Kelet-európai sikertörténet

„A kelet-európai AccorHotels szállodák üzemeltetésének 2015. januári átvételével a Csoport nemzetközivé vált, megteremtve az új piacokon való további növekedés lehetőségét” – nyilatkozta Gilles Clavie, az Orbis SA elnök-vezérigazgatója. Egy év telt el azóta, hogy az Orbis Hotel Group átvette az AccorHotels valamennyi márkájának kelet-európai üzemeltetését, ezzel a régió legnagyobb szállodahálózatává vált, több mint 100 szállodával, melyből 17 Magyarországon Sofitel, MGallery, Novotel, Mercure és ibis márkanevek alatt üzemel.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Orbis nemrég nyilvánosságra hozta 2015-ös eredményeit, egy évvel azután, hogy átvette AccorHotels kelet-európai szállodáinak az üzemeltetését. Hogyan foglalná össze a 2015-ös évet?

G. C.: 2015-ben a stratégiai befektetőnkkel, az AccorHotelsszel lezárt tranzakciót követően az Orbis új korszakba lépett és komoly átalakuláson esett át. Jelentősen megnövekedett üzleti tevékenységünk volumene, és egy új szervezeti felépítést integráltunk, tovább erősítvén az egész Csoporton belül üzemeltetési kiválóságunkat és a szinergiákat. Nagyon pozitív makroökonómiai trendeket figyeltünk meg 2015-ben az egész régióban. A kelet-európai országok Európa leggyorsabban növekvő gazdaságai közé tartoztak. Ez a kedvező gazdasági trend kétségtelenül elősegítette a szállodaipar növekedését. Ennek megfelelően növekvő keresletet tapasztaltunk az üzleti és szabadidős szegmenseken belül egyaránt. Az Orbis stabilan növekedett minden piacán, 8,3%-os nettó árbevétel-növekedést (közel 302 millió euró) és 10,6%-os Revpar-növekedést értünk el csoportszinten.

Korábban említette, hogy a Csoport nemzetközivé válása megteremtette az új piacokon való további növekedés lehetőségét az Orbis számára. Mit kell ezalatt pontosan érteni?

G. C.: A 2015-ös évet az eredményeink stabil növekedése mellett egyértelműen a szállodahálózatunk dinamikus növekedése jellemezte. A terjeszkedésünkben a legfontosabb esemény kétségtelenül a 38 kelet-európai AccorHotels szálloda átvétele és integrációja volt 2015 januárjában. A stratégiánknak megfelelően ugyanakkor folytattuk a szállodahálózatunk bővítését franchise- és menedzsmentszerződésekkel. hogy tovább növeljük a Csoport kínálatát és a márkák ismertségét. Az év folyamán 15 új szerződést írtunk alá és 3 új szálloda csatlakozott a Csoporthoz. A franchise- és menedzsmentmegállapodásokon túl folytattuk saját fejlesztési projektjeinket is. Ennek eredményeképpen 2016-ban legalább 10 új szálloda 1100 szobával kerül majd a Csoport portfoliójához, összességében nem kevesebb mint 31 szálloda csatlakozik a hálózathoz 30 hónapon belül.

Mennyire elégedett a magyarországi eredményekkel?

G. C.: A tavalyi év nagyon jónak bizonyult Magyarországon. Munkatársaink gyorsan azonosultak az Orbis-stratégiával és a fejlődési lehetőségekkel. A magyar szállodák 7,5%-os nettó árbevétel-növekedéssel és egy közel 10%-os Revpar-növekedéssel jelentősen hozzájárultak a Csoport teljesítményéhez. Ahogy más országokban, úgy Magyarországon is meghatároztunk egy stratégiai fejlesztési tervet, melynek megvalósítását már tavaly elkezdtük. A Mercure Metropol és a Mercure Duna jelenleg zajló teljes körű felújítását és átalakítását követően megnyitjuk a két első ibis Styles szállodánkat idén áprilisban Budapesten, teljesen új szállodaélményt nyújtva a vendégeinknek. A hatékonyságunk és a jövedelmezőségünk növelése érdekében elindítottuk a ,,buy back ,, programunkat. Ennek keretében a nem megfelelő pénzügyi kondíciókkal bérelt szállodákat visszavásároljuk – ahogy ez történt az ibis Budapest Heroes Square és a Mercure Budapest City Center esetében is. Végül de nem utolsósorban két új szállodai food & beverage koncepciót vezettünk be Magyarországon. Tavaly év elején azt ígértük, hogy Budapest lesz a befektetéseink egyik célpontja, és ehhez tartottuk magunkat.

Nemrég írták alá a végleges adásvételi szerződést két budapesti szállodára, az ibis Budapest Heroes Square-re (139 szoba) és a Mercure Budapest City Centerre (227 szoba). Korábban az AccorHotels gyakorlata szerint inkább értékesítették a tulajdonolt szállodákat, és a bérleti szerződéseket preferálták. A tulajdonlás az új stratégia?

