Teljes a MÁV-START FLIRT-flottája

Újabb mérföldkövéhez érkezett a magyar vasúti személyszállítás fejlesztése: az utolsó FLIRT motorvonatot is átadta a gyártó és forgalomba állt az a 6+15 jármű, amelyről a MÁV-START tavaly nyáron írt alá szerződést a Stadlerrel. FLIRT-flottája így – a 2007 és 2010 között beszerzett 60 járművel és a 2013 óta, több ütemben megvásárolt 63 egységgel együtt – teljessé vált.

A vasúttársaság fő büszkeségei közé tartozó FLIRT-flotta naponta átlagosan 56 ezer kilométert teljesít, azaz a 123 jármű a Föld egyenlítői kerületének csaknem másfélszeresét teszi meg minden nap. Az első motorvonat 2007-es üzembeállásától 2016 novemberének végéig pedig összesen 111 millió kilométert futottak – csak viszonyításképpen: a nemzeti vasúttársaság motorvonatai ezzel elméletben a Naptól egészen a Vénusz bolygóig juthatnának el. Kevesebb, mint két év, és elérhetik a 150 millió kilométeres össztávot, ami viszont a Nap és a Föld átlagos távolságának felel meg. Hogy jóval közelebbi példát említsünk: akár Tata vagy Siófok teljes lakosságát is egyszerre el tudnánk szállítani a 123 darab, 211 ülőhelyes FLIRT-tel.

A 123 FLIRT motorvonatra négy közbeszerzési eljárás során kapott megbízást a Stadler. Az első, 30+30 motorvonatra szóló szerződést 2006-ban írták alá a MÁV-val, illetve a MÁV-START-tal. Ezt 2013-ban követte a korábbival azonos műszaki tartalmú 42+6 darab motorvonat vásárlása; ennek közbeszerzését a MÁV-START és a GYSEV közös kiíróként hirdette meg. További 6+15 korszerű alacsonypadlós villamos motorvonat beszerzésről tavaly júliusban írt alá szerződést a MÁV-START Zrt. és a Stadler Bussnang AG. Az egyenként 5,788 millió euróba kerülő járművek beszerzését a Közlekedési Operatív Program és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásaiból – 85 százalékban EU-s támogatásból – fedezte a vasúttársaság. A gyártó hat motorvonat leszállítását 2015 októberéig, tizenötét pedig 2016 decemberéig vállalta, és határidőre átadta az utolsót is a MÁV-START-nak, így az is forgalomba állhatott december elejétől, ezzel hozzájárulva a környezetbarát és fenntartható mobilitáshoz, a magyar vasúti kínálat színvonalának emeléséhez.

Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója a projektátadó rendezvényen tartott beszédében úgy fogalmazott: „Nem elhanyagolható szempont, hogy a teljes FLIRT-flotta éves energiamegtakarítása meghaladja a 4,1 milliárd forintot, a motorvonatok megjelenése, gyorsasága és kényelmi szolgáltatásai pedig mind hozzájárultak arculatunk modernizálásához, szolgáltatásaink színvonalának emeléséhez és ahhoz, hogy az utasok szemében egyre vonzóbb alternatíva lett vonattal utazni.”

A pálya- és járműfelújítások, a kedvező menetrendi struktúra mellett az új motorvonatoknak is köszönhető, hogy idén 3 millióval sikerült növelni az utasszámot. Ugyanis valamennyi meglévő jármű igen népszerű az utasok körében: ahol ezek a motorvonatok közlekednek, ott jelentősen nőtt az utasszám. Budapest elővárosában a vonatok csaknem kétharmadát lehet FLIRT-ökből kiállítani, vagyis évente harmincnégymillió utazást, az éves utazások negyedét tudja a MÁV-START korszerű motorvonatokkal kiszolgálni. Az új járművek érkezésének ráadásul nemcsak az agglomeráció utasai váltak a nyerteseivé, hanem az ország más területein utazók is, hiszen az elővárosban felszabaduló, jobb minőségű kocsikat át lehetett csoportosítani oda, ahol korábban idősebb, használt járművek jártak.

A motorvonat villamos visszatápláló fékberendezése segítségével az elővárosi közlekedésben a felvett energia 25-30%-át visszatáplálja a hálózatba, így a járművek – a kiemelkedő megbízhatóság mellett – a 2007 óta összesen megtett 111 millió kilométer alatt akár 20-30 milliárd forint értékű villamos energiát is megtakaríthattak a vasúttársaságnak.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.