dr. Forrai Tamás 

„Nagy visszatérő lennék?” – gondolkodik el a kérdésen. – „Aligha hinném. Inkább olyan valaki, aki a jogi egyetem elvégzése után egy és ugyanazon a munkahelyen dolgozik immár több mint 30 éve.” „És a finnországi időszak?” – vetem közbe. „Hiszen az is a Malév kötelékében történt” – feleli dr. Forrai Tamás, aki idei, nyári hazatérése után újból átvette a magyar légitársaság 100 százalékos tulajdonában lévő Malév Air Tours Kft. irányítását.

Molnár Gabriella 

Erdélyben egy hét alatt hatszor lerobbant autóbusz indította el a karrierjét. Hogyan? Akkoriban még mint a Budapest Tourist kiutaztató referense kellett itthonról intézkednie, majd az egészről rövid, lényegre törő jelentést írnia. Ekkor figyeltek fel főnökei képességeire. Ma – immár 15 éve – a Blaguss-Volánbusz ügyvezető igazgatója, két éve a MUISZ elnöke.

Lehetőségek és fizetések 

Nincsenek könnyű helyzetben ma az utazási irodák. Ezért még sosem volt ennyire fontos az ügyfél megnyerése, megtartása. Ez a közvetlen eladást végző pultosokon igen nagymértékben múlik. Sokat kell tudniuk, ezernyi részlettel kell tisztában lenniük, idegen nyelveket kell beszélniük, ezenkívül ismerniük kell a modern irodatechnikát, és rendelkezniük kell kommunikációs készséggel. Az elvárásokhoz képest milyen képzési, fizetési és karrierlehetőségekre számíthatnak az irodák dolgozói? Európai körképünk következik.

Kilábalás a válságból? 

Március közepén hozta nyilvánosságra a Lufthansa konszern 2001. évi eredményét. A korábbi években folyamatosan nyereségesen működő, tavaly részvényenként 0,60 euró osztalékot fizető részvénytársaság a 2001. évben 591 millió eurós üzleti veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A társaság működési eredménye ugyan 20 millió euró pluszt mutat, de a terven felüli értékcsökkenés, a vendéglátó üzletágban elszenvedett veszteségek és a negatív nettó eredményeként a záró mérleg messze elmarad az egy évvel ezelőtt realizált 1,2 milliárd eurós nyereségtől.

Ki jön? És ki jön vissza? 

Mit szeretnek Magyarországon a külföldi fiatalok? – erre a kérdésre keresték a választ a Magyar Turizmus Rt. külföldi képviselet-vezetői Zánkán.

Beutaztatók nemzetközi találkozója 

Idén 11. alkalommal került megrendezésre Magyarország legnagyobb turisztikai workshopja, a Welcome to Hungary. A magyar szakma 82 kiállító céggel várta az érdeklődőket, majd a „reverse” workshop keretein belül a külföldi résztvevők fogadták hazánk turisztikai szakembereit, vállalkozóit.

Itt az átfogó szemléletváltás ideje 

Budapesten tartotta munkatársainak éves találkozóját a világ egyik legnagyobb globális disztribúciós rendszere (GDS), a Worldspan. Ez alkalommal hazánkba látogatott Paul J. Blackney, az atlantai székhelyű cég elnök-vezérigazgatója is. Az American Airlines, a Delta és a NorthWest tulajdonában lévő óriáscég a világon jelenleg a negyedik helyet foglalja el, az elektronikus kereskedelemben azonban világelső. A Worldspan Magyarországon foglalások tekintetében a második, a használó irodák számát tekintve pedig a harmadik helyen áll a piacon.

Mindenkinek jó – a szervezőknek nehéz 

Közhely: ahhoz, hogy a turista jöjjön, maradjon és költsön, jó szállodánál, jó étteremnél és jó utazási irodánál is több kell. Vonzó imázs, hogy jöjjön, továbbá sok-sok nívós program, hogy maradjon is.

Hogyan hosszabbítsuk meg a szezont? 

Nemzetközi Turisztikai Konferenciát szervezett a Savonai Kereskedelmi, Mezőgazdasági és Iparkamara (Camera di Commercio Industria Artigianato e Agricoltura di Savona) az olasz Riviéra egyik csodálatos kisvárosában, Loanóban, s erre a konferenciára a 2heti turizmus is meghívást kapott. A konferencián természetesen a tartomány, Liguria problémáiról esett szó, ám mielőtt még bárki azt gondolná, Olaszország messze van, nekünk is van elég bajunk, hadd mondjam el: Liguriában kísértetiesen hasonló gondokra keresik a megoldást, mint például nálunk a Balaton mentén. Ezért a loanói konferencia nekünk is számos tanulsággal szolgálhat.

Hogyan tovább légi közlekedés? 

Hogyan tovább légi közlekedés? 2001. szeptember 11. nemcsak a világpolitikában, az emberi értékrendek kusza világában, hanem a légi közlekedésben is történelmi fordulópontot jelentett. Valljuk meg, az iparág a Reagan elnök által meghirdetett deregularizáció óta keresi, és nem találja a helyét.

