Csata a Bajcsy-Zsilinszky úton

Maroknyi V. kerületi lakos követelésének engedve néhány nap alatt megszüntették a turistabuszok népszerű parkolóját a Bazilika közvetlen közelében. A gyakran idős turisták így gyalogolni kénytelenek.

Újra meg újra felmerül az idegenforgalmi szakmában a kérdés: voltaképpen mi a politika viszonya a turizmushoz? Elgondolkodtató a budapesti V. kerület legutóbbi akciója, amelynek során szinte egyik napról a másikra szüntették meg a főváros egyik kiemelten fontos turistabusz-parkolóját a Szent István-bazilika mögött. Az eljárás tipikus, évtizedes magyar recepten alapul: ha valamit nem tudunk kezelni, tiltsuk meg.

Focicsapat?

11 ember. Nem, nem egy labdarúgócsapat; állítólag ennyien tiltakoztak összesen a főváros V. kerületének önkormányzatánál a Bajcsy-Zsilinszky út 18–24. szám alatti tömbjéből a szerintük zajos turistabuszok miatt. A főváros, azaz a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kezelésében lévő, kétszer három sávos út mellett és a kék metró fölött lakók tiltakozásának helyt adva a kerület alpolgármestere, Puskás András azonnal el is ment a BKK-hoz, hogy lépjenek az ügyben. A megkeresést szinte azonnali tett követte. Az alpolgármester az augusztus 8-ra meghirdetett demonstrációt követően lépett, majd augusztus 16-ra virradóra a képünkön is látható tábla került ki az eddig buszok várakozására kijelölt hely elejére.

A belváros peremén

Az ügyben megkerestük mind a kerület, mind a BKK illetékeseit. A kerület érdeklődésünkre írásban adott válaszaiban kifejtette, ha a Lánchíd lábánál vagy a Petőfi téren szállnak le a turisták, 500 méteren belül „számtalan” nevezetességet találnak. „Más világvárosokban sem lehet közvetlenül a látványosságok közelében le-fel szállni a turistabuszokra, az impozáns belvárosi negyedben buszparkolót fenntartani” – tették hozzá és megnyugtattak: a kerület tárgyal a BKK-val arról is, hogy a parlamenti túrás-fúrás végével a Jászai Mari tér és a Kossuth tér között alakítsanak ki parkolóhelyeket a buszok számára.

A BKK szintén írásban megküldött válaszai szerint figyelembe vették a turizmus nemzetgazdaságban betöltött fontos szerepét, de üdvösebb lenne a belváros peremén kialakítani várakozóhelyeket, hogy „a környezetet ne terhelje indokolatlanul a várakozó turistabuszok sokasága”. Alternatívaként a bkk az Alkotmány utcai három, az Apáczai Csere János utcai két, illetve a Közraktár utcai kilenc helyet javasolja a Bazilika megközelítéséhez. Persze említették még a Szent István park közelében a Carl Lutz rakparti 25 helyet. Innen azonban, amíg a bkk által is vizionált, a nevezetességek és a parkoló között ingázó minibuszrendszer ki nem épül, egy-egy bottal is alig járó, idős turista aligha baktat el a szintén Szent István nevét viselő bazilikáig. Még talán a Lánchíd pesti hídfőjénél lévő buszparkolóból, ha a busz meg tud ott állni, mert épp nem foglalják el személygépjárművek a számára kijelölt helyet.

Levegőt!

A történetben meglehetősen ellentmondásos a lakossági akciót felkaroló Levegő Munkacsoport szerepe. A környezetvédelmi szervezet még 2009-ben készített a Közlekedés Kft.-vel karöltve egy tanulmányt a fővárosi turistabuszok közlekedésének optimalizálásáról, amelyben elismerik, hogy a buszok egyre növekvő számát nem követi a fel- és leszállóhelyek, illetve hosszú távú parkolók száma. A tanulmány nagyon helyesen a Bajcsy- Zsilinszky úti megálló jelentőségét is kiemeli. Ehhez képest meglepő, hogy jelen esetben nem próbálták az elégedetlen lakókat szakmai érvekkel nyugtatni. Arra a kérdésünkre, hogy vajon a szakmai szervezeteket megkeresték-e, Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport turistabusz-szakértője bizonytalan igennel felelt. Az biztos, hogy sem a Magyar Utazásszervezők és -közvetítők Szövetségével (MUISZ), sem a közúti fuvarozókat képviselő NiT-tel nem beszéltek. A Levegő a fővárosra mutogat, mondván, hogy nekik kellett volna gondoskodniuk arról, hogy a sofőrök a motort leállítsák és ne parkoljanak dupla sorban.

