Nő az egészségturizmus szerepe

Az egészségturizmus egyre fontosabb szerepet játszik Magyarország turizmusában, ezt bizonyítják a gyógy- és wellnessszállodák forgalmi adatai. Gellai Imre turisztikai szakértő a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján elemzést készített a magyarországi egészségturizmus elmúlt négyévi alakulásáról a gyógy- és wellnessszállodák vendégforgalma alapján.

A szakértő összefoglalójában megállapítja, hogy az egészségturizmusban csak korlátozottan érvényesül a szezonalitás, ráadásul a gyógyturista átlagos tartózkodási ideje 10-12 nap. A gyógyvendégek a gyógykezelések igénybevételével 40-50 százalékkal többet költenek, mint mások. A hosszabb tartózkodási idő lehetőséget ad egyéb kiegészítő szolgáltatások igénybevételére, és ez tovább növeli a fajlagos költést. A gyógyvendégek gyakran vesznek részt kulturális és szabadidős programokon. A gyógyvendégek jelentős hányada külföldi, de az utóbbi években emelkedett a belföldiek száma is.

A 2003. év az egészségturizmus éve volt. Az egészségturizmus minden mutatószáma pozitívan emelkedett, több új és nemzetközi színvonalú szolgáltatás kezdte meg működését. Ekkor határozták meg a wellness szállókategória-besorolási követelményrendszerét, és 2004. szeptember végén már 18 wellness besorolású szálloda működött az országban.

A wellnessturizmus az aktív, fiatal és középkorú, menedzser-középosztály turizmusa, melynek tagjai évente többször utaznak el hosszú hétvégékre. Mivel ez az átlagosnál magasabb jövedelmű réteg, ezért az átlagosnál többet is költ. Az első statisztikailag külön is mért évben, 2004-ben a wellness-szállodákban 150 ezer vendég fordult meg, 74 százalékuk belföldi volt.

A vendégszám alakulása a gyógy- és wellness-szállodákban
   2001  2002 (ezer)  2003  Index 2003/2002  2004 (ezer)  Index 2004/2003
 Összes vendégszám  377,707  496  533,042  107,5  801  150,3
 külföldi  230,784  278  283,141  101,9  355  125,4
 belföldi  147,223  219  249,901  114,1  446  178,5

 Forrás: KSH      

A vendégszám növekedése (50 százalék) dinamikus volt a gyógy- és wellness-szállodákban, ez arányos a gyógy- és wellness szállodák együttes férőhelyszám-növekedésével. A 2004-es esztendőben az összes szállodai vendég 17,6 százaléka a gyógy- és wellnessszállodák vendége volt. A külföldi vendégek 13 százaléka lakott ilyen kategóriájú szállodákban, míg a belföldi vendégek közel egynegyede. Az összes vendégéjszakaszám 34,3 százalékkal nőtt, a külföldi vendégéjszakaszám 19,3 százalékkal emelkedett, a belföldi vendégéjszakaszám pedig 60,3 százalékkal volt magasabb az előző évinél. A belföldi vendégéjszakaszámnövekedés még akkor is igen jelentős, ha számba vesszük, hogy egy részük már korábban is üzemelt szállodaként. A szállodai vendégéjszakaszám 6,3 százalékkal emelkedett 2004-ben, a gyógyszállodai vendégéjszakaszám ennél 15,7 százalékkal jobban növekedett. A külföldi vendégéjszakák száma 7,3 százalékkal emelkedett a gyógyszállodákban, a belföldi vendégéjszakák száma dinamikusan, 30,6 százalékkal nőtt. Az összes szállodai vendégéjszakából 19,9 százalékkal részesedtek a gyógyszállodák. Az összes szállodai vendégéjszakaszámból 3,2 százalék a wellness-szállodák részesedése.

Wellness szállodák kapacitása
   2004
 Wellness szállodák száma  20
 Szobák száma  1586
 Férőhelyek száma  3795

A szállodák átlagos foglaltsága
   Átlagos %  Gyógyszállodák  Wellnessszállodák
 1999   45,5   65,5  
 2000  46,7 62,0   
 2001  46,6  63,4  
 2002  45,1  61,9  
 2003  43,7   57,4  
 2004  46,6  60,0  49,9

 Forrás: KSH   

 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.