A Vinopolis tündöklése, hirtelen bezárása – és lesz-e gyors feltámadás?

Egyedülálló méretek, exkluzív megjelenés, minden, ami ma a borral, párlatokkal kapcsolatos és trendi – ez volt a budapesti Vinopolis, amely a város szívében, a Falk Miksa utcában, kőhajításnyira a Parlamenttől dübörgött a megnyitás pillanatától kezdve. Azonban elérkezett január utolsó vasárnapja, és a három hónapja szárnyaló sikertörténet viharos körülmények közepette derékba tört. Mi történt és miért? Ennek jártunk utána legutóbbi Vendég & Hotel Business Klubunk alkalmával, amikor elhívtuk a különleges borkomplexum volt operatív ügyvezető igazgatóját, Szente Zsoltot, aki vállalta, hogy válaszol a kérdésekre. A beszélgetés rövidített változatát most közreadjuk, már csak azért is, mert egyrészt tanulságos története, másrészt azért, mert iskolapéldája annak, hogy padlóra kerülve hogyan kell az efféle helyzetet kezelni: van-e vert helyzetből kiút, és ha igen, merre vezet?

Ön a Vinopolist ért támadás másnapján, azaz hétfő reggel kör e-mailt írt azoknak a borpince-tulajdonosoknak, bortermelőknek és forgalmazóknak, akiknek a tételeit – több mint hatszázfélét – lehetett kapni, kóstolni önöknél. Ebben a levélben többek közt leírta, mi történt (a berendezési eszközöket és az árukészletet eltulajdonították, rendőrségi feljelentést megtették stb), és külön hangsúlyozza:„Nem tartozás és nem elszámolási vita áll a Vinopolis kényszerszüneteltetése és a készletek eltűnése mögött.” Akkor mi?

A Vinopolis Budapest Rendezvényközpont, ahogy az közismert, pont három hónapig volt nyitva. Az üzlettársam állt a dolog mögött: az ő emberei vittek el mindent azon a vasárnap. Elsősorban iratokat, számlatömböket kerestek, mellette 3500 palacknyi bort és minden olyan értéket elvittek, ami csak mozdítható volt – 14 millió forintnyi értékben pakolták ki az üzletet: fényes nappal! Amit pedig otthagytak, azt szétverték, lerombolták, összerugdosták, kalapáccsal szétcsapták.

Azért ha valaki nem ismerné, annak mondjuk el, a Vinopolisban három hónapos fennállása alatt nem kevesebb, mint 25 céges rendezvényt bonyolítottak le, úgy 2000 fő kereste fel addig a bizonyos január 29-i szünnapig a létesítményt. Amit az előbb elmesélt – a kipakolás, a ház szétverése –, nem éppen csendes, békés történet. A házban a szomszédok mit szóltak?

Nyilván azt gondolták, hogy a szabadnapot kihasználva elköltözünk. Pedig az igazság az volt, hogy az akkori üzlettársam, aki a cég ötven százalékának tulajdonjogát a november 5-i nyitást megelőző napon (november 4-én) szerezte meg, ilyen sajátos módon tett pontot a kettőnk között éppen zajló megállapodás részleteinek megoldására. Különben épp másnap, január 31-én írtuk volna ügyvédek előtt azt a szerződést, amely a kettőnk közti adás-vételi megállapodás szerződésbe foglalása lett volna.

Ezt nem egészen értem. Kifejtené kicsit bővebben?

Az üzlettársam január közepén közölte velem, hogy a Vinopolisban megszerzett tulajdoni hányadát értékesíteni kívánja. Nyilván úgy gondolta, hogy egy ilyen beruházás hamar nyereségessé válik, bár ilyet csak az képzelhet, aki sosem foglalkozott vendéglátással. Erre a kijelentésére én meg közöltem, hogy mint a Vinopolis alapítója, tulajdonostársa és ügyvezetője élni kívánok az elővásárlási jogommal. A kivásárlás előkészületeit az ügyvédem segítségével el is kezdtem – ennek végére tett volna pontot a január 31-i adásvételi eljárás. A történtek után természetesen erre már nem került sor – ha a rendőrségi szak lezárul, a bíróságon folytatódik majd a tárgyalás.

A nyitó bulin önöknél 600-an mulattak, 600-féle bort kínáltak – a tervekben ezerféle tétel bemutatása szerepelt. A január 30-i nap eredményéről készült képeket elnézve itt egy árva palack, annyi sem maradt…

Először fogalmam sem volt, hogy hova szállították el a borokat, de aztán végül, némi segítséggel megkerült: meglett az elvitt készlet nagy része. Szerencsére ezek a borok visszakerülhetnek jogos tulajdonosaiknak, hiszen ha valaki eltulajdonítaná, az jövedéki csalásnak minősülne…

Ön a Vinopolist ért támadás másnapján, azaz hétfő reggel kör e-mailt írt azoknak a borpince-tulajdonosoknak, bortermelőknek és forgalmazóknak, akiknek a tételeit – több mint hatszázfélét – lehetett kapni, kóstolni önöknél. Ebben a levélben többek közt leírta, mi történt (a berendezési eszközöket és az árukészletet eltulajdonították, rendőrségi feljelentést megtették stb), és külön hangsúlyozza:„Nem tartozás és nem elszámolási vita áll a Vinopolis kényszerszüneteltetése és a készletek eltűnése mögött.” Akkor mi?