Rövid út a télbe 

Az Osztrák Idegenforgalmi Hivatal a Magyarországhoz legközelebb fekvő és ezért a magyarok által leginkább látogatott osztrák tartomány bőséges téli kínálatát mutatta be január elején az újságíróknak.

Turisztikai szoftverek 

Egyre kevésbé jellemző a hazai utazási irodákra, hogy kockásfüzetekben vezessék a nyilvántartásukat. A szakma jellegzetességei miatt számukra egészen speciális programok szükségesek. Kevés olyan rendszer van, amelyik megfelel a turisztika igényeinek, ezért mutatunk be két hazai fejlesztésű szoftvert.

Szezonzárás az utazási irodáknál 

Nemrégiben, 40. számunkban áttekintést adtunk arról, milyen eredménnyel zárták a hazai utazásszervezők az idei nyarat. Az alábbiakban folytatjuk összeállításunkat.

Mauritius, luxusálom az óceán közepén 

A kilencvenes évek változásai, a piacgazdaság kialakulása és egy vékony, ámde rendkívül fizetőképes réteg megjelenése új távlatokat nyitott az utaztatási piacon. Egyre többen érdeklődnek távoli, egzotikus célpontok után, s ami lényegesebb, a kereslet valódi: meg is tudják fizetni az utazás borsos árát.

Szezonzárás az utazási irodáknál 

Tíz éve min­den nyá­ri sze­zon­zá­rás azt mu­tat­ja, nőtt az uta­zá­si kedv. Töb­ben és több­ször uta­zunk, s már rég­óta nem a ma­gyar nyel­vű ide­gen­ve­ze­tett utak a ked­ve­sek. A nyelv­is­me­ret biz­ton­sá­got ad, ezért a tu­ris­ták sok eset­ben csak szál­lás­fog­la­lá­sért fo­lya­mod­nak az uta­zá­si iro­dák mun­ka­tár­sa­i­hoz. Azt vi­szont, hogy ho­vá uta­zunk, a po­li­ti­ka és a di­vat ha­tá­roz­za meg. Hor­vát­or­szág­nak évek­be tel­lett, amíg el­vesz­tett ven­dé­ge­it vissza­csa­lo­gat­ta. Eb­ben az év­ben vi­szont re­kor­dot dön­tött, hi­szen már a sze­zon ele­jén fog­lal­tak vol­tak a szál­lo­dák. Jú­li­us­ban, au­gusz­tus­ban egy gom­bos­tűt is alig le­he­tett le­ej­te­ni a hor­vát ten­ger­par­ton. Iz­ra­el az idén je­len­tős visz­­sza­esést köny­vel­het el, míg a spa­nyo­lok – a ter­ror­tá­ma­dás­ok el­le­né­re – nem pa­nasz­kod­tak a lá­to­ga­tók szá­má­nak csök­ke­né­sé­re. So­ro­za­tunk­ban a na­gyobb uta­zá­si iro­dák szá­mol­nak be for­gal­muk ala­ku­lá­sá­ról és az uta­zá­si di­vat vál­to­zá­sá­ról.

Han­gu­lat­je­len­tés a fe­dél­zet­ről 

Nem­ré­gi­ben négy na­pot tölt­het­tem a Princess Cruis­es leg­újabb ha­jó­ján, a Gold­en Princessen, mely ugyan má­jus óta a 12 na­pos Bar­ce­lo­na–Isz­tam­bul me­di­ter­rán utat jár­ja, ke­resz­te­lő­jé­re azon­ban csak ok­tó­ber­ben ke­rül sor az USA-be­li Ft. Laud­erdale-ben.

Hátrányos helyzetű biciklisták 

Hátrányos helyzetű biciklisták

Békés rejtett kincsei 

Békés rejtett kincsei

Utazási irodák a nemzetközi turizmusban 

Utazási irodák a nemzetközi turizmusban

Felmérés az amerikaiak utazási szokásairól 

Felmérés az amerikaiak utazási szokásairól

Múlt és jövõ Szicíliában 

Múlt és jövõ Szicíliában

Internet kontra utazási irodák 

Internet kontra utazási irodák

Még szigorúbb számviteli szabályok 

A számvitelrõl szóló új törvény szerkezetileg, felépítésében és elveiben lényeges változásokat hozott, annak ellenére, hogy több tekintetben változatlan szabályokat is tartalmaz.

Széthúzódott a szezon 

Széthúzódott a szezon

Békés rejtett kincsei 

Békés rejtett kincsei

Diákokat is vár Fejér megye 

Diákokat is vár Fejér megye

Vendégül láttuk a svájci kollégákat 

Vendégül láttuk a svájci kollégákat

Még szigorúbb számviteli szabályok 

Még szigorúbb számviteli szabályok

Rodoszi dosszié 

Rodoszi dosszié

Hóshow-jubileum 

Hóshow-jubileum

Magyarok szilveszterező kedve 

Magyarok szilveszterező kedve
Feliratkozás a Turizmus Online hírlevelére

Álláshirdetések

Munkatársat vagy munkát keres?

Adja fel hirdetését a Turizmus Online portálon, a turisztikai szakma honlapján! Leendő kollégái is minket olvasnak - válasszon csomagjaink közül!