1,6 milliárd forint az idei sertésprogram megvalósítására

Ebben az évben 1,6 milliárd forint áll rendelkezésre a sertésprogramra - közölte Horváth István, a program végrehajtásáért felelős miniszteri biztos április 15-én, Budapesten – adta hírül az MTI.

Horváth István elmondta: a 2012-ben elindított program alapvető célja a sertéságazatban tapasztalható visszaesés megállítása volt, és az ágazat teljesítményének fellendítéséhez szükséges feltételek megteremtése. Ez azért volt fontos, mert az elmúlt 20 évben Magyarországon a sertéshús fogyasztása a felére esett vissza. Most Magyarországon évente és fejenként egy-egy ember mintegy 25-26 kilogramm sertéshúst fogyaszt.

    Annak érdekében, hogy a sertéshús visszanyerje régi szerepét a magyar táplálkozásban, az ágazatban már eddig is több intézkedést hoztak. Alapvető fontosságúnak mondta, hogy ez év január 1-jétől az élő és a hasított félsertés áfája 27 százalékról 5 százalékra csökkent, amitől az átláthatóság és a versenyképesség növekedését várják. Az ágazat kifehérítését az tette szükségessé, hogy becslések szerint 10-40 százalék a feketegazdaság aránya ebben a szektorban.

    A kormánybiztos hangsúlyosan beszélt arról, hogy a sertéságazat versenyképességét növelni kell, ami egyben azt is jelenti, hogy a magyar növénytermesztésben előállított takarmányokat az állattenyésztésben, így a sertéságazatban is a mostaninál nagyobb mértékben kell felhasználni. Ez teremti meg annak a lehetőségét, hogy belföldön a jelenleginél több magyar jó minőségű sertéshús kerülhessen az emberek asztalára. Ennek érdekében  a Kiváló Minőségű Sertéshúst (KMS), amely Magyarországról származik, külön védjeggyel is megjelölik. A minősítési rendszert a Vágóállat- és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács koordinciójával alkalmazzák majd.

    Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetsége (Hússzövetség) társadalmi elnöke az MTI-nek elmondta: az ágazat teljesítménye a múlt évben az előzőhöz képest némileg visszaesett. Ez azt jelenti, hogy volumenben az ágazat 0,7 százalékos csökkenést könyvelhetett el a tavalyi évben. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a sertés- és marhahús-előállítás, továbbá a baromfihús előállítása, valamint a húskészítmény-gyártás összes árbevétele a múlt évben 677 milliárd forintot tett ki. A belföldi értékesítés 2,8 százalékkal csökkent, míg az export 6,7 százalékkal emelkedett az előző évhez viszonyítva. A húskészítmény-gyártás árbevétele - ebbe a sertés- és baromfikészítmények gyártása is beleértendő - 160 milliárd forintot tett ki. A húsfeldolgozás árbevétele tavaly 277 milliárd forintra rúgott, míg a baromfiipar árbevételét 239 milliárd forintban regisztrálták.

    A Hússzövetség elnöke szerint az ágazatban tevékenykedő feldolgozók tavaly sem tudták érvényesíteni a feldolgozás során felmerült költségek növekedését. Erre példaként említette a bőrös, szalonnás félsertést, amelynek ára 0,8 százalékkal volt kevesebb, mint az előző évben. Így az ágazat múlt évi eredménye a nulla körül ingadozik majd - jelentette ki Éder Tamás.

    A húsvéti forgalomról szólva jelezte: a füstölt áruk forgalma 2-3-szorosa a húsvét előtti hetekben  szokásosnak. A becslések szerint ilyenkor mintegy 5-8 ezer tonna füstölt áru fogy el, amelynek értéke mintegy 6-9 milliárd forintot tesz ki.

    Gombos Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeleti főosztályának vezetője pedig az ellenőrzések fontosságáról beszélt. Külön is kiemelte, hogy az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság egyrészt az élelmiszerek biztonságos fogyasztásának feltételeit vizsgálja, másrészt viszont az ágazatban működő cégek tevékenységét is ellenőrzi. A múlt évi ellenőrzések alapján valamivel több mint 900 millió forint bírságot szabtak ki azokra, akik a különböző jogszabályok támasztotta követelményeknek nem feleltek meg. Jelezte: az élelmiszerlánc-biztonságért felelős hatósági emberek most a húsvéti árukat ellenőrzik április 7-21. között.

Forrás: Élelmiszer Online


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?