürgős és sokszoros innováció, amely nemcsak az elmaradást pótolja be, hanem választ ad a jövő mobilitási, urbanizációs, fenntarthatósági, energiahatékonysági és más kihívásaira. Tömören az intelligens és integrált közlekedés megteremtése, kötött pályán is. A felvetésre mintegy válaszul elhangzottak előadások a vasúti szabványosítás, a járműipari technológiákban alkalmazható ipari IoT- (Internet of Things, dolgok internete) megoldások, a MÁV és a BKK tervezett informatikai fejlesztései, az ezekhez rendelkezésre álló pénzügyi források, pályázatok, illetve ajánlott ipari megoldások területéről.

Megbízható kommunikációs rendszerek

Az ipari megoldások sorában hangsúlyosan szerepeltek a Moxa cég megbízható vasúti kommunikációs rendszerei. A vállalat több szempontból élen jár a vasúti hálózati technológiák terén. Tagja különböző, az idevágó szabványokat definiáló bizottságoknak, és az egyik vezető a fedélzeti hálózati kialakítás terén, például a szerelvények és földi kiszolgálás közötti nagy átviteli sebességet garantáló vezeték nélküli megoldásaival.

Az alkalmazásokban meg kell különböztetni a kritikus (például automatikus vonatvezérlés, lásd 4-es metró) és a nem kritikus (például utas-Wi-Fi, távfelügyelet, követés) alkalmazásokat. A kritikus alkalmazásokról szólt Calvin Chuko előadása CBTC – Communication-based Train Control témakörben. Az elsősorban a városi közlekedésben ma már számos helyen alkalmazott elv fontos eleme a Smart Railnek és az IoT-nek.

A Moxa súlyt fektet a fedélzeti kommunikációs rendszerek továbbfejlesztésére is, amelyeknél nemcsak a működés zavartalanságát kell folyamatosan biztosítani, hanem az utasok kényelmi igényeit is ki kell szolgálni. A megoldások az új szerelvényeken felül felölelik a régiek modernizálását, többek között az utastájékoztató és a kamerás megfigyelő (CCTV) rendszerek integrációját az átfogó fedélzeti rendszerekbe. Szakemberei arra vonatkozóan is bemutattak egy innovatív megoldást, hogyan lehet megvalósítani a régebbi kocsik közötti kommunikációt. Ha csak vezeték nélküli kapcsolatra van lehetőség, akkor a Moxa szabadalmaztatott Automatic Carriage Connection (ACC) technológiájával ki lehet küszöbölni az azzal járó problémát, hogy a kocsikat gyakran cserélik, illetve hogy az állomáson több egymás mellett álló kocsi esetleg „összetéveszti” egymást.

Folytatás jövőre

– Az első Rolling-Net kongresszusra közel 130-an regisztráltak, a visszhang a résztvevők részéről nagyon kedvező volt. A visszajelzések alapján már most bátran kijelenthetjük, hogy a közel egy évvel ezelőtt elkezdett munkát folytatni fogjuk, és további ötleteket is figyelembe véve rendezzük meg a következő Rolling-Netet várhatóan 2016 októberében – mondta Bóna Péter, a Com-Forth ügyvezetője, a kongresszus egyik „megálmodója”, aki hozzátette: – Hogy milyen egyedülálló szerepet töltött be a rendezvény a kapcsolatok építésében, azt jól példázza, hogy számomra is élmény volt egy asztalnál ebédelni a MÁV-Start informatikai vezetőjével, a GYSEV vezérigazgató-helyettesével és a BKK stratégia vezetőjével.

Forrás: GyártásTrend


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?