G. C.: A szállodahálózatunk dinamikus növekedése mellett a befektetett tőke optimalizálására is koncentrálunk. Stratégiánk szerint továbbra is elsősorban franchise- és menedzsmentszerződések révén szeretnénk terjeszkedni. Bizonyos esetekben, amikor azt megvalósíthatónak ítéljük, megfontoljuk a saját beruházás lehetőségét is, például meglévő hotelek megvásárlását vagy újak építését. A „buy back” programunkkal az a célunk, hogy megtaláljuk azokat a lehetőségeket, melyekkel tovább növelhetjük a hatékonyságot és jövedelmezőséget a bérleti szerződésekhez kötődő relatív magas költségek megszüntetésével.

Idén két meglévő szállodát is átalakítanak ibis Styles hotellé Budapesten. Miért döntöttek úgy, hogy bevezetik ezt a márkát Magyarországon? Tervezik, hogy tovább növelik az ibis Styles szállodák számát Magyarországon?

G. C.: Folyamatosan a jövő felé kell néznünk, és felkészülnünk az iparágunkban jól látható változásokra és kihívásokra. A szállodaipar legnagyobb kihívása, hogy képes legyen önmagát átalakítani és egyszerű szolgáltatói szemléletből a teljes körű emberközpontúság felé elmozdulni, beleértve a vendégeket és munkatársakat egyaránt. Újra kell értelmeznünk nemcsak annak a módját, ahogy értékesítjük vagy kommunikáljuk a szolgáltatásainkat, hanem a teljes vendégfolyamatot is: figyelembe kell vennünk annak minden fázisát, a vendégek tartózkodását, illetve az azt megelőző és az azt követő elemet. Ez a fejlődés létfontosságú, célkeresztjében nem csupán vendégeink, hanem munkatársaink is állnak, hiszen ők a mi nagyköveteink, akik ígéreteinket megvalósítják, kiváló minőségű szolgáltatásainkat biztosítják. Az ibis Styles bevezetésével ez a kiváló minőségű szolgáltatás, a szállodai élmények és a design újszerű megközelítése minden eddiginél erősebb hangsúlyt kap Budapesten is. Ezzel egy új szállodai élményt biztosítunk vendégeink számára, teljesen egyedi designt, légkört, kikapcsolódást, barátságos kiszolgálást és fogadtatást, ahol felszabadultan élvezhetik a szálloda karakterének részeként megjelenő helyi sajátosságokat is. Az ibis Styles egy nagyon dinamikus és sikeres lifestyle márka, meggyőződésünk, hogy megvan a maga helye és szerepe a kelet-európai piacokon is. Folyamatosan keressük a lehetőségeket a márkához tartozó szállodák számának további növeléséhez, és amint új projektek indulnak, széles körben kommunikálni fogjuk.

Összességében Budapesten a külföldi vendégek száma csökkent 2015 utolsó negyedévében. Hasonló tendenciát tapasztaltak a szállodáikban?

G. C.: A budapesti piacon történt külföldi vendégszámcsökkenés érzékelhető volt a szállodáinkban, de ennek hatását magasabb átlagárakkal kompenzálni tudtunk. Ez az év jól indult, és kedvezőek a makroökonómiai előrejelzések, úgyhogy jó kilátásokkal tekintünk az elkövetkező negyedévekre.

Az airbnb fenyegetést jelent az üzletmenetre? Versenytársként tekint rájuk, vagy sem?

G. C.: Az airbnb-t és a többi alternatív szállodaipari szereplőt nem tekintem veszélynek, új keletű megoldásaik inkább arra ösztönzik a szállodaipari szereplőket, hogy újragondolják kínálatukat, ahogy mi is tettük. A vendégek a jó árat, a jó lokációt és az élményt keresik. Az első kettőben tudunk versengeni, a harmadikban pedig további számos újítást vezetünk be, hogy az airbnb-hez hasonlóan személyes szolgáltatásokat nyújthassunk a teljes vendégfolyamat során.

Mik a 2016-os prioritások?

G. C.: A jelenre úgy tekintek, mint egy platformra, amelynek segítségével tovább fejlődhetünk és alakíthatjuk üzleti tevékenységünket. 2016-ban tovább bővítjük a szállodahálózatunkat a régióban, azon kilenc országban, ahol jelenleg 108 működő szállodánk van és nagy potenciált látok azon hét kelet-európai országban, ahol az AccorHotels márkák még nincsenek jelen. Tovább erősítjük eszközportfóliónk és finanszírozási lehetőségeink optimalizálását, valamint a vállalat fókuszában tartunk minden olyan kulcsfontosságú területet, melyek hozzásegítenek ahhoz, hogy százszázalékosan vendégközpontú szervezet legyünk.

Magyarország nagyon ígéretes piac nagy lehetőségekkel, az egyik legfontosabb piac a régióban, mely továbbra is fontos eleme a fejlesztési és üzemeltetési stratégiánknak.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.