Nehéz első negyedéven vannak túl az európai légitársaságok

Habár az európai repülőtereken megfordult utasok száma az idei első negyedévben 3,4%-kal nőtt 2011-hez képest, az európai légi járatok száma az időszakban 1,7 százalékos mérséklődést mutat, olvasható ki az Eurocontrol a repülési ágazat trendjeit nyomon követő friss Industry Monitorjából. Az első negyedév minden évben a legnehezebb időszak az ágazat számára. Idén a bulletinben vizsgált európai légitársaságok összesen 1,7 milliárdos üzemi veszteséget könyvelhettek el, ami a tavalyi első negyedévhez képest 17%-os romlás.

A kiadvány szerint az európai légijáratok áprilisban 2,7%-kal csökkentek a tavalyi év azonos hónapjához képest, ami nagyjából 2009. áprilisának felel meg. A portugál és francia sztrájkok nagyjából 5000 járat törlését idézték elő. A charter (+3%) és a diszkont (+1,2%) szegmensen kívül minden más ág nagyjából 4%-kal teljesített rosszabban, mint a tavalyi negyedik hónapban. Előzetes adatok szerint áprilisban az összes járat 36%-a késett, ami 3 százalékpontos javulás tavalyhoz képest.

Az európai repülőtereken az összes utasforgalom  2012 márciusában 3,5 százalékkal volt magasabb, mint a tavalyi azonos időszakban, habár a gépindulások összességében 2,3%-kal csökkentek a harmadik hónapban tavalyhoz képest. Az első negyedévben az utasforgalom 3,4%-kal nőtt, míg a járatok gyakorisága 1,7%-kal esett Európában.

A riportba megtalálható az IATA új statisztikája is, amely szerint áprilisban a menetrend szerinti járatok iránti kereslet 6%-kal nőtt.

Hatások az utasforgalomra

Az elmúlt és az elkövetkező időszakban több iparági változás is érinti az európai utasforgalmat.

Az IAG megállapodást kötött egy skót konzorciummal a BMI Regional értékesítéséről. Az ügyletet az CAA-nak kell jóváhagynia. A British Airways bejelentette, hogy 9 BMI útvonalat (Heathrow-ról Bergen, Nizza, Bécs, Stavanger, Hannover, Agadir, Marrakesh és Casablanca) május 23-tól saját járatszám alatt működtet. A BMI eladását követően a cég léányvállalata, a bmibaby bejelentette leállását, a cég fokozatosan állítja le járatait 2012 szeptemberéig.

A Ryanair bejelentette, hogy az idei télen is úgy tervezi, hogy 80 repülőgépet parkoltatni fog, ennek okát a folyamatosan emelkedő üzemanyagárakban, a dublini és a Stansted repülőtér magas téli díjával indokolta. 

A Wizz Air Budapesten állomásoztatott gépeinek száma 3-ról 6 A320-asra bővült a Malév csődjét követően, Budapestről az idei nyáron 32 célállomásra közlekednek, a tavalyi 16-hoz képest az idei télen 22 járatot terveznek.

Az Air France a tervek szerint 2015-re átrstruktúrálja működését, amellyel várhatóan 20%-kal javul a cég produktivitása, ezt főként a személyi költségek csökkentésével érik el, írja a jelentés. A jelentés szerint a légitársaság teherszállító flottája 5-ről négyre csökkent, átszervezik a közép- és rövid távú üzemelést, 2014-ig 34 repülőgépet vonnak ki, üzemelésüket a tervek szerint három elkülönülő részre bontják: hosszú távú feeder, regionális és rövid- és közepes távú szabadidős részre.

Negatív pénzügyek 

A Ryanair kivételével a bulletin által nyomon követett európai légitársaságok mindegyike üzemi veszteséget könyvelt el az idei első negyedévben. Érdekes ugyanakkor, hogy míg a Turkish Airlines, a Vueling, az easyjet és az Air Berlin csoport csökkenteni tudta működési veszteségét az egy évvel ezelőttihez képest, addig a nagyok: Lufthansa, Air France-KLM és az IAG (BA-Iberia) növelték a mínuszt. A Turkish például több mint 30%-kal csökkentette üzemi veszteségét. 

Összesen 1,8 milliárd veszteséget értek el, ami 17%-kal gyengébb eredmény a tavalyi 1,5 milliárdos üzemi veszteségnél. A legtöbb légitársaság az üzemanyag árak meredek emelkedését jelölte meg, mint elsődleges negatívan ható tényezőt, valamint a gazdasági környezet bizonytalanságát.


Perelnek a londoni taxisok, elegük van a Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van a Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy megsértette a taxizás szabályait és szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.