A Vinopolis Budapest Rendezvényközpont, ahogy az közismert, pont három hónapig volt nyitva. Az üzlettársam állt a dolog mögött: az ő emberei vittek el mindent azon a vasárnap. Elsősorban iratokat, számlatömböket kerestek, mellette 3500 palacknyi bort és minden olyan értéket elvittek, ami csak mozdítható volt – 14 millió forintnyi értékben pakolták ki az üzletet: fényes nappal! Amit pedig otthagytak, azt szétverték, lerombolták, összerugdosták, kalapáccsal szétcsapták.

Azért ha valaki nem ismerné, annak mondjuk el, a Vinopolisban három hónapos fennállása alatt nem kevesebb, mint 25 céges rendezvényt bonyolítottak le, úgy 2000 fő kereste fel addig a bizonyos január 29-i szünnapig a létesítményt. Amit az előbb elmesélt – a kipakolás, a ház szétverése –, nem éppen csendes, békés történet. A házban a szomszédok mit szóltak?

Nyilván azt gondolták, hogy a szabadnapot kihasználva elköltözünk. Pedig az igazság az volt, hogy az akkori üzlettársam, aki a cég ötven százalékának tulajdonjogát a november 5-i nyitást megelőző napon (november 4-én) szerezte meg, ilyen sajátos módon tett pontot a kettőnk között éppen zajló megállapodás részleteinek megoldására. Különben épp másnap, január 31-én írtuk volna ügyvédek előtt azt a szerződést, amely a kettőnk közti adás-vételi megállapodás szerződésbe foglalása lett volna.

Ezt nem egészen értem. Kifejtené kicsit bővebben?

Az üzlettársam január közepén közölte velem, hogy a Vinopolisban megszerzett tulajdoni hányadát értékesíteni kívánja. Nyilván úgy gondolta, hogy egy ilyen beruházás hamar nyereségessé válik, bár ilyet csak az képzelhet, aki sosem foglalkozott vendéglátással. Erre a kijelentésére én meg közöltem, hogy mint a Vinopolis alapítója, tulajdonostársa és ügyvezetője élni kívánok az elővásárlási jogommal. A kivásárlás előkészületeit az ügyvédem segítségével el is kezdtem – ennek végére tett volna pontot a január 31-i adásvételi eljárás. A történtek után természetesen erre már nem került sor – ha a rendőrségi szak lezárul, a bíróságon folytatódik majd a tárgyalás.

A nyitó bulin önöknél 600-an mulattak, 600-féle bort kínáltak – a tervekben ezerféle tétel bemutatása szerepelt. A január 30-i nap eredményéről készült képeket elnézve itt egy árva palack, annyi sem maradt…

Először fogalmam sem volt, hogy hova szállították el a borokat, de aztán végül, némi segítséggel megkerült: meglett az elvitt készlet nagy része. Szerencsére ezek a borok visszakerülhetnek jogos tulajdonosaiknak, hiszen ha valaki eltulajdonítaná, az jövedéki csalásnak minősülne…

És most hogyan tovább?

A Vinopolis koncepciójának létjogosultságát mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy a két hónapja valóban meghökkentő körülmények között bezárt rendezvényközpont új helyszínen, heteken belül újra várja a borkedvelőket.  Az Oxigén Wellness Központok tulajdonosai közös vállalkozásba kezdenek a Vinopolis alapítójaként velem, és a Naphegyen működő exclusive wellness központjukban, rövidesen megnyitjuk a Vinopolis Naphegy éttermet és borkereskedést. Ezen kívül terveinkben szerepel, hogy létrehozunk egy kereskedő céget, amely vállalkozás méltó módon képviselheti a velünk partneri kapcsolatban lévő pincészeteket hazánkban és külföldön egyaránt. Az oxigénesek hisznek és bíznak abban az egyedülálló kezdeményezésben, amelyet a Vinopolis brand képvisel: Budapesten a bor és ezen a belül a magyar bor létjogosultsága immár megkérdőjelezhetetlen. Egy hónapon belül nyithatunk Budán. A pesti Falk Miksa utcai hely egyelőre természetesen zárva, amíg a bírósági ügy tart, nem is lesz ez másként. Utána, ha rajtam múlik, rendbe hozzuk a létesítményt, és folytatjuk ott is tovább. A két helyen működő egység azonban nem konkurenciája lesz egymásnak, hanem kiegészítik majd egymást. Attól, hogy egyszer rossz társat választottam magam mellé, és alaposan megjártam, ez nagy tanulság volt számomra, azonban az élet megy tovább.

Vágó Ágnes Vendég & Hotel

2012. április


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.