Az intézkedést a turisztikai szakma sosem látott felhördülése követte. Főképp, hogy az V. kerület és a bkk vezetői még a véleményükre sem voltak kíváncsiak. Nem véletlen így, hogy a főváros közlekedésmenedzsmentjét sokan turistaellenesnek tartják. A szakma felháborodásának külön nyomatékot ad, hogy idén többször is egyeztettek a főváros vezetésével, a turisztikai államtitkársággal, a bkk és a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Non-profit Kht. képviselőivel, akiknek városnézés keretében mutatták be a turistabuszok nehézségeit.

Kompromisszumos javaslat

Az V. kerület és a BKK hozzáállása ellenére a szakma nyitott a tárgyalásokra, ésszerű egyességet kötnének. Karsai Árpád, az SOS Idegenforgalmi Tanácsadó Iroda vezetője szerint elfogadható megoldás lenne, ha nem várakozhatnának a buszok, de a fel- és leszállást biztosítanák. Ugyanezt szeretné elérni a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) is. A szövetség Rogán Antalnak címzett levele szerint megelégedne legfeljebb félórányi járó motor nélküli várakozással a reggel tíz és délután hat óra közti időszakban.

Seftesek és biciklisták

Anomáliák valóban voltak a Bajcsy-Zsilinszky úti parkolóban. A szankciókat kiötlők általában szeretik a sofőröket elvetemült mumusként látni, pedig ők nem jókedvükben állnak meg másodikként. Egyfelől a motort a klíma miatt valóban járatta a sofőrök egy része, ami az ablak alatt tényleg zavaró. Ennek a méregfogát azonban a motorjáratás szankcionálásával is ki lehetett volna húzni. Másfelől a turisztikai szakma nagy örömére, egyre többen kíváncsiak Budapestre, ezért a Bajcsy-Zsilinszky út eddigi férőhelykapacitása a városlátogató-szezonban évek óta kevés. Ugyanakkor sem a rendőrséget vagy az önkormányzatot, de közterületeseket sem érdekelte soha, hogy a néhai buszparkolóban mindig is személygépjárművek vesztegeltek óraszám. Ugyanígy a turistákat lerohanó és az idegenvezetők tapasztalatai szerint lerázhatatlan illegális árusoktól sem sikerült megszabadítani a placcot, nem beszélve az utóbbiak nyomában járó zsebesekről. Az pedig külön cikket megérdemelne, hogy a Bajcsy-Zsilinszky úti bringa-járda kombó helyett miért nem eleve a mostani busz-kerékpár sávot jelölték ki. Idegenvezetők a megmondhatói, hány turistát sodortak el akarva-akaratlan arra kerekező társaink. A közös, szakmai érvekkel megtámogatott megegyezés helyetti tiltás egy csapásra oldott meg mindent, a rendőrség pedig mérlegelési jogkör nélkül 50 ezerre büntet első alkalommal. „Néha azért mérlegel, minősíthetetlen hangnemben elzavar, de nem büntet” – ironizál a buszsofőr János.

„A buszokból élünk – mondja az egyik üzlet alkalmazottja –, de nem vagyunk potenciális szavazók, csupán itt fizetünk adót” – tárja szét a karját, hangot adva azon véleményének, hogy az egész akció inkább a szavazatgyűjtésről szólt, mint a józan ész döntéséről. „Bent semmit se hallani” – tájékoztat egy udvari lakásban élő idős lakó. Őt bevallása szerint sokkal inkább bos�- szantotta az, ami az utcafronton történt, a sorállás a pénzváltónál, a járdán várakozó tömegek. Szintén a körítést rótta fel egy fiatalember. Ő a turistákat sáskahadként lerohanó illegális árusokat nevezte meg lelki nyugalma első számú felborítójaként.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.