Füstirtók

Tisztább levegőjű várost szeretne Budapest vezetése. A szándék nemes, megvalósítása elkezdődött, ám akiken a város levegőjének megtisztítását megkezdenék, sérelmezték, hogy miért pont velük és miért úgy. A szakmai érvek hatására azóta megindult a konszenzuskeresés, a főváros és szakma hosszabb határidővel, együtt keresi a megoldást.

Április elejével lépett volna hatályba a fővárosi önkormányzat azon rendelete, amely drákói szigorral csapna le a vígan pöfögő, garantált fülhallgatós, hop-on hop-off városnéző turistákat fuvarozó buszok üzemeltetőire. Akik nincsenek kevesen.

Nem most kezdték

A történet nem a jelenlegi városvezetés találmánya. 2009 decemberében hozta meg a fővárosi közgyűlés azt a határozatot, amelynek értelmében a főpolgármester megkéri az érintett cégeket, hogy a nosztalgiabuszok kivételével legalább Euro3-as kategóriájú motort berregtessenek. Ugyanazon a napon a közgyűlés elfogadott egy másik határozatot, majd nem sokkal később, 2010. február 16-án a Kereskedelmi, Turisztikai és Fogyasztói Érdekvédelmi, valamint a Környezetgazdálkodási és Közlekedési Ügyosztály az érintett cégek bevonásával utóbbi határozatról egyeztetett; kevés sikerrel. A felek arra jutottak, hogy a cégek többségének rövid időn belül még az Euro3-as kategóriára sem áll módjában átállni, nemhogy a második határozatban már Euro4-est elváróra. Erre 2011. január 1-jéig kaptak haladékot a fuvarosok, akik a megbeszélésekkor azt mondták, „hosszabb, tervezhetőbb kifutási határidőt tartanának elfogadhatónak” – olvasható a főváros közgyűlési jegyzőkönyvében.

Később a főváros a vállalkozók határidő-kitolásra vonatkozó kérését úgy értelmezte, hogy a szakma a szigorítást önszántából visszautasította. Ezen felbuzdulva megvizsgálták annak jogi lehetőségeit, hogy szigorúbb követelményeket támasszon Budapest az érintett cégekkel szemben. Segítségükre volt a főváros Jogi Ügyosztálya, az Alkotmánybíróság egy 1998-as határozata. Utóbbi értelmében a város egyes, földrajzilag pontosan meghatározott övezeteiben az országosnál szigorúbb helyi szabályozás léptethető életbe önkormányzati rendelet formájában.

2009-ben azonban csak határozat született, rendelet nem, tehát a vállalkozókat nem kötelezhették a környezetkímélőbb motorokra történő átállásra. Így tolódott ki a határozat végrehajtási ideje 2011. április 1-jére. Ugyanakkor a végrehajtási idő módosítása mellett felkérték Tarlós István főpolgármestert, hogy készítse elő a fenti rendelet tervezetét és annak március 1-jéig közgyűlés elé terjesztését.

Az időpontokat illetően még a fentieken is túltett volna az LMP-s Hanzély Ákos által benyújtott módosító indítvány, amely 2012. január 1-jétől már csak az Euro5-ös motorral brummogó buszokat tűrné meg a garantált városnézések útvonalán. Hanzély szerint kapjanak egy év türelmi időt a cégek, szereljék fel a járgányokat a környezetkímélő technológival 2012. január 1-jéig, de egyből EUuro5-össel. Az indoklás szerint „félő, ha most több társaság Euro4-es buszt szerez be, vagy Euro4-es szabványnak megfelelő szűrőt szerel fel a buszokra, akkor jogosan fog tiltakozni a 2013 elejétől esedékes újabb szigorítás ellen”. A Fővárosi Közgyűlés a módosító indítványt nem fogadta el.

Az érintettek tiltakoztak

Az érintettek – beleértve a buszos cégeket, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségét (MUISZ) valamint a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületét (NIT Hungary) – kézzel-lábbal tiltakoztak, és mihamarabbi egyeztetést sürgettek Tarlós Istvánnal. Az érintettek kiadtak egy közleményt, amelyben így írnak: „Az előkészítés alatt álló rendelet semmilyen tekintetben nem szolgálja a helyzet rendezését. Környezetvédelmi szempontból az ilyen diszkriminatív korlátozás mérhető javulást nem fog okozni a levegő minőségében, ugyanakkor számos alkotmányossági és versenyjogi problémát vet fel.” És technikait. Ahhoz, hogy egy kategóriával kevésbé környezetszennyező – Euro2- esből 3-as – legyen a buszmotor, katalizátorral kell felszerelni. Az erre vonatkozó kritériumok azonban országonként eltérnek, nincs egységes európai sztenderd, mindegyik állam maga dönti el, milyen műszaki paraméterek mellett szerelik bele a szerkezetet a buszokba. Amíg erről egységes döntés nem születik, addig egyetlen társaság sem vállalja be a beszerelés költségeit – mondta el Toldi Annamária, a garantált városnézéseket is szervező Program Centrum ügyvezetője. A műszaki elvárások egységesítéséhez azonban nem elég a főváros, az már minisztériumi hatáskör, így a labda részben Fellegi Tamás tárcájánál pattog; nekik kell kidolgozniuk az ezt szabályozó rendeletet – ismertette Toldi Annamária, hozzátéve, hogy ez tavasszal meg is valósulhat, és a fővárossal is meg tudnak majd egyezni.

Meggyőzték a fővárost

A szakma ráhatására a főváros visszakozott, belátta, hogy annyira azért nem kell kapkodni. A buszok motorjairól szóló környezetvédelmi rendelet a decemberben előterjesztett formában nem kerül beterjesztésre – tájékoztatott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), amelynél azt is elárulták, hogy a terület felelőse a jövőben a Városüzemeltetési Főpolgármester-helyettesi Iroda lesz, a szakmai előkészítést pedig a BKK Zrt. végzi majd. Budapest közlekedési intézményrendszerének átalakítása jelenleg is zajlik: a jövőben a BKK Zrt. a remények szerint képes lesz az ehhez hasonló problémák komplex kezelésére. „A rendeletet nem kívánjuk rövid határidővel életbe léptetni, hosszú távon azonban mindenkinek, aki Budapesten vállalkozni akar, fel kell készülnie a rendezettebb, környezetvédelmi értelemben szigorúbb szabályozásra” – emeli fel ujját intőn a főváros. Arra kérdésünkre, hogy miért nem a füstöt jóval nagyobb mennyiségben eregető BKV-nál kezdi a főváros a szigort, azt a választ kaptuk, hogy „alapvető különbség van a BKV és a Volán társaságok, valamint a fővárosban közlekedő turistabuszok között: míg a BKV és a Volán jellemzően veszteséges, tehát pénzügyi kompenzációra szoruló közszolgáltatók, addig a vállalkozások profitorientált cégek. Utóbbiakra a piaci verseny és a profitmaximalizálási szándék miatt jellemző a kiadások minimalizálása, így jelenleg vállalhatatlan állapotú járművekkel járják a várost, ahonnan a profitjuk származik, ugyanakkor a megállóhelyek használatáért például nem fizetnek. A közszolgáltatók esetében egyébként szándék a járműcsere, egy rendezettebb városnézőbusz-szolgáltatást pedig nemcsak Budapest lakói, hanem az idelátogatók is joggal elvárhatnak.”

Csomós Miklós turizmusért is felelős főpolgármester- helyettes jelenlétében a főváros és a BKK Zrt. az év elején az ügyben egyeztetést folytatott a MUISZ-szal és a NIT-tel. A találkozón a főváros elismételte: hosszú távon a környezetvédelmi előírásokat szigorítaná, az autóbusszal végzett személyszállításra vonatkozó előírásokat egységesítené, de ennek bevezetési módjáról és ütemezéséről a korábbinál körültekintőbb döntési javaslat készül